שאל את הרב

מרגישה שאני מדברת לעצמי בתפילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/06/07 16:20 כ בסיון התשסז

שאלה

שלום,

בזמן האחרון כשאני מתפללת אני מרגישה כאילו אני מדברת אל עצמי- שאני מדקלמת לעצמי סתם, וזו הרגשה די מטופשת. בכל-זאת אני ממשיכה להתפלל כי אני יודעת שצריך, אבל מה אפשר לעשות כדי להרגיש שאני מדברת אל הקב"ה ולא אל עצמי וכדי להכניס בזה יותר תוכן וכוונה?

תודה רבה

תשובה

שלום לך יקרה,

שאלת שאלה חשובה וטובה מאוד, שאני בטוחה שרבים (ואני בינהם) וטובים מתמודדים עמה.
אני חושבת שהדבר נובע מכמה דברים –
א. כיוון שאנו לא יכולים לתפוס את ה' בשום חוש, ולכן אנחנו לא יכולים [להרגיש] שהוא קיים ושהוא מקשיב לתפילתנו.
ב. אנחנו לא כל כך מבינים מה אנחנו אומרים כשאנחנו מתפללים, וגם אם אנחנו מבינים את המילים קצת קשה לנו להתחבר לדברים כי לא תמיד אנחנו מבינים את המהות.
ג. אנחנו נכנסים לתפילה מתוך שטף החיים, ויש לנו בראש עוד 20 אלף מחשבות (לפחות), וגם יצר הרע שמוכן להתאמץ מאוד כדי להציף למחשבותינו כל מיני מחשבות מיותרות לחלוטין דווקא בזמן התפילה.
אז מה עושים:
מספרים שחסידים ראשונים היו מתכוננים שעה לתפילה.
אנחנו אמנם לא חסידים, אבל גם אנחנו יכולים להשקיע מעט זמן בלהתכונן לתפילה. לא מיד לפתוח את הסידור ולהתפלל, אלא להגיע למקום שבו את מתפללת (בביה"ס, בביה"כ או כל מקום אחר), להתיישבף ולהתכונן.
איך מתכוננים? כל מה שיעזור לנו להפנים שאנחנו עומדים לדבר עם הקב"ה!!!
מה עושים כשהולכים לדבר עם אדם חשוב (למשל ראיון עבודה, או כשהולכים למנהל לבקש בקשה חריגה)? – שמים לב איך אנחנו נראים - שהבגדים שלנו מסודרים, שאנחנו מקרינים ביטחון. מכינים לעצמינו רשימה (כתובה, או בראש) של הדברים שאנחנו רוצים להגיד. נושמים עמוק כדי להרגע ולהיות מרוכזים...
אותם דברים צריך לעשות גם לפני התפילה:
[לשים לב איך אנחנו נראים] – שהבגדים שלנו מסודרים ומכובדים מספיק בשביל לעמוד לפני מלך מלכי המלכים. אך כיוון שהקב"ה הוא 'בוחן כליות ולב', אנחנו צריכים גם לשים לב לאיך אנחנו [נראים מבפנים] – מה אנחנו מראים לקב"ה?! – רצון להתקרב אליו? או חלילה אדישות וחוסר תשומת לב בכלל לעובדה שאנחנו עומדים לפניו? אמונה וביטחון גמורים בו? או חלילה הרגשה שהתפילה הזו גם ככה לא תעזור לכלום? שמחה והודיה לחסדים שהוא מרעיף עלינו בכל יום? או כפיות טובה וחוסר תשומת לב לטוב, אלא רק לרע ולבעיות?
[מה אנחנו רוצים להגיד] – לבוא מוכנים- על מה אני הולכת להתפלל? למה בעצם אני עומדת כאן לפניו? מה אני רוצה להגיד?
וכאן שוב ישנם שני חלקים – דברים שאת רוצה להתפלל עליהם, מתוך חייך. החלק הזה הוא יחסית קל, אך גם אליו צריך לבוא מוכנים – למה אני מבקשת על זה? למה זה חשוב? מה בעצם אני מבקשת? שמעתי פעם בשם הרב ארוש שהדרך להוריד שפע לעולם היא על ידי תפילה, ולכן צריך להתפלל על כל הפרטים הכי קטנים, ולא רק לבקש בגדול.
יש לי חברה שסיפרה שתמיד שהיא מתפללת על משהו, היא גם אומרת איך זה יחזק מצווה מסויימת, או איך זה מקדם אותה בעבודת ה'...
עוד נקודה חשובה בעניין זה – תמיד אנחנו צריכים לבקש כחלק מהכלל.
החלק השני, המעט יותר קשה, הן התפילות המופיעות כבר בסידור. אליהן יותר קשה 'להתחבר'. למה אני מתפללת אותן?! כי צריך...
אך בעצם את התפילה הזו לא חיברו סתם אנשי כנסת הגדולה. בתפילה יש גם איזשהו מימד מחנך. התפילה בעצם מלמדת אותנו [מה צריכים להיות הרצונות שלנו] – אנחנו צריכים לרצות שלא יהיו חולים בעם-ישראל, אנחנו צריכים לרצות את קיבוץ נדחי ישראל, את תיקון המלוכה, את בניית המקדש, אנחנו צריכים לרצות להודות לקב"ה בכל יום ויום על כל הנפלאות והטובות שהוא עושה עמנו.
בשביל להגיע לזה צריך קודם כל להבין מה אומר כל חלק וחלק מן התפילה. בשביל זה צריך ללמוד.
ומלבד זאת אפשר להוסיף בתפילה, בקשה שהרצון שלנו יהיה אמיתי יותר ומכוון נכון יותר (למשל, בסוף ברכת 'השיבה שופטינו כבראשונה', לבקש שאכן נרצה באמת ובתמים להגיע למצב כזה, ושנבין מה זה בעצם אומר).
[להיות רגועים ומרוכזים] – אני בהחלט ממליצה, לפני התפילה לקחת כמה נשימות עמוקות ואיטיות, לעצום עיניים, ולהתרכז בזה שאני עומדת לדבר עם ה'. בשלב זה אפשר גם להוסיף תפילה קצרה שבזמן התפילה אצליח להתפלל באמיתיות (שמעתי פעם משפט חמוד – "לפני התפילה, אני מתפלל שבזמן התפילה – אתפלל!" – שזו בעצם אחת המשמעויות הפסוק שאנחנו אומרים כתפילה בתחילת תפילת עמידה: "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך").
את יכולה לעשות לעצמך מעין דמיון מודרך – לדמיין איך לאט לאט את מקלפת את השכבות ומגיעה אל הנשמה שלך, שהיא זועקת אל ה' ורוצה להתקרב אליו, ולהתחבר לנקודה הזו.

תפילה היא בעצם עבודה, עבודה שבלב. לכן גם לא צריך לצפות שמיד מחר כבר התפילה שלנו תהיה הכי הכי, אבל כן צריך להתאמץ כדי להתחיל ליצור שינוי, שלאט לאט דברים יראו אחרת.
וכדאי לקחת תפילה אחת מסויימת – ואתה ללמוד היטב, ועליה לעשות ממש 'מסירות נפש' כדי להתכוון בה כראוי. ורק אחרי ש'קונים' אותה, כלומר, שאנחנו מרגישים שבאמת אנחנו מתפללים אותה באמיתיות רבה, לקחת עוד קטע.
גם בנושא זה אני מוסיפה לך מספר קישורים לעיונך:
עליות וירידות בתפילה: http://www.makshivim.org.il/n_ask_show.asp?id=109665
טיפים לתפילה: https://www.kipa.co.il/ask/show/92773

אשמח לשמוע ממך אם הדברים הועילו, וכן כל הארה או שאלה אחרת.
המון הצלחה,
חני, חברים מקשיבים.
hmt@shoresh.org.il

כתבות נוספות