שאל את הרב

תשובה של הרב שרלו על הרש''ר הירש ובכלל....

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 20/08/12 12:42 ב באלול התשעב

שאלה

שלום הרב!

ראיתי תשובה של הרב שרלו (היום) שאומר שהוא לא יודע לגמרי מה היה היחס של הרב קוק לרש"ר הירש.

אני שואל שתי שאלות את הרב:

1.מה היה היחס של הרב קוק לרש"ר הירש אם הרב כן יודע

2.מה זה אומר עלינו אם הרב קוק התנגד לו אם הסכים איתו? השאלה היא בגלל שהדרך של הרש"ר הירש היתה דומה להתיחסות למשיכילים ואולי זה כמו החילונים?

(תשובת הרב שרלו באתר מורשת, וככה הוא ענה:

שלום וברכה אני לא יודע עד תום.

ממה שאני מתרשם הרב קוק העריך והיה קשור לכל גדולי ישראל בתקופתו. בד בבד, הוא חלק על תפיסת הגלות של רש''ר הירש (יש אומרים כי הסעיף הראשון בספר אורות נכתב נגד משנתו של רש''ר הירש זצ''ל), וכן על תפיסת המצוות כסמבולים. אולם כאמור אני לא יודע. מתאים לחפש בספרי הרב נריה זצ''ל. "

מה דעת הרב?

בברכה,

אוריאל

תשובה

שלום

א. הרב זצ"ל העריך את מלחמתו של הרש"ר הירש בנטיה להשכלה ואת מאמציו לכונן יראת השם בכל פינה, כולל אלה האקדמאיות. אולם לצד זאת, הרב מאד התנגד לשיטתו של הרש"ר ושל ממשיכיו מרבני אשכנז (עד ימינו אלה ממש), אשר לא נמנעו (ועדיין אינם נמנעים) מלבקר את גדולי ישראל וגדולי התנ"ך בלשון לא ראויה שיש בה גאווה של גובה העיניים. כמו כן, הנטיה האשכנזית מבית המדרש הזה היתה לבסס את המצוות כסמלים עם דגש מוסרי, ופחות להדגיש את הצד החוקי והנבדל בתורת ד´. דבר זה גרם גם ליחס נגיטיבי לסודות התורה מצידם, וגם להפחתת ערכה של א"י במשנתם. כאמור, כל גישה זו קיימת גם כיום בחלק מבתי המדרשיות שלנו.
על יחסו של הרב זצ"ל לרש"ר הירש תוכל לקרוא כאן (שמונה קבצים, קובץ ו, פסקא כח)-
"מה שפעל הרב הירש באגרותיו לומר על הרמב"ם שהיתה לו יהדות בלתי מובנת, זה גורם את כל הגרעון של היהדות האורתודוכסית האשכנזית. קוצר רוח כזה, שגאוה נוראה מסותרת בו, לא תוכל לתן פירות בלא רקבונות פנימיים. יכולים אנו לתקן שיטתו של הרמב"ם כננסים על גבי ענק, אבל לא לדבר גבוה שיהדותו לא היתה מובנת, בשעה שאצר ברוחו את אוצר התורה בכלכל שלימות. וכי מהיכן תבוא לנו הבנה יותר שלמה ביהדות, אם לא מהלימוד והשקידה שאנו לומדים את התורה, וישים נא על לבו כל איש, אם תוכל שקידתנו להגיע לחלק אחד מני רבבה לשקידתו של הרמב"ם ז"ל. יותר יותר טוב ואמת הוא לומר, שסקירתו הענקית לא תוכל להתאים להיות להדרכה לקטני ארץ כדורות האחרונים, ועל כן צריכים אנו להקטין את האורות שלו, ובכל זאת ישארו בשלימותם, אבר מהם לא יחסר, אבל יתקרבו יותר להשגת בני אדם שאינם מסוגלים לעוף תעופות שכליות קדושות ועליונות כמותו ז"ל. לכף זכות יש לנו לדון גם את הרב הירש ז"ל, כל מה שדבר מלבו הטהור דבר, אבל בכל זאת החסרון נכנס בתוך עצמיות התכונה של סדרי ההשפעה שלו, עד שהיא צריכה תיקון והרחבה, והדברים מגיעים עוד לכמה סעיפים אחרים בשיטתו".

גם פסקאות א,ב באורות א"י ממוענות לביהמ"ד הזה, שם יש ביקורת של הרב זצ"ל על ראייתם את א"י כמצווה פרטית והריחוק מחכמת הרזים.

ב.האמת ההסטורית היא (שהכיר אותה והעריכה הרב זצ"ל)שהרש"ר הציל רבים רבים מצפורני הכפירה בימיו. ואת זה כולנו יודעים, ולעולם זכותו עומדת לו ולכלל ישראל.

כל טוב

כתבות נוספות