אחת ולתמיד: איך מנקים את המדיח?

אנחנו נמצאים בימים אחרונים של נקיונות לפסח, וזה הזמן לסיים לנקות ולהכשיר את מכשירי החשמל בבית. הכנו בשבילכם את המדריך המלא לנקיון המדיח, מכונת הכביסה, התנור והמזגן

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/23 13:50 יא בניסן התשפג

אחת ולתמיד: איך מנקים את המדיח?
צילום: shutterstock

פסח מתקרב בצעדי ענק, והניקיונות כבר בעיצומם. מלבד ניקיון הרצפה והארונות, חשוב לנקות גם את מוצרי החשמל המשמשים אותנו באופן יומיומי. לשם כך אסף מוטלו ועודד בן יקר, מנהלי מוצר בBSH, יבואנית בוש, סימנס וקונסטרוקטה, ונתי מקתם, מנהל תחום ההנדסה באלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה, הכינו את המדריך המלא לניקיון יסודי של מוצרי החשמל.

מדיח

  • פנים המדיח:  את פנים המדיח ניתן לנקות באמצעות הפעלת תכנית Machine care המאפשרת למדיח לנקות את עצמו. יש להפעיל את התוכנית עם חומרי הניקוי הרגילים, כאשר המדיח ריק מכלים.
  • ניקיון המסנן: הקפידו לבדוק את המסנן באופן קבוע, ולהסיר ממנו חלקיקי מזון העלולים להצטבר ולגרום להתפתחות בקטריות וריחות לא נעימים. לניקוי אופטימלי של המסנן, פזרו עליו אבקת סודה לשתייה טרם ההפעלה, הוסיפו חצי לימון לסלסלת הסכו"ם והפעילו בטמפרטורה גבוהה.
  • סתימות בפתחי ההתזה: שאריות מזון או חומרי ניקוי עלולים לסתום מדי פעם את פתחי ההתזה ולפגוע בפיזור התקין של המים. לכן, מומלץ מעת לעת להקפיד על ניקיון הזרועות באמצעות מים וסבון. הזרועות קלות לשליפה והחזרה, וניתן להיעזר בקיסם שיניים לשליפה של שאריות מזון כלואות בין החריצים.

צילום: shutterstock

מכונת כביסה

  • תא סבון נקי: שמירה על תא סבון ומרכך כביסה נקי, זה המפתח לכביסה נקייה וריחנית. הצטברות של חומרים שונים בתא הסבון מביאה איתה ריחות לא נעימים ובקטריות. כדי לשמור על תא הסבון מומלץ לנקות אותו באמצעות מטלית לחה, ולהסיר שאריות חומרי סבון, כתמי עובש ובקטריות. אם מדובר בלכלוך עקשן יותר, תוכלו בקלות לפתוח את מנעול המגירה בחלקה התחתון, ולהשרות אותה במים חמים בכיור.
  • נקו את המסנן: נתקו את מכונת הכביסה מהחשמל ומברז המים ופתחו את מכסה ההברגה. הניחו מגבת בכוננות לספיגת המים שעתידים לנזול בעוד רגע, ופתחו את מכסה השירות. בשלב זה תנו למים לזרום החוצה עד שהזרימה נעשית איטית יותר או פוסקת לגמרי. בשלב זה ניתן לפתוח את ההברגה של מסנן המוך, לנקות אותו ולבדוק בזהירות אם ישנם חפצים זרים כלואים במשאבה.
  • אל תשכחו את הגומי: הגומי המקיף את דלת מכונת הכביסה, חייב בתחזוקה אבל אין צורך בחומרי ניקוי ופעולות קרצוף שוחקות: מטלית לחה ותנועת ניגוב קלה יעשו את העבודה.
  • הימנעו מחומץ ולימון: מלח לימון, לימון טרי או חומץ ידועים ביכולת ניקוי האבנית שלהם, אבל לא במקרה של מכונת הכביסה. שימוש במוצרי ניקיון המכילים חומצות שונות, עלולים להזיק לחלקים אחרים ומכאן הדרך לתקלות קצרה ביותר.

צילום: באדיבות קונסטרוקטה

תנור

  • ניקוי פירוליטי: שיטת הניקוי האפקטיבית ביותר היא באמצעות תוכנית פירולטית, שכן באישור מכון טכנולוגי מדעי להלכה נחשבת אף דרך להכשיר את התנור לפסח. יש לנקות את התנור היטב ולאחר מכן להפעיל את תוכנית זו הגורמת לשריפה של כל משקעי הלכלוך והשומן ומשאירה את פנים התנור נקי ומבריק. לאחר מכן כל שניתן לעשות הוא לנגב עם מטלית לחה את החלקיקים שנשרפו ונאגרו בתחתית התנור.
  • הסרה באמצעות אדים: דרך נוספת להסיר את כתמי השומן היא באמצעות פיזור אבקת סודה לשתייה על כל הכתמים. לאחר מכן יש להכניס לתנור קערה (חסינה לחום) מלאה במים ולהפעיל אותו על 100 מעלות, למשך כחצי שעה. האדים שייכלאו בתנור ירככו את הלכלוך ויאפשרו לכם להסיר לפחות חלק מהכתמים, ובקלות יחסית.
  • בחרו בחומרים המתאימים: לאחר שהתנור התקרר, העבירו סמרטוט לח על המקומות בהם פיזרתם סודה לשתייה ונקו את שאריות הלכלוך שהומסו. את הכתמים והלכלוך שלא הצלחתם להסיר תיאלצו לנקות עם טכניקות ניקוי חזקות יותר. אחת השיטות היא להכין תערובת חומץ ביתית (3/4 כוס חומץ ו-1/4 כוס מים חמים), לטבול מטלית בתמהיל ולנגב את הכתמים שנותרו בתנור. 
  • שימו כפפות לפני השימוש: על מנת להסיר כתמי שומן קשים תוכלו להיעזר במסיר שומנים ייעודי. אופציה נוספת היא לקנות מגרד זכוכית ובעזרת מים חמים לגרד את הכתמים העיקשים.
  • נטרול ריחות רעים: אחת מהתופעות הידועות של תנור שלא נוקה זמן מה היא ריח של שרוף או שאריות אוכל ישן. על מנת לנטרל את הריח, בדומה לטיפול באדים, הכניסו כלי קיבול חסין חום עם קצת מים והרבה מיץ לימון סחוט, הפעילו את התנור על חום בינוני והמתינו כ-20 דקות.

צילום: shutterstock

מזגן

  • על מנת לשמור על פעילות המזגן, יש להקפיד על ניקיון בתדירות גבוהה, אך כמובן תחת הקפדה יתרה על שמירת הכללים ההכרחיים על מנת לא לפגום בו. חשוב להדגיש כי בעת ניקיון ביתי, יש לנקות רק את הפילטרים של המזגן, ומומלץ לעשות זאת עם זרם של מים בלבד. 
  • במקרה בו מופיעים כתמים שחורים של בקטריה (פטריה) על גבי פתח האספקה, מומלץ להזמין בעל מקצוע מוסמך שינקה את המזגן בצורה יסודית עם חומרי ניקוי ייעודיים. אין להוציא את חלקי הפלסטיקה של  המזגן ללא איש מקצוע, ובטח שלא לנקות חלקים אחרים, על מנת שלא לפגוע במנוע או במנגנונים הפנימיים של המזגן.
  • סדר הפעולות המומלץ, כמובן בעת שהמזגן כבוי:
  1. הוצאת הפילטרים בעדינות
  2. שטיפתם תחת זרם מים
  3. ייבוש באוויר הפתוח למשך כשעה לפחות
  4. החזרת הפילטרים תוך הקפדה על החזרה בצורה נכונה, למיקום הנכון

פילטרים סתומים יכולים לגרום לתקלות שונות לקצר את אורך חיי המזגן לעבודה לא יעילה של המזגן ועלויות גבוהות של צריכת חשמל.

צילום: shutterstock