מבחן דרכים - סיטרואן C4 קקטוס

ליצרנית הרכב סיטרואן מוניטין ומסורת בחדשנות והליכה נגד התלם, כאשר כמעט כל רכב הופך לג'יפון – הקקטוס הופך מרכב פנאי לרכב האצ'בק קומפקטי

חדשות כיפה מוטי שטרן 09/01/20 11:46 יב בטבת התשפ

מבחן דרכים - סיטרואן C4 קקטוס
צילום: מוטי שטרן

"סיטרואן C4" הוא קידומת למספר דגמי סיטרואן: מוביל הנוסעים של היצרן כונה בתחילת דרכו "סיטרואן C4 גראנד-פיקאסו" בגרסת ה-7 מושבים שלו ו"סיטרואן C4 פיקאסו" בגרסת ה-5 מושבים. מכונית ההאצ'בק הקומפקטית בשני דורותיה כונתה "סיטרואן C4" והרכב האחרון המאמץ את הקידומת "סיטרואן C4" הוא הקקטוס או בשמו המלא "סיטרואן C4 קקטוס".
כשהוצג הקקטוס ב-2014 היה לסיטרואן ייצוג בפלח השוק של רכבי האצ'בק קומפקטיים, היא עשתה זאת באמצעות ה- C4 בדורה השני, אך לא היה בליין הדגמים שלה רכב פנאי עצמאי. ב-2019 כאשר הוצג הקקטוס החדש התהפכו היוצרות: לסיטרואן אין רכב האצ'בק קומפקטי, אך יש לה כבר שני דגמי פנאי: C3 AirCross ואחיו הגדול C5 AirCross. זו הסיבה בגללה הפך ה- C4 קקטוס מרכב לרכב האצ'בק.
בהשקת הקקטוס המחודש הוא הוצע עם יחידת הנעה אחת – מנוע טורבו בנזין בנפח 1,200 סמ"ק בעל הספק של 110 כ"ס ותיבת 6 הילוכים פלנטארית אוטומטית ובשתי רמות אבזור: Feel (113,990 ₪) ו- Shine PK הבכירה (114,990 ₪).
לפני מספר חודשים נוספה יחידת הנעה ברמת האבזור Shine PK – מנוע 1.2 ליטר בעל הספק של 130 כ"ס ותיבת 6 הילוכים אוטומטית (117,990 ₪), רכב המבחן הגיע בגרסה זו ובו מתמקד מבחן הדרכים.

שני דורות סיטרואן C4 ושני דורות הקקטוס

שני דורות סיטרואן C4 ושני דורות הקקטוסצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

המעבר מג'יפון לרכב פנאי בא לידי ביטוי  בעיקר בעיצוב החיצוני. בדורו הראשון, התהדר הקקטוס בסממני רכב שטח: מסילות גג בולטות, מגני צד גדולים בדלתות עם כריות AirBump וחיפוי פלסטי המכסה חלק ניכר מהדלת האחורית. בקקטוס המחודש העיצוב מתמתן והופך למעודן יותר: מסילות הגג הוסרו, מגני הצד ירדו למיקום נמוך והפכו לצרים יותר ונותר בהם ריבוע AirBump סמלי בצבע אחר. מאחור, הפנסים הפכו לצרים וארוכים וחיפוי הפלסטיק נעלם. לקקטוס נותרו עדיין סממני שטח: סיומת פלסטיק שחור לקשתות הגלגלים ופס פלסטיק שחור המקיף את כל תחתית הרכב.
החזית מיישת קו עם דגמי סיטרואן העכשווים עם 3 קומות פנסים וגריל 2 פסים צר המשלב את סמל סיטרואן בקומה העליונה.
רכב המבחן בצבע כחול טורקיז עם נגיעות צבע לבן בפסי ה- AirBump  ובמסגרות פנסי הערפל הקדמיים נראה פשוט נהדר.

 

בדור השני סממני הפנאי הפכו הופחתו והעיצוב מעודן יותר

בדור השני סממני הפנאי הפכו הופחתו והעיצוב מעודן יותרצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

הקקטוס המחודש ממשיך לשמור על הייחודיות של הקקטוס המקורי עם שילוב מעניין של פשטות והידור. תא הכפפות בעיצוב מזוודה וידיות הדלתות הפנימיות בצורת ידיות מזוודה נותרו כמעט ללא שינוי וכך גם לוח המחוונים הדיגיטלי עם מעט המידע לצד מערכת המולטימדיה שכוללת עכשיו שיקוף טלפון באמצעות Android Auto / Apple CarPlay. הייחודיות של סיטרואן מוצאת ביטוי גם בעובדה שחלונות הצד אינם עולים ויורדים ורק ניתן להוציאם החוצה ולקבל חרך צר וכן תא הכפפות בצורת מזוודה אילץ את מהנדסי סיטרואן להעביר את כרית האוויר שלפני הנוסע הקדמי לתקרת הרכב ולוותר על פתח יציאת המזגן הימני (יש פיצוי בפתח מרכזי ימני מוגדל, המבחן נערך בחורף ולא ניתן היה לבחון את תפקוד המיזוג בחום). שני הכיסאות הקדמיים ראויים יותר לתואר כורסאות והם מהנוחים ביותר שפגשתי (כולל רכבים שעולים פי 6...).
רשימת האבזור בגרסת ה- Feel עשירה במיוחד וכוללת: 6 כריות אוויר, מערכת התרעת ערנות נהג, אורות קדמיים אדפטיביים, התרעת סטייה מנתיב, בלימת חרום אוטונומית ואפילו זיהוי רכב בשטח המת במראות הצד. אבזור הנוחות כולל מערכת מולטימדיה עם קישוריות ומצלמת רוורס, בקרת אקלים חד אזורית, חיישני גשם ותאורה, חיישני חניה מקוריים ומראה נגד סינוור.
בגרסת ה- Shine PK מתווספים: כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי ומושבים עם 3 ריפוד לנוחות משופרת... אם הזכרנו נוחות, זה הזמן לעבור לפיסקה הבאה...

 

כורסאות נוחות, אבזור עשיר וייחודיות שרק סיטרואן מעזה להציע

כורסאות נוחות, אבזור עשיר וייחודיות שרק סיטרואן מעזה להציעצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

רכבי סיטרואן הצטיינו תמיד בנוחות נסיעה מעולה, וכך גם הקקטוס. תפיסת הנוחות Citroen Advanced Comfort באה לידי ביטוי במושבים נוחים, מערכת מתלים, קלות נהיגה ושימוש ועוד.
סיימנו את הפסקה הקודמת במושבים הנוחים אשר בגרסת Shine PK כוללים 3 שכבות אשר בזכותן מתאים המושב את עצמו לצורת גוף היושב בו ובכך מסייע לתמיכה ורעננות גם בנסיעות ארוכות. כן, פשוט נוח במושבי הכורסא המרופדים של הקקטוס. מערכת מתלים בתוך מערכת מתלים (מוכר בהקשר הפוליטי עם מילה אחרת...) – זוהי הצורה להגדיר את בולמי הזעזועים של הקקטוס – בתוך בולם הזעזועים יש בולם זעזועים נוסף המסייע לריסון המרכב במעבר על מפגעי גביש.
למבחן הדרגים התייצב הקקטוס עם יחידת ההנעה המספקת 130 כ"ס איתה התנסינו ברכבים גדולים יותר של הקונצרן (פג'ו 308 ואופל גראנדלנד X) והפעם עם מרכב קל (1,165 ק"ג בלבד) הרגישה חזקה ונמרצת יותר.
כיאה לסיטרואן, מכוייל הקקטוס לנוחות נסיעה מרבית, למרות השילוב של יחידת הנעה חזקה ומרכב קל – זוהי לא מכונית ספורטיבית, אבל זו מכונית שכיף לנהוג בה. היא מזכירה את המכוניות הקלילות שהיו לפני הדגש (המבורך) שניתן לבטיחות הנוסעים.
לוח השעונים הדיגיטלי מקמץ במידע ותפעול בקרת האקלים באמצעות מסך המולטימדיה לא נוח בזמן נסיעה, אך אלה החסרונות הכמעט יחידים של הקקטוס.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 12.5 ק"מ לליטר.

השילוב של תפיסת הנוחות, מרכב קל ומנוע חזק יוצרים רכב שכיף לנסוע בו

השילוב של תפיסת הנוחות, מרכב קל ומנוע חזק יוצרים רכב שכיף לנסוע בוצילום: מוטי שטרן

סיכום 

סיטרואן קקטוס הוא ג'יפון מעודן המציע תא נוסעים מרווח לארבעה נוסעים ותא מטען גדול יחסית (358 ליטר), נוחות נסיעה משובחת עם חבילת אבזור עשירה במיוחד ההופכת את התמורה למחירו לטובה מאוד. לאור ההפרש הנמוך בין גרסת ה- Feel ל- Shine PK העומד על 1,000 ₪ בלבד. בנוסף לכך, פער של 3,000 ₪ בין גרסת ה- 110 כ"ס ל- 130 כ"ס הופך את גרסת רכב המבחן Shine PK עם 130 כ"ס לגרסה המומלצת.


למבחני דרכים נוספים