טור רכב - סקודה אוקטביה

מבחן דרכים ארוך טווח – מוטי שטרן סוגר שנה ו-44,444 ק"מ עם סקודה אוקטביה וחולק איתנו את רשמיו.

חדשות כיפה מוטי שטרן 13/02/18 13:00 כח בשבט התשעח

טור רכב - סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה, צילום: מוטי שטרן

בימים אלה אני "סוגר" שנה ו-44,444 ק"מ עם הרכב האישי שלי (או ליתר דיוק, רכב הליסינג מטעם העבודה) – סקודה אוקטביה 1,200 סמ"ק ברמת הגימור הבסיסית Ambition. האוקטביה שלי נעה בעיקר על הציר היומיומי ירושלים – תל אביב וחזרה, אך היא הספיקה גם לכסות חלקים נרחבים במדינתנו הקטנה מהחרמון המושלג ועד אילת החמה (מ- 3- ועד 47 מעלות צלזיוס).
אפרופו חרמון, בחניון של הר בנטל ניגש אליי תייר אמריקאי ושאל אותי האם האוקטביה היא מכונית ישראלית כי הוא ראה הרבה סקודות בארץ, אך לא ראה אותן בארצו...
הדור הראשון של האוקטביה שווק החל משנת 1996 והיה הדגם הראשון שתוכנן מחדש תחת חסות בעלת הבית החדשה והנוכחית – קבוצת פולקסוואגן. המאפיין העיקרי המזוהה עם האוקטביה הוא תא המטען הענק שלה, ובזכותו ובזכות מנוע הדיזל החסכוני שלה הפכה האוקטביה לפופולארית מאוד כמונית.
הדור השלישי והנוכחי של האוקטביה משווק החל משנת 2013.

שמרנית, מאופקת וסולידית

שמרנית, מאופקת וסולידיתצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

מאופק / סולידי / שמרני – אלו המילים שייטיבו לתאר את העיצוב של האוקטביה...
עיצוב הדור השלישי מהווה אבולוציה לדור השני (שבעצמו מהווה אבולוציה של הדור הראשון) והפך מעגלגל למרובע בעל קווים חדים.
בין שני פנסי החזית המרובעים והפשוטים גריל עם פסים אנכיים מוקף במסגרת כרום ומעליו סמל סקודה גולש לבליטה על מכסה המנוע הנמתחת עד לחלון הקדמי. העיצוב הפשוט נמשך גם לאורך הרכב שם מודגשות קשתות הגלגלים המקיפות גלגלי מגנזיום בקוטר 16 אינץ' '. לפחות בחלק האחורי של תא המטען העצום – סמל ההיכר של האוקטביה השקיעו קצת ויש מעין משולשים הנמתחים מתחתית גומחת לוחית הרישוי עד הקצה העליון שלה, גומחת לוחית הרישוי נמצאת בין שני פנסים אחוריים בצורת האות C.
למרות כל האמור (ובמיוחד בצבע שחור) האוקטביה נראית מכובדת ושייכת לקטגוריה גבוהה יותר.

עיצוב חיצוני

עיצוב חיצוניצילום: מוטי שטרן

עיצוב פנימי

השמרנות / הסולידיות / האיפוק לא נשארים בחוץ, וכך גם המרחב והמימדים.
גם בפנים האוקטביה גדולה ומרווחת ומאוד איכותית, אומנם ברמת האבזור הבסיסית Ambition רשימת האבזור קצרה – אך מה שיש מאוד איכותי... רשימת האבזור כוללת: בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה עם מסך 5.5 אינץ' מקורית ושליטה מההגה, בקרת אקלים מפוצלת עם יציאה למושבים האחוריים, הפשרת אדים במראות ו... זהו.
איכות החומרים בתא הנוסעים גבוהה, המושבים הקדמיים נוחים גם לאורך שעות מאחורי ההגה וביניהם משענת יד מתכוננת לגובה ולמרחק, גם המושב האחורי המפוצל ביחס 60-40 רחב ונוח, יש המון מקום לרגליים, אך מרווח הראש קצת מצומצם.
תא המטען הענק הוא הסמל המסחרי של האוקטביה, ומלבד נפחו העצום – 568 ליטר ועד 1558 ליטר כשהמושב האחורי מקופל – הגישה אליו נוחה בזכות הדלת האחורית הענקית. Simply Clever זוהי הסיסמא של סקודה ותא המטען בהחלט מייצג אותה נאמנה עם רשתות המאפשרות לעגן את החפצים שלא יזוזו וגם ווי תליה לשקיות סופר, לשלילה אציין כי כאשר המושבים מקופלים – הרצפה איננה שטוחה... אני שנעתי ברכב 2 זוגות אופני הרים, פריזר, ארונות IKEA בקלות.
תאי אחסון נוספים קיימים בתא הנוסעים: תא למשקפיים מעל המראה, תאים גדולים בדלתות עם מקום לבקבוקי 1.5 ליטר, תא נסגר גדול לפני תיבת ההילוכים ואפילו תא לאפוד זוהר מתחת מושב הנהג.
במערכת המולטימדיה המקורית SWING אין הרבה פונקציות: טלפון עם אפשרות חיוג מההגה, רדיו (עם אייקונים של התחנות), נגן MP3 עם חיבורי SD, USB  ו-AUX, הזרמת מוזיקה מהטלפון ומחשב דרך משוכלל ומפורט. כל הפונקציות נוחות לתפעול גם בנסיעה.
אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר עם אפשרות ניטרול כרית המושב הקדמי להסעת תינוק) ו-Mobileye בהתקנה מקומית. האוקטביה זכתה במיון 5 כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP.

עיצוב פנימי

עיצוב פנימיצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

TSI + DSG, זוהי יחידת ההנעה היעילה של האוקטביה. מנוע 1,200 סמ"ק עם 110 כ"ס לא נשמע מבטיח, אך בזכות הטורבו (TSI) ומומנט של 17.8 קג"מ המושג כבר ב-1,400 סל"ד בשילוב עם תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG) עם מצב ספורט ואפשרות לתפעול ידני – הכוח זמין תמיד והתאוצות מהירות בכל מצב. בשנים הראשונות היו בעיות עם תיבות ה-DSG, אך במשך השנים האמינות השתפרה, אני כבר נסעתי למעלה מ-44,444 ק"מ ולא נתקלתי בבעיה.
צריכת הדלק מעולה ועומדת אצלי על 15.5 ק"מ לליטר בנסיעה שלא מתאמצת להיות חסכונית (דלקן של העבודה...), בנסיעה רגועה יותר וללא נטרול מערכת העצור וסע ניתן לשפר את צריכת הדלק.
לעיתים קרובות כאשר מערכת העצור וסע פעילה – יש השהיה בזינוק ולפעמים כל המערכות מתבלבלות ונוצרים רעשים מתכתיים.
האוקטביה איננה מכונית מהנה לנהיגה במיוחד (געגועיי לפוקוס...), אך היא מאוד צייתנית ומשרה בטחון. נוחות הנסיעה כיאה למוצאה הגרמני של חברת האם קצת קשיחה ומאוד יציבה.
במהלך השנה הייתה רק בעיה במנגנון ידית תא המטען שדרשה את החלפתה – מעבר לזה, למרות השימוש האינטנסיבי לא היו (ב"ה) בעיות.

דור שלישי מהווה אבולוציה לדור השני שמהווה אבולוציה לדור הראשון וגרסת הדיזל נפוצה בשוק המוניות

דור שלישי מהווה אבולוציה לדור השני שמהווה אבולוציה לדור הראשון וגרסת הדיזל נפוצה בשוק המוניותצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

האוקטביה לא מתאימה למי שאמינות ללא רבב או הנאה מנהיגה נמצאים בראש סדר העדיפויות שלו.
היא מתאימה למי שמחפש רכב מרווח, איכותי, חסכוני וכמובן סולידי עם תא מטען ענק (קיימת גם גרסת סטיישן) – אני נהנה בכל נסיעה באוקטביה ושמח מאוד שבחרתי בה. הרכב שלי הוא הבסיסי ביותר וקיימות רמות אבזור גבוהות יותר ומנועי בנזין חזקים יותר, על מנועי הדיזל בררו בנסיעה הבאה במונית...

 

לכל הטורים של מוטי, היכנסו!