על גלגל ההצלחה | מבחן דרכים – סקודה אוקטביה דור 4

בשוק מוצף ג'יפונים והנעה היברידית – בולטת ההצלחה של האוקטביה, הדור הרביעי והחדש שלה עם מערכת היברידית קלה ושיפור ניכר באיכות ובעיצוב, כנראה ימשיך את ההצלחה

חדשות כיפה מוטי שטרן 27/04/21 18:47 טו באייר התשפא

על גלגל ההצלחה | מבחן דרכים – סקודה אוקטביה דור 4
צילום: מוטי שטרן

חצי יובל עבר מאז הצגת הדור הראשון של האוקטביה, המשפחתית של סקודה. הדור הרביעי ששיווקו החל בארץ לאחרונה, ממחיש את הדרך הארוכה שעשה היצרן בתקופה זו. כמעט 100,000 אוקטביות נמכרו בארץ בחצי היובל האחרון, עיקר האוקטביות מהדור הראשון צוידו במנועי דיזל ועבדו קשה מאוד כמוניות, ניידות משטרה וכרכבי משק בקיבוצים. לקראת סוף תקופת דורה השני, צוידה האוקטביה במנוע טורבו בנזין צנום נפח (1.2 ליטר) ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG) והיא הפכה לנפוצה גם בשימוש משפחתי ובציי רכב. הדור השלישי שצויד ביחידת הנעה דומה, הציג סופסוף שיפור  ניכר במרחב הפנימי במושב האחורי לצד שיפור באיכות החומרים ובמתיחת הפנים שעברה המכונית, יחידת ההנעה הפכה לצנומה יותר (1.0 ליטר, 999 סמ"ק ליתר דיוק) והוכיחה שגם מנוע קטן יכול לשנע מכונית גדולה. 

שבע שנים לאחר הצגת הדור השלישי, הציגה סקודה ב- 2020 את הדור הרביעי של האוקטביה. האוקטביה החדשה הגיעה לישראל לאחרונה, תחילה עם מנועי דיזל, אליהם הצטרפו מנועי טורבו בנזין 1.0 ו-1.5 ליטר עם מערך היברידית מתון ותיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG) הנמצאת בשימוש מזה זמן במגוון גדול של רכבי סקודה וקבוצת פולקסוואגן. חובבי הביצועים יימצאו מענה באוקטביה RS.

"Simply Clever" - זהו הסלוגן של סקודה והוא רלוונטי גם לשיטת התמחור של מגוון הגרסאות בו מוצעת האוקטביה. אוקטביה בנזין מוצעת כאמור עם שני מנועים, 3 רמות אבזור: Ambition הבסיסית, Dynamic  הספורטיבית ו- Style המהודרת ושתי תצורות  מרכב: נוצ'בק (5 דלתות שנראית כמו סדאן) ו- Space  (סטיישן).

אוקטביה Ambition 1.0 ליטר עולה 134,990 ש"ח וכל קפיצה ברמת האבזור דורשת תוספת של 7,000 ש"ח. 6,000 ש"ח נוספים יידרשו לשדרוג למנוע ה- 1.5 ליטר או לשדרוג לתצורת הסטיישן (Space):

 

1.0 נוצ'בק

נוצ'בק 1.5

סטיישן 1.0

סטיישן 1.5

Ambition

₪134,990

₪140,990

₪140,990

₪146,990

Dynamic

₪141,990

₪147,990

₪147,990

₪153,990

Style

₪148,990

₪154,990

-

-





 

למבחן התייצבה האוקטביה במרכב נוצ'בק עם מנוע 1.0 ליטר ברמת האבזור Dynamic.

 עיצוב האוקטביה אלגנטי ומוקפד, בקיצור, סופרב בקטן

 עיצוב האוקטביה אלגנטי ומוקפד, בקיצור, סופרב בקטןצילום: מוטי שטרן

השינוי במידות האוקטביה לעומת הדור הקודם איננו משמעותי. כמעט שני ס"מ לאורך הכולל, 1.5 ס"מ נוספו לרוחב וחצי ס"מ לגובה. בסיס הגלגלים לא השתנה ועומד על  268.8 ס"מ. העיצוב, לעומת המידות עבר מהפך ומאמץ את שפת העיצוב החדשה אותה פגשנו לראשונה בסקאלה. הרכב הפך לעגלגל יותר, יחידות התאורה הקדמיות צרות וביניהן גריל אנכי מובחן ובולט ויחידות התאורה האחוריות גם הן צרות ונמתחות כמעט עד לוחית הרישוי. הכיתוב S  K O D A נמתח לרוחב תא המטען באותיות נפרדות. גם בדור הנוכחי העיצוב נותר סולידי, אך פחות מאופק מבעבר. הזווית החדה של החלון האחורי יוצרת מראה של מכונית קופה ותורמת לעיצוב הנאה של האוקטביה. רכב המבחן בצבע כחול-טורקיז שברמת האבזור Dynamic מצויד בחישוקי 17 אינץ' בצביעה דו-גוונית נאה. נראה נהדר והדרך הפשוטה לתאר את עיצוב האוקטביה החדשה הוא - סופרב מוקטנת.

תא הנוסעים מציג קפיצה משמעותית באיכות. אלגנטי, מתוחכם וכמובן יעיל

תא הנוסעים מציג קפיצה משמעותית באיכות. אלגנטי, מתוחכם וכמובן יעילצילום: מוטי שטרן

כניסה לתא הנוסעים ממחישה את עליית המדרגה שעברה האוקטביה. דיפון הבד בדלתות הוא דוגמא קטנה לכך. ידית ההילוכים המסורתית הוחלפה במפסק קטן ונוח לתפעול המכונה בסקודה Shift By Wire אשר ביחד עם המעבר לבלם יד חשמלי מפנה מקום רב בקונסולה המרכזית הנאה. מסך המולטימדיה הצף בגודל 8.25 אינץ' ברור ואיכותי משתלב בפאנל הקדמי מעל פס בצבע מתכתי הנמתח לכל הרוחב ומעצים את ממד הרוחב. במרכז, מתחת פס המתכת פס כפתורי קיצור דרך לפונקציות מרכזיות המתופעלות ממסך המגע (כולל בקרת האקלים) ומתחתיו פתחי המיזוג הממוקמים די נמוך.

Simply Clever הוא הסלוגן של היצרן והאוקטביה מוכיחה זאת עם 5 יציאות USB, 2 מהן בקונסולה המרכזית, 2 מעל פתח המיזוג האחורי ואחת סמוך למראה המרכזית (לטובת חיבור מצלמת דרך, פשוט גאוני), לעומת זאת אין חיבור 12V מסורתי בתא הנוסעים. בדלתות הקדמיות יש כמובן מקום אחסון למטריה ומברשת להסרת קרח או חול מהבגדים. המרווח בשני שורות המושבים מצוין (במיוחד במושב האחורי) ויש כמובן שפע תאי אחסון בדלתות, בגב המושבים (כולל כיס קטן עבור הטלפון) ומתחת למושבים הקדמיים.

תא המטען, כמיטב המסורת ענק (553 ליטר) ומציע ווי תליה, טבעות קשירה ושקע 12V (אל תזרקו את המטען הישן...) ועם דלת עצומה – הוא נגיש ושימושי. ם בתא המטען, האיכות ניכרת עם שטיחים וכמעט ללא פח חשוף. ראוי לציין שהגלגל החלופי הוא גלגל בגודל מלא (במקום גלגל קטן או ערכת ניפוח).

 

המרווח לנוסעים טוב מעט ותא המטען ענק ונגיש כמיטב המסורת

המרווח לנוסעים טוב מעט ותא המטען ענק ונגיש כמיטב המסורתצילום: מוטי שטרן

רשימת האבזור של גרסת ה- Ambition בדורות הקודמים של האוקטביה היתה קצרה (ורק בדור השלישי השתפרה בכל מתיחת פנים) ועתה היא נדיבה וכוללת מצלמת רוורס (לא מובן מאליו, בעבר), חיישני חניה אחוריים, פתיחה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מולטימדיה עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay  , חלונות אחוריים מושחרים וחישוקי 17 אינץ' קלים.
גרסת ה- Dynamic הספורטיבית מוסיפה לרשימה: לוח מחוונים דיגיטלי, שילדה עם כיול ספורטיבי הכוללת הנמכת המרכב ב- 15 מ"מ, חישוקי 17 אינץ' בעיצוב ייחודי (הזהים לאלו שבקאמיק), תאורת אווירה ופריטי עיצוב ספורטיביים.

גרסת הנוצ'בק בדור הרביעי מוותרת על המג האחורי והיא מהווה את הנסיגה היחידה ברמת האבזור.
גרסת ה-Style האלגנטית מוסיפה לאבזור ה- Ambition: לוח מחוונים דיגיטלי, טעינה אלחוטית לטלפון, מסך המולטימדיה גדל ל- 10 אינץ', בקרת אקלים עם 3 אזורים, חישוקי 18 אינץ', פנסי Led Matrix המאפשרים הארת הדרך ומניעת סנוור באופן ממוקד, תאורת אווירה ועיטור כרום בגריל הקדמי וסיב החלונות.

אבזור הבטיחות בגרסאות ה- Ambition וה- Dynamic כולל: בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, 7 כריות אוויר וברת ערנות נהג. גרסת ה- Style מוסיפה ניטור שטח "מת" במראות הצד וחיישני חניה קדמיים.

 יחידת ההנעה הצנומה עם התגבור ההיברידי מספקת בהחלט. מכסה המנוע מעיד על האיכות הגבוהה

 יחידת ההנעה הצנומה עם התגבור ההיברידי מספקת בהחלט. מכסה המנוע מעיד על האיכות הגבוההצילום: מוטי שטרן

אחרי כמעט עשור, ציבור הנהגים כבר מבין שנפח המנוע לא קובע. כאמור, למבחן התייצבה האוקטביה בגרסת ה- Dynamic הספורטיבית עם מנוע ה- 1.0 ליטר הצנום. השילוב הזה קצת מוזר לרכב עם קריצה ספורטיבית... (דרך אגב, פתיחת מכסה המנוע מהווה סימן נוסף לאיכות המשופרת של הרכב, כאשר זו נעשית באמצעות בוכנות וללא צורך בתמיכת המכסה עם מוט).

המנוע ברכב המבחן מספק 110 כ"ס ו- 20.4 קג"מ מומנט עם מערך היברידי מתון (48V) אשר מעבירים את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת 7 הילוכים כפולת מצמד.
השילוב בין התיבה כפולת המצמד והמערך ההיברידי המתון פותר את נקודת התורפה העיקרית של התיבה – הססנות בשילוב להילוך ראשון ורעידות. ההנעה החשמלית "משלימה" את ה"חורים" בין העברת ההילוכים ומסייעת לנסיעה חלקה.

במהלך שיוט רגוע או בעת האטה, מנוע הבנזין כבה והמערך ההיברידי נוטל שליטה, התהליך כמעט לא מורגש והחיווי העיקי לכך הוא צניחת מד הסל"ד לאפס.
המנוע הצנום מספק את כל מה שצריך ברוב מצבי הנסיעה, אך כוח נוסף לא היה מזיק. במהלך המבחן דרך לי-ם עם 3 מבוגרים לא הורגש מחסור בכוח, אך יציאה לעקיפה בכביש חד נתיבי עם רכב מלא תדרוש זהירות יתרה.

הנדסת האנוש, כמצופה מסקודה מצוינת. כל מי שנהג ברכב מקונצרן פולקסוואגן ירגיש מיד בבית, אך גם האחרים יתמצאו בקלות. התלונה העיקרית קשורה לתפעול בקרת האקלים המתבצעת מהמסך ודורשת הסטת מבט תוך כדי נסיעה. תפעול המולטימדיה מההגה מעולה, ובמיוחד אפשרות החיוג למספרים האחרונים מלוח השעונים. בידוד הרעשים מעולה ולמרות הכיול הספורטיבי ברכב המבחן – נוחות הנסיעה לא פחות ממצוינת. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ- 15 ק"מ לליטר.

 

 בדור הביעי, האוקטביה משמרת את המסורת ועושה הכל טוב ויעיל יותר

 בדור הביעי, האוקטביה משמרת את המסורת ועושה הכל טוב ויעיל יותרצילום: מוטי שטרן

גם בדור הרביעי משמרת האוקטביה את המסורת. לצד תא מטען עצום ונגיש, היא מציעה תא נוסעים מרווח ומאובזר כאשר בדור זה, הוא איכותי ואלגנטי יותר. העיצוב החיצוני מלוטש יותר ואבזור הבטיחות (ציון 7 מתוך 8 של משרד התחבורה) עשיר בכל הגרסות וכך גם אבזור הנוחות.
גרסת הבסיס Ambition עם מנוע ה- 1.0 יותר במחיר 134,990 ₪ (שסביר להניח שהיא זו שתוצע לכם ממקום העבודה) מציעה תמורה מצוינת למחיר. אך אם יש לכם 6,000 – 7,000 ₪ תוספת תקציב – הייתי מעדיף להשקיע אותם בשדרוג למנוע ה- 1.5 ליטר עם 150 כ"ס המספק ביצועים טובים בהרבה.