מבחן דרכים – סקודה סקאלה

ההשקה העולמית שלה היתה בחנוכה תקווה (כן, השקה עולמית בפתח תקוה) והיא ממוקמת על סקאלת דגמי סקודה בין הפאביה לאוקטביה. מבחן דרכים למכונית הגיונית ושימושית במיוחד

חדשות כיפה מוטי שטרן 26/02/20 12:28 א באדר התשפ

מבחן דרכים – סקודה סקאלה
צילום: מוטי שטרן

קטגוריית המכוניות התת-משפחתיות כוללת בדרך כלל רכבי סופר מיני שלחלקן האחורי הוצמד תא מטען גדול והן הפכו למכוניות סדאן קטנות שמחירן (הרשמי, בעיקר) ניצב בסקאלת המחירים בין רמות המחיר של רכבי סופר מיני (סגמנט B) לרמות המחיר של רכבים משפחתיים קומפקטיים (סגמנט C). בקטגוריה זו ניתן למצוא את מיצובישי אטראז' (שנפוצה בעיקר בצה"ל), יונדאי אקסנט לדורותיה ומאזדה דמיו (גרסת הסדאן של ה-2).
הסקאלה של סקודה מחליפה את הראפיד (ותאומתה סיאט טולדו) – שהצליחה מאוד בקרב ציי הרכב.
רשמית, הסקאלה שהשקתה העולמית היתה בפתח תקוה (מי אמר שמשעמם בפתח תקוה?) ממוצבת מול מכוניות האצ'בק משפחתיות קומפקטיות דוגמת יונדאי I30, קיה סיד, פורד פוקוס וכמובן פולקסוואגן גולף.
מעשית, רמות המחיר שלה  117,990₪ לגרסת אמבישן (רכב המבחן)  ו- 125,990₪ לרמת הסטייל ממצבים אותה בקטגוריית התת משפחתיות.

 

סקאלה מחליפת הראפיד מציגה שיפור ניכר בכל פרמטר

סקאלה מחליפת הראפיד מציגה שיפור ניכר בכל פרמטרצילום: מוטי שטרן



עיצוב חיצוני

הסקאלה מאמצת את שפת העיצוב החדשה של סקודה עם כיתוב שם היצרן באותיות נפרדות לרוחב דלת תא המטען ופנסים אחוריים צרים אשר מתרחבים בקצוות. פנסים החזית גם הם צרים ומעוצבים  והם כוללים גם תאורת LED. הגריל לעומת זאת, משמר את מסורת העיצוב דל סקודה והוא כולל מסגרת כרום עם מגרעת באמצע החלק העליון לטובת סמל היצרן. פלטפורמת הסקאלה היא MQB A0 – פלטפורמת רכבי הסופר מיני של קונצרן פולקסוואגן: סקודה פאביה, סיאט איביזה, פולקסוואגן פולו ואאודי A1. כאשר לטובת הסקאלה היא נמתחה לאורך ויוצרת בסיס גלגלים באורך 265 ס"מ ובזכותה ניתן למצב את הסקאלה על סקאלת המרכבים איפשהו בין סופר מיני לסטיישן. רכב המבחן בצבע שחור וברמת האבזור אמבישן עם חישוקי 16 מזוהה ישר כסקודה. הדרך הטובה לתאר אותו הוא כמאופק ותכליתי – סקודה, כבר אמרנו?

 

עיצוב  מאופק ותכליתי בשפת העיצוב החדשה של סקודה

עיצוב  מאופק ותכליתי בשפת העיצוב החדשה של סקודהצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

גם בסעיף זה תככב המילה "סקאלה"... בסיס הגלגלים של הפלטפורמה המוארכת בא לידי ביטוי במרחב הפנימי אשר ביחד עם ממד גובה של 147 ס"מ (גבוה אפילו מהאוקטביה) ורוחב של 179 ס"מ (צר במעט מהאוקטביה) מעניקים מרווח מצוין במושבים הקדמיים ובמושב האחורי יסתדרו 2 מבוגרים או 3 ילדים היטב אשר מלבד מרווח רגליים מרשים ייהנו גם מפתחי מיזוג, שני שקעי USB Type C ומתאי אחסון בדלתות ובגב המושבים. תא המטען בנפח 429 יעיל ושימושי בזכות מפתח דלת רחב והוא כולל ווי תליה, טבעות עיגון ושני כיסים בצדדים. אם כבר דיברנו על אחסון, אז גם בתא הנוסעים מקומות אחסון מתחת לפקדי המזגן, במשענת היד, תאים נסגרים מתחת למושבים הקדמיים ובדלתות נכנס אפילו בקבוק ליטר וחצי.
איכות החומרים טובה למדי. הדשבורד עשוי פלסטיק עבה ורך ויש אפילו דיפון בד בדלתות. למרות הצבע השחור ובזכות החלונות הגדולים האווירה בתא הנוסעים נעימה.
שפת העיצוב החדשה של סקודה נכנסת גם לתא הנוסעים עם סך מולטימדיה "צף", הגה קטום בחלקו התחתון ומצופה בעור מחורר  ולרוחב הרכב נמתח פס בצבע מתכתי.
המסך הצף של המולטימדיה דוחק את פתחי המיזוג המרכזיים למטה והופך אותם לפחות אפקטיביים(ברכב המבחן הותקנה עריסה לטלפון מימין לפתחי המיזוג וחוסמת את האוויר לנוסע מימין. למען מניעת הסחת דעת כדאי לוותר על העריסה והשתמש בשיקוף הטלפון).
אבזור הרכב בגרסת אמבישן נמתח לאורך שתי קצוות הסקאלה: מצד אחד מזגן מכאני ומהצד השני כיוונון גב תחתון וגובה לשני המושבים הקדמיים (פריטי אבזור שנדיר למצוא אפילו ברמות אבזור גבוהות של רכבים משפחתיים), מערכת מולטימדיה 8 אינץ' מקורית עם שיקוף Android Auto / Apple CarPlay (מהטובות שיש) וחיישני תאורה.
גרסת הסטייל מעבירה את הסקאלה לצד הגבוה של סקאלה ומוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, לוח מחוונים דיגיטלי, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת LED מלאה ואיתות דינאמי בסגנון אאודי.
האבזור הבטיחותי כולל בגרסת האמבישן: 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית – מרשים ביותר בעיקר ביחס למתחרותיה לקטגוריה.
בגרסת הסטייל מתווספים בקרת שטח "מת" במראות הצד ומצלמה וחיישני רוורס.
הסלוגן של סקודה הוא Simply Clever"" וגם בסקאלה יש פטנטים פשוטים וגאוניים. פתח מילוי המים למתזי השמשות עשוי גומי והוא הופך למשך ומקל על מילוי המיכל, בדלת הנהג יש גומחה למטריה רטובה עם תעלות ניקוז ובמנשא הכוסות יש בליטות המאפשרות לפתוח בקבוק קוקה קולה ביד אחת – איך לא חשבו על זה קודם?

 

מרווח הפנים מכובד, איכות החומרים טובה, אבזור הבטיחות מצוין. המזגן המכאני מאכזב

מרווח הפנים מכובד, איכות החומרים טובה, אבזור הבטיחות מצוין. המזגן המכאני מאכזבצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של הסקאלה נפוצה בדגמים רבים של קונצרן פולקסוואגן והיא התמודדה בהצלחה מרובה גם עם האוקטביה הגדולה ממנה. מנוע הטורבו משולש הצילינדרים בנפח ליטר מפיק 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ מומנט החל מ- 2,000 סל"ד ובשילוב תיבת 7 הילוכים כפולת מצמד מתקבלת תאוצה מ-0 ל- 100 קמ"ש ב- 9.9 שניות. המנוע הקטן מספק כוח מידי בכל מצב ומספק בטחון כמעט בכל מצב. קשה להגדיר את יחידת ההנעה כחזקה, אבל היא הרבה יותר ממספקת.
מצב ספורט כרגיל בתיבות מסוג זה משפר את הביצועים וגם מפחית רעידות והססנות התיבה בתחילת נסיעה ובמהירויות נמוכות.

מתלי הסקאלה מכויילים על הצד הרך של הסקאלה ונוחות הנסיעה שלה בעיר מצוינת. אין בה את הקשיחות הגרמנית אך עדיין היא מספקת אחיזה מצוינת למעט בכבישים גליים במהירויות גבוהות..
בידוד הרעשים טוב ולתא הנוסעים חודרים בעיקר רעשי כביש במהירות גבוהה ורעשי מנוע בעת מאמץ.
בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת היטב אך התפעול דרך ידית קטנה מימין להגה דורש הסתגלות.
מערכת המולטימדיה דוברת העברית ברורה גם מול שמש ישירה, תגובות המסך מהירות ושיקוף הטלפון עובד נהדר – שוב, זו אחת מערכות המולטימדיה הטובות שפגשתי ושיקוף הטלפון משתלב היטב עם הרדיו, הטלפון ושאר היישומים במערכת המולטימדיה.
בהגדרות הרכב מוצגות מערכות הבטיחות של הרכב בצורה גראפית ברורה וקל מאוד להבין את תפקידן וההגדרות שלהן.
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן (שנערך במזג אוויר סוער) עמדה על 13.5 ק"מ לליטר, אני מעריך שבתנאי נסיעה סטנדרטיים הצריכה תשתפר ותגיע ל- 15 ק"מ לליטר.
 

יחידת ההנעה מספקת ביצועים מצוינים, הנוחות מכוילת על הצד הרך של הסקאלה והמולטימדיה מעולה.

.Simply Clever: פקק שהופך למשפך, כיסים במשענות המושבים הקדמיים ומגרות תחתיהם ,גומחה למטריה בדלת הנהג ובליטות לפתיחת בקבוק ביד אחת במחזיק הכוסותצילום: מוטי שטרן


סיכום 

סקודה סקאלה מייצגת היטב את ערכי סקודה. היא מרווחת, שימושית, מציעה חבילת אבזור טובה (חוץ מהמזגן המכאני), יחידת הנעה מודרנית ויעילה והכי חשוב עם אבזור בטיחות יותר ממספק (בעיקר ביחס לקטגוריה).
אם המעסיק שלכם מציע לכם אותה כרכב צמוד – זכיתם ברכב הטוב לדעתי בקטגוריית התת משפחתיות.
גרסת האמבישן תככב כנראה בקרב ציי הרכב. גרסת הסטייל מומלצת בעיקר בזכות אבזור הבטיחות העדיף ובקרת האקלים, אך סקודה קאמיק (הג'יפון המבוסס על הסקאלה) בגרסת אמבישן ויחידת הנעה זהה נמכך במחיר נמוך יותר ב- 1,000 ₪ מהסקאלה ברמת האבזור סטייל ולדעתי, מהווה רכישה עדיפה.
שורת סיכום: סקאלה נמצאת בקצה הגבוה של סקאלת קטגוריית התת-משפחתיות.

 

 Simply Clever: פקק שהופך למשפך, כיסים במשענות המושבים הקדמיים ומגרות תחתיהם ,גומחה למטריה בדלת הנהג ובליטות לפתיחת בקבוק ביד אחת במחזיק הכוסותיחידת ההנעה מספקת ביצועים מצוינים, הנוחות מכוילת על הצד הרך של הסקאלה והמולטימדיה מעולה

צילום: מוטי שטרן