נסיעת מבחן: יונדאי סנטה-פה

השלג שכיסה את רמת הגולן היה הזדמנות טובה לבחון את יונדאי סנטה-פה שעבר מתיחת פנים מקיפה ומציב אותו בליגת הפרמיום של יונדאי

חדשות כיפה מוטי שטרן 04/03/21 12:31 כ באדר התשפא

נסיעת מבחן: יונדאי סנטה-פה
יונדאי סנטה-פה, צילום: מוטי שטרן

בימים אלו מושק מותג היוקרה GENESIS מבית יונדאי, הדגמים האחרונים שהשיק היצרן, הסונטה, הפאליסייד והסנטה-פה שעבר מתיחת פנים מהווים דוגמא להשפעה של GENESIS על דגמי מותג הבית – יונדאי.
הדור הרביעי של הסנטה-פה המשווק פה מ-2019 והציג קפיצת דרך משמעותית לעומת
הדור השלישי שקדם לו והציב לו רף גבוה ומחייב. מתיחת הפנים שעבר הסנטה-פה (מוקדם מהמקובל) וההשקה שלו לצד הפאליסייד מציבה אותו בקבוצת רכבי הפרמיום של יונדאי.

סנטה-פה המחודש משווק עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר ובשתי תצורות:

  • Supreme, הנעה קדמית (4X2) – 269,900 ₪
  • Elite, הנעה כפולה (4X4) – 299,900 ₪ (רכב המבחן)
העיצוב המוצלח של הסנטה-פה נשמר ואת כיקר השינויים החיצוניים תמצאו בחזית

העיצוב המוצלח של הסנטה-פה נשמר ואת כיקר השינויים החיצוניים תמצאו בחזיתצילום: מוטי שטרן

הסנטה-פה משתייך לקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים D-SUV (פג'ו 5008, סקודה קודיאק וכמובן מיצובישי אאוטלנדר) שרובם יכולים לאכלס 7 נוסעים. למרות בסיס גלגלים קצר יחסית (276.5 ס"מ), אורך כולל של 478.5 ס"מ, 190 ס"מ רוחב ועם 171 ס"מ גובה – מציבים את הסנטה-פה בקצה העליון על הסקאלה של הרכבים בקטגוריה שלו. במתיחת הפנים, צמח הסנטה-פה במקצת (0.5 – 1.5 ס"מ) ושמר על העיצוב הרבוע המוצלח והמקורי של הדור הרביעי עם קו גבוה, משטחים גדולים וחלקים המעצימים את הממדים הנדיבים. את עיקר השינויים החיצוניים תפגשו בחזית האנכית עם פגוש בולט עם מרקם חלת דבש בו משתלבים פנסי חזית רבועים אשר המראה הכולל שלהם מזכיר לוע כריש. בקומה עליונה תמצאו פנסים צרים הנמתחים לצדדים התורמים למראה הקשוח. מאחור השינוי מתמקד ביחידות התאורה החדשות שמחוברות בפס אדום. פס אדום נוסף תמצאו לאורך הפגוש האחורי מעל צמד מפלטים צרים ורבועים. החישוקים הקלים צמחו באינץ' בודד ל-20 אינץ' והם משלימים את העיצוב המרשים והקשוח של הסנטה-פה.

עיצוב הקונסולה המרכזית מיישר קו עם רכבי הפרמיום של היצרן

עיצוב הקונסולה המרכזית מיישר קו עם רכבי הפרמיום של היצרןצילום: מוטי שטרן

תא הנוסעים של הדגם המקורי היה מרשים ועתה הוא מיישר קו עם קבוצת רכבי הפרמיום של היצרן. השינוי הבולט הוא הקונסולה המרכזית בין המושבים עם מערך כפתורים המחליפים את ידית ההילוכים המסורתית, כפי שפגשנו כבר בסונטה. בניגוד למגמת מיעוט הכפתורים והעברת תפעול פונקציות רבות להפעלה דרך מסך המגע, כאן תמצאו מערך מרשים של כפתורים סביב מערך כפתורי ההילוכים הכולל מתג מצבי נסיעה לכביש ומחוצה לו, כפתורי חימום ואוורור המושבים הקדמיים ומערך תפעול בקרת האקלים (שהחיווי שלה הוא על מסך מערכת המולטימדיה). מעל מערך הכפתורים ניצבים פתחי המיזוג המרכזיים הצרים ומעליהם מסך המולטימדיה הצף בגודל 8 אינץ' (שנראה קצת קטן ברכב כזה). איכות החומרים בתא הנוסעים גבוהה מאוד וכך גם רמת ההרכבה שלהם (תפעול אוטומטי לארבעת החלונות מהווה אינדיקציה לאיכות הגבוהה של הסנטה פה, אפילו בסונטה רק לחלונות הקדמיים תפעול אוטומטי).

הממדים החיצוניים הנדיבים מורגשים בשלושת שורות המושבים וגם הנוסעים מאחור ייהנו מיחידת מיזוג

הממדים החיצוניים הנדיבים מורגשים בשלושת שורות המושבים וגם הנוסעים מאחור ייהנו מיחידת מיזוגצילום: מוטי שטרן

הממדים החיצוניים הנדיבים מורגשים גם בתא הנוסעים, המרווח לנוסעים הקדמיים מצוין, והם גם נהנים מכוונון חשמלי(ו-2 זיכרונות לנהג), השורה האמצעית תאכלס 3 נוסעים בזכות ממד הרוחב הנדיב. חבל רק שהמושב מתפתל בחלוקה של 40:60 ולא ל-3 מושבים נפרדים. כניסה לשורת המושבים השלישית מתבצעת באמצעות כפתור חשמלי המקדם את המושב ומקפל את המסעד שלו ויציאה מהם מתבצעת מכפתור הממוקם ליד כרית הראש של מושב השורה השנייה. המרחב בשורה השלישית יצאים בעיקר לילדים מתבגרים, אך מאפשר גם הסעת מבוגרים בצורה סבירה לנסיעות קצרות (לפחות יש להם שליטה במערך המיזוג האחורי ושקעי טעינה לסלולארי. כאשר המושבים האחוריים בשימוש – נפח תא המטען קטן למדי (כמקובל בקטגוריה) וענק (571 ליטר) כאשר המושבים מקופלים. תוכלו להגדיל עוד את תא המטען באמצעות קיפול המושבי השורה השנייה באופן חשמלי מכפתור בתא המטען.
אבזור הבטיחות עשיר כבר בגרסת ה-
Supreme והוא כולל: 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים, מערכת התרעה על תחילת תנועת הרכב מלפנים, בקרת שטח מת במראות הצד עם יכולת מניעת מעבר כאשר הנתיב איננו פנוי, מערכת למניעת יציאה מחניה לאחור ע יכולת בלימה, אורות קדמיים אדפטיביים, מערכת בקרת שכחת ילדים עם חיישנים אשר מתריעה באמצעות צפצוף כאשר ילד נשכח ברכב נעול ומערכת המתריעה ואף מונעת יציאה מהרכב כאשר השטח איננו פנוי. גרסת ה- Elite מוסיפה מערך מצלמות היקפי יעיל ושימושי לתמרון הרכב במקומות צפופים והצגת תמונת צד הרכב על לוח המחוונים הדיגיטלי בעת איתות (שגם אותה פגשנו לראשונה בסונטה), בהחלט מרשים.

הנעה כפולה ויחידת הנעה חזקה מבטיחים נסיעה בטוחה ברמת הגולן הלבנה

הנעה כפולה ויחידת הנעה חזקה מבטיחים נסיעה בטוחה ברמת הגולן הלבנהצילום: מוטי שטרן

בכלמוביל, יבואנית יונדאי, בחרו לשווק את הסנטה-פה עם מנוע דיזל בלבד והפעם הוא משודך לתיבת 8 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. המנוע בנפח 2.2 ליטר מפיק מומנט נדיב של 45 קג"מ כבר מ-1,750 סל"ד וביחד עם תיבת ההילוכים מצליח למצות את מלוא 202 הסוסים שמפיק המנוע.
פעולת התיבה מהוססת למדי בתחילת הנסיעה, אך מרגע שהרכב התחיל לזוז, החלפות ההילוכים חלקות ולא מורגשות, אם תתעקשו להחליף הילוכים בעצמכם תוכלו לבצע זאת מצמד מנופים בצדי ההגה.
רכב המבחן, כאמור היה ברמת הגימור
Elite עם הנעה כפולה ורמת אבזור גבוהה הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי עם אפשרות לבחור מגוון תצוגות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר (חסכוני, נוחות וספורט ו- SMART) או בחירה עצמאית (כולל צמד קוביות) מחוגה ליד כפתורי ההילוכים. אם כבר הוזכרו מצבי נהיגה, בדגם ה- Elite תמצאו גם מצבי נהיגת שטח כולל בקרת ירידה במורד. המבחן נערך בשלהי סופת החורף האחרונה וזו היתה הזדמנות טובה לבחון את הסנטה-פה במצב "שלג" ברמת הגולן הלבנה... בזכות ההנעה הכפולה והעברה למצב "שלג" – הרגשתי בטוח לרדת מהכביש ולנסוע בשלג ובבוץ בביטחון רב, ואכן לא התאכזבתי...
למרות מזג האוויר המאתגר, בידוד הרעשים בסנטה-פה מצוין ורק בעת מאמץ או מחוץ לרכב תוכלו לשמוע מהו משקה האנרגיה החביב עליו (סולר). צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11 ק"מ לליטר ובנסיעה בתנאים שפויים יותר תוכלו לסחוט עוד 2 ק"מ מכל ליטר.
נוחות הנסיעה טובה (למרות חישוקי הענק הנועלים גומי צר) ויחידת ההנעה החזקה מספקת ביצועים טובים בכל מצב. תנוחת הישיבה הגבוהה והמצלמות ההיקפיות מקלות על תמרון הרכב גם במקומות צרים. הנדסת האנוש מעולה וקל להתמצא בתפעול מערכות הרכב הרבות בקלות ובמהירות.
בקרת השיוט האדפטיבית תפקדה היטב גם במזג אוויר סוער ומנגנון הזחילה שלה בפקק מקל על ההתנהלות בתנועה עירונית. כפתורי מצבי הנהיגה האלקטרוניים מונעים תחילת תנועה עד שנהג חוגר את החגורה ומקלים על סיום הנסיעה הנעשית בלחיצה על כפתור ההתנעה המשלב את תיבת ההילוכים למצב חניה ומפעיל את בלם היד החשמלי. תאי אחסון לא חסרים והתאים בין המושבים ומתחת לקונסולה המרכזית נדיבים ומאפשרים אחסון של חפצים רבים באופן נגיש. תפעול חשמלי לדלת תא המטען נעדר מהמפרט גם בדגם ה-
Elite והוא מתבקש ברמת מחיר כזו.

 בעיר ומחוצה לה, הסנטה-פה מצליח להרשים עם שילוב מוצלח של אבזור, ממדים, עיצוב ויחידת הנעה

בעיר ומחוצה לה, הסנטה-פה מצליח להרשים עם שילוב מוצלח של אבזור, ממדים, עיצוב ויחידת הנעהצילום: מוטי שטרן


עד למתיחת הפנים שכבר לאחרונה הסנטה-פה, הוא היה הרכב הגדול והיקר של יונדאי בישראל. מתיחת הפנים המקיפה שעבר מציבה אותו בנבחרת הפרמיום של היצרן, לצד הסונטה והפאליסייד הגדול והיקר ממנו שנטל ממנו את תפקיד ספינת הדגל של היצרן. גם לפני מתיחת הפנים היה הסנטה-פה רכב מרשים ומוצלח, עכשיו הוא מיישר קו עם שפת העיצוב של יונדאי וגם במקום השני המכובד בהירארכיה מצליח להרשים בזכות שילוב טוב של אבזור, עיצוב, רשימת אבזור נוחות ובטיחות ארוכה וממדים נדיבים לצד יחידת הנעה חזקה.