מבחן דרכים - יונדאי סונטה

כדי שרכב יצליח בשוק הישראלי, הוא צריך להיות רכב פנאי או היברידי. לסונטה החדשה של יונדאי יש סיכוי לשחזר את ההצלחה של הדור הקודמת באמצעות יחידת הנעה היברידית, עיצוב, אבזור ואיכות משופרים

חדשות כיפה מוטי שטרן 30/12/20 12:56 טו בטבת התשפא

מבחן דרכים - יונדאי סונטה
יונדאי סונטה היברידית , צילום: מוטי שטרן

יונדאי סונטה היתה בין הדגמים הראשונים של היצרן שנמכרו בארץ. הדור הקודם של הסונטה שהיה הדגם ההיברידי הראשון של היצרן, זכה להצלחה רבה שבלטה לעומת מגמת נגיסת רכבי הפנאי בקטגוריית המשפחתיות הגדולות בכלל וכמות המכירות הנמוכה לה זכו הדורות הקודמים של הדגם בארץ בפרט.
הדור החדש של הסונטה שהושק לאחרונה התייקר לעומת קודמו, אך מציג שיפור ניכר באיכות, באבזור הנוחות והבטיחות ובעיקר באיכות תא הנוסעים, כמו קודמו הוא נמכר עם יחידת הנעה היברידית בעלת הספק משולב של 193 כ"ס בשתי רמות אבזור:

  • Premium – 181,900 ₪
  • Limited – 195,900 ₪ (רכב המבחן)
הדורות הקודמים של הסונטה לא זכו להצלחה ורק הדור הקודם עם יחידת הנעה היברידית זכה להצלחה רבה

הדורות הקודמים של הסונטה לא זכו להצלחה ורק הדור הקודם עם יחידת הנעה היברידית זכה להצלחה רבהצילום: מוטי שטרן


קשה להישאר אדישים לעיצוב המסוגנן של הסונטה (במיוחד בחשכה), לא קל לזהות שאמריקה היא שוק היעד שלה. עם עיצוב דמויי קופה ונמוך אשר בשילוב גריל קדמי בולט שמצדיו יחידות תאורה צרות המשוכות לאחור, מכסה המנוע הארוך והחישוקים הקלים הדומים לטורבינה מזכירים מכונית ספורט. שפע כרום מעטר את פסי הגריל ובפס בולט הנמתח תחתיו ויחידות התאורה המסוגננות בפנסי ה- LED הקדמיים אשר תאורת היום שלהם נמתחת לכיוון מכסה המנוע ומשתלבת בפס כרום המתחבר למסגרת כרום המקיפה את חלונות הצד - מראים ללא צל של ספק שהאמריקאים הם קהל היעד שלה. החלק האחורי הוא הפחות מוצלח בעיצוב ונראה פחות שייך לעיצוב הכללי, אך גם הוא מצליח להרשים עם יחידות תאורה המקיפות את תא המטען ומחוברות ביניהן בפס תאורה דקיק. גם בצבע הלבן של רכב המבחן שלדעתי הוא הפחות מחמיא, הצליחה הסונטה להיראות מרשימה.

עם עיצוב דמויי קופה ושפע כרום, קל לזהות שאמריקה הוא שוק היעד של הסונטה

עם עיצוב דמויי קופה ושפע כרום, קל לזהות שאמריקה הוא שוק היעד של הסונטהצילום: מוטי שטרן

כבר בהצצה חטופה לתא הנוסעים ניתן לראות את השיפור באיכות שיונדאי מציגה. רכב המבחן שהגיע עם ריפודי עור בצבע חום בהיר בשילוב צבע שחור  בקונסולה בין המושבים ודיפון הדלתות נראה מרשים ביותר. במקומות בהם נוגעים הנוסעים לרוב, הם ייפגשו חומרים רכים ונעימים בדרך כלל. כפתורי בורר ההילוכים המקובצים בתוך מבנה מצופה כרום וההגה הייחודי הכולל שתי קשתות מקבילות ועמוס בכפתורים נראים אפילו יוקרתיים.
בסיס הגלגלים הארוך (284 ס"מ) ומידות המרכב הנדיבות עם 490 ס"מ אורך ו- 186 ס"ב ברוחב יוצרים תא נוסעים מרווח ורק ממד הגובה (144.5 ס"מ) הצנוע הנגזר מעיצוב הקופה הספורטיבי יפריע לנוסעים גבוהים (בייחוד בגרסת ה-
Limited עם הגג הפנוראמי). נפח תא המטען עומד על 510 ליטר מרשימים אך מפתח הטעינה הצר מקשה לנצל אותו במלואו.

תא הנוסעים מרווח ואיכותי, בורר ההילוכים וההגה ייחודיים ותא המטען גדול עם מפתח צר

תא הנוסעים מרווח ואיכותי, בורר ההילוכים וההגה ייחודיים ותא המטען גדול עם מפתח צרצילום: מוטי שטרן

רשימת האבזור כיאה לרכב בתקינה אמריקאית ארוכה כבר בדגם ה- Premium וכוללת: מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' התומכת בקישוריות Android Auto / Apple CarPlay, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, תאורת LED קדמית ואחורית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים אחוריים, הגה עור מחומם, כיוונון חשמלי למושב הנהג, חימום מושבים קדמיים, ווילונות צד בחלונות האחוריים, חיישני גשם ותאורה ומצלמת רוורס עם חיישנים אחוריים מקוריים. בגרסת ה- Limited של רכב המבחן מתווספים: גג שמש פנוראמי, לוח שעונים דיגיטלי, איוורור למושבים הקדמיים, כיוונון חשמלי גם למושב הנוסע וזכרונות למושב הנהג וחיישני חניה קדמיים.
אבזור הבטיחות כולל: 9 כריות אוויר, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, בלימת חרום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת ומניעת מעבר נתיב כאשר ה"שטח המת" איננו פנוי התראה ובלימה בנסיעה לאחור כשיש תנועה חוצה. ברמת האבזור 
מתווספים גם: מצלמות 360 והקרנת ה"שטח המת" בעת איתות על לוח המחוונים הדיגיטלי.

הסונטה משווקת עם יחידת הנעה היברידית הכוללת מנוע בנזין בנפח 2 ליטר ומנוע חשמלי המפיקים 192 כ"ס ו-37.5 קג"מ מומנט ושילוב כמעט ייחודי של תיבת 6 הילוכים פלנטארית. יחידת ההנעה החזקה מספקת לסונטה השוקלת למעלה מטון וחצי ביצועים מצוינים בכל מצב (192 קמ"ש מהירות מקסימלית וזינוק מעמידה למאה קמ"ש ב-9.2 שניות). למרות יחידת ההנעה החזקה, הסונטה איננה מכונית ספורטיבית, היא מהירה וחזקה אך בה בעת גם נינוחה ופרטנרית נהדרת לנסיעות ארוכות. זו כבר איננה הספינה האמריקאית שהייתה הסונטה בדור הקודם, היא יותר מחודדת ומלוטשת ומצליחה להשרות בטחון רב לנהג הספון בתא הנוסעים המרהיב שלה. בניגוד לרכבים היברידיים רבים המצוידים בתיבה רציפה, בזכות תיבת 6 ההילוכים הפלנטארית ,הסונטה מצליחה להישאר נינוחה גם בזמן מאמץ או תאוצה ומנופי העברת ההילוכים יאפשרו לכם למצות את מלוא הכוח בצורה מיטבית, אך כמעט ולא תזדקקו להשתמש בהם. בנוסף לכך, לסונטה מספר מצבי נהיגה שונים המאפשרים להתאימה לאופי הנסיעה. אך שוב, סביר להניח שרוב הנהגים יסתפקו (בצדק) במצב הנוחות המספק נסיעה נינוחה ונעימה עם צריכת דלק מרשימה של 17.5 ק"מ לליטר בממוצע מהלך המבחן. כאמור, נהגתי בגרסת ה- Limited הבכירה המצוידת במערך מצלמות היקפי שהקל מאוד על תמרוני חניה צפופים בסמטאות תל אביב. אם כבר דיברנו על סמטאות תל אביב, מאכזב לגלות שלמראות אין קיפול חשמלי שהפך לסטנדרטי ברכבים בקטגוריות נמוכות יותר (וחסרונה הורגש בסמטאות הצרות). כמו שהוזכר, הסונטה פונה לשוק האמריקאי וככזו מצידת במראת צד שמאלית "אמריקאית" המעוותת את המציאות ודורשת הסתגלות, גם כאן בזכות העובדה שנהגתי בדגם ה- Limited – הקרנת ה"שטח המת" זמן האיתות בלוח השעונים התגלתה כגימיק חביב בזמן פניה או מעבר נתיב ימינה וכהכרחית בפניה או מעבר נתיב שמאלה! (כל כך מסובך להתקין מראה לא "אמריקאית"?). אם אני כבר באווירה ביקורתית, אסיים את הביקורת בעובדה שברכב ברמת מחיר כזו, רק החלונות הקדמיים עולים ויורדים עד הסוף בנגיעה.

בגרסת ה Limited מוקרן ה"שטח המת" על לוח השעונים ומצליחה לצמצם את העיוות של המראה השמאלית האמריקאית

בגרסת ה Limited מוקרן ה"שטח המת" על לוח השעונים ומצליחה לצמצם את העיוות של המראה השמאלית האמריקאיתצילום: מוטי שטרן

בדור החדש, מחדדת הסונטה את החוזקות של הדור הקודם והמוצלח שלה: יחידת הנעה חזקה, היברידית וחסכונית, תא נוסעים מרווח ומאובזר ועם אבזור בטיחות עשיר תוך שיפור האיכות ועיצוב מוקפד (או אפילו מוחצן יותר) של הרכב ותא הנוסעים המלווים בעליית מחירים בשיעור של כ- 10%. בדור הקודם הצליחה הסונטה להימכר במספרים נאים לצד יריבתה – סקודה סופרב בקטגוריית המשפחתיות הגדולות הננגסת ע"י רכבי הפנאי, נראה לי שגם בדור החדש בזכות העובדה שכמעט ואין לה מתחרות היברידיות – תהווה הסונטה מתחרה קשה לסופרב המצליחה.

הדור החדש של הסונטה מציג שיפור ניכר לעומת קודמו וממשיך להיות חסכוני, נוח, מאובזר ובטיחותי

הדור החדש של הסונטה מציג שיפור ניכר לעומת קודמו וממשיך להיות חסכוני, נוח, מאובזר ובטיחותיצילום: מוטי שטרן