בלי קרמים איך לשמור על טיפוח העור גם בשבת ובחג?

איך נתמודד עם האיסור למרוח קרמים בתקופה כל כך ארוכה של רצף חגים ושבתות? ד"ר מרינה לנדאו, מהמומחים המובילים בעולם בתחום הצערת העור, מציגה פתרונות יצירתיים

חדשות כיפה ד"ר מרינה לנדאו 28/09/22 14:20 ג בתשרי התשפג

איך לשמור על טיפוח העור גם בשבת ובחג?
צילום: shutterstock

חגי תשרי הבאים עלינו לטובה עמוסים בארוחות חג ובמפגשים משפחתיים. כל אלו מספקים הזדמנות מצוינת להשקעה בטיפוח האישי ובלבוש הולם, כדי שתוכלי להראות במיטבך בשולחן החג. בעוד שאת הבגדים והתסרוקת אפשר לסדר ברגע, עור הפנים שלנו מצריך טיפול ותמיכה יומיומית.

כדי לשמור על עור מטופח, רווי בלחות וחיוני, יש להקפיד על טיפול קבוע. כידוע, בשבת ובחג לא מורחים קרמים או תכשירים קוסמטיים למיניהם, והעניין מודגש ביתר שאת עם רצף של ימי שבת וחג. כך נגזר עלינו משמיים "צום טיפוח" של מספר ימים בכל פעם. 

צילום: shutterstock

אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי לשמור על עור מטופח בלי קרמים?

1. נתחיל בהפרכת מיתוס – שתיית מים מרובה מלחחת את עור הפנים: אין מדובר בדעה פופולרית, אך הספרות המדעית והרפואית מוכיחה מעל לכל צל של ספק ששתיית מים איננה מלחחת את העור. מים הם כמובן חיוניים ביותר לגופנו, הם מקור החיות שלנו ואין לגוף האדם יכולת הישרדותית ללא מים למשך זמן ממושך. אבל, המים שאנחנו שותים מולכים בתוך הגוף לתמיכה במערכות אחרות ולא במערכת העור. 

למעשה, רק מצבי התייבשות קיצוניים מתבטאים גם בירידה בכמות הלחות בעור. כלומר, העור הוא בין האיברים האחרונים שמקריבים את כמות המים שבו לטובת הבריאות הכללית של הגוף, ולכן לא ניתן להעשיר את העור בלחות על ידי שתיית מים מרובה.

2. מי שטרח בערב החג

בזמנים שבהם לא ניתן ללחח את העור על בסיס יומיומי, אנחנו רוצים לעודד את העור להיות מסוגל לאגור את הלחות שנצברה בו בימים שבהם כן ניתן להשתמש בתכשירים קוסמטיים – למשך זמן ארוך יותר. אנחנו רוצים ללמד את העור לדעת לשמר את מה שהוא מייצר ברמה טובה יותר ולמשך זמן ארוך יותר. במקום לתת לעור דג – לתת לו חכה וללמד אותו לדוג בעצמו. 

מי שאחראי על פעולת אגירת הלחות בתוך העור וההגנה עליה מהתנדפות הוא מחסום האפידרמיס, או בשמו העממי יותר "המחסום העורי". מחסום זה מורכב מהשבה החיצונית ביותר של העור, אשר בעבר טעו לחשוב שהיא שכבה של תאים מתים הנטולה כל תפקיד אמיתי בבריאות ואיכות העור. 

כיום ידוע שהמחסום העורי הוא בעל פונקציונליות מכרעת בשמירה על בריאות העור מחד ואיכות העור מאידך. מצד אחד – הוא מגן על העור (וכך גם על הגוף) מפני חדירה של רדיקלים חופשיים, אלרגנים, זיהום אוויר, ואפילו מסנן חלק מקרינת השמש. מהצד האחר, הוא מגן מפני התאדות של לחות וחומרים מועילים אחרים מתוך העור החוצה. והוא, למשל, הסיבה שאנחנו יכולים להיות באלסקה במינוס 30 מעלות וגם במדבר סהרה בפלוס 50 מעלות, ולא לקפוא או להישרף.

אז המטרה שלנו היא שהעור יגיע לימי החג רווי בלחות שאותה הוא יצליח לאגור בתוכו למשך ימי "צום הטיפוח". כיצד עושים זאת? על-ידי שימוש במוצרי לחות שמכילים חומרים אשר יודעים לשקם את המחסום האפידרמלי מבפנים – למשל סרמידים וחומצות שומן, וגם מבחוץ – למשל פפטידים ואנטי-אוקסידנטים. 

ד"ר מרינה לנדאו

ד"ר מרינה לנדאו צילום: שרון לוי

3. ממה עלינו להימנע?

מחומרים מקלפים ומחדשים בתקופה שלפני החג. חומרים אלה למעשה מדקקים את שכבת התאים המתים וכתוצאה מכך פוגמים בתפקודו של מחסום האפידרמיס, ולכן חשוב להפסיק את השימוש בהם כבר שבוע לפחות מראש.

ומה אחרי החג? תנו לעור את הבוסט שמגיע לו. בדיוק כמו שאתם משקיעים במרכיבי הארוחה ששוברת את צום יום הכיפורים, ככה תשקיעו ותפנקו את עורכם בלחות מרובה, כדי לפצות אותו על ימי הצום. שנה טובה. 

הכותבת היא מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה. מהמומחים המובילים בעולם בתחום הצערת העור, ומפתחת סדרת MAHUT - קו מוצרים דרמו-קוסמטיים.