דלק, חשמל ומים: 2023 הכניסה איתה גל התייקרויות נוסף

שנת 2023 החלה בגל התייקרויות נוסף שירגיש כל אזרח ואזרח במדינה, החל מדלק ועד לארנונה | המשמעות בעליה הנוספת של מחירי החשמל: תוספת של 33 שקלים לחשבון חודשי של כ-400 שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/01/23 07:46 ח בטבת התשפג

דלק, חשמל ומים: 2023 הכניסה איתה גל התייקרויות נוסף
צילום: Jamal Awad/Flash90

שנת 2023 כבר פה והיא מביאה עמה גל התייקרויות נוסף שישפיע בצורה כזו או אחרת על כל אזרח במדינת ישראל. לשר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ' יש הרבה עבודה אולם לא בכלל הסעיפים הוא יוכל להשפיע בצורה מיידית, אם בכלל. דלק, חשמל, מים, ארנונה וקניות - עליית המחירים החלה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דלק

הלילה (בין שבת לראשון|) עודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.94 ש"ח לליטר, עליה של 9 אגורות מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 5.93 ש"ח לליטר, עליה של 7 אגורות מעדכון קודם. 

מחיר הדלק קפץ |

מחיר הדלק קפץ | צילום: Jamal Awad/Flash90

מים

תעריף המים הביתי יעלה בכ-3.5% מחודש ינואר 2023. ההעלאה נובעת בין היתר מהתייקרות מדד המחירים לצרכן ומהתייקרות מחיר החשמל. התעריף יסתכם ב-7.874 שקלים למ"ק במקום 7.608 שקלים. התעריף לכל כמות נוספת, שנובע מצריכת מים חריגה או עסקית, תסתכם ב-14.057 שקלים למ"ק במקום 13.582 שקלים. נציין כי מדובר בחשבון תקופתי, זאת אומרת שלממשלה יש הזדמנות למתן את העליה במחיר, אם תמצא דרך.

העליה בתעריף המים תשפיע על מחירים נוספים: חקלאים יושפעו כמובן מהעלייה במחיר המים וישתיו את חלקה על הצרכן. שירותים נוספים שייתכן ויבחרו לגלגל את העליה במחירי המים על הצרכן: מסעדנות, מלונות וניקיון. 

המשמעות: משפחה ממוצעת בת ארבע נפשות תשלם כחמישה שקלים יותר לחשבון החודשי, שיסתכם בכ-140 שקלים.

חשמל

לאחר שבמהלך השנה מחיר החשמל לצרכן כבר עלה ב-13.3%, היום הוא יעלה פעם נוספת ב-8.2%. על ההתייקרות החליטה מועצת החשמל, בעיקר בשל עליית מחירי הפחם בעולם והעיכובים בהסבת תחנות כוח בארץ לשימוש בגז טבעי. 

שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' נפגש לאחרונה עם נשיא התאחדות התעשיינים ופגישה הובהר כי עליית מחירי החשמל היא קריטית. סמוטריץ' ינסה למתן את העלייה או לדחותה. 

המשמעות: תוספת של 33 שקלים לחשבון חודשי של כ-400 שקלים. 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, טען כי "העלאה זו בוצעה לאחר שברשות החשמל הבטיחו שלא להעלות את תעריף החשמל. העלאה זו מהווה פגיעה קשה בציבור ובעסקים בישראל, בתקופה קשה גם כך, שבה כולנו סובלים מגל ההתייקרויות. אני מקווה שהממשלה החדשה תמצא דרך לבטל את עליית תעריף החשמל". 

החשמל עלה פעם נוספת |

החשמל עלה פעם נוספת | צילום: Yaniv Nadav/FLASH90

ארנונה

שיעור הארנונה יעלה בצורה קלה יחסית – 1.37% בהתאם לנוסחת העדכון האוטומטית של המדינה. ישנן רשויות שביקשו להעלות את הארנונה בשיעור גבוה יותר.