התחזית של לפיד "ב-2023 יהיה רע מאוד, ב-2024 הממשלה הזו תיפול"

ראש הממשלה היוצא סיפק מספר התייחסויות למה שעתיד לקרוא בישראל בגלל הממשלה הנכנסת: "מדינת ישראל תהיה בשנה הקרובה הרבה יותר דתית והרבה פחות דמוקרטית" | על ההמשך אמר: "נקים ממשלה שמאמינה בערכי מגילת העצמאות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/22 11:10 ד בטבת התשפג

"ב-2023 יהיה רע מאוד, ב-2024 הממשלה הזו תיפול"
לפיד , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עיתון "כלכליסט" מקיים היום (ד') את "ועידת התחזיות" השנתית בה מתאחת הצמרת הפוליטית, העסקית, הביטחונית והכלכלית של ישראל. הוועידה מסכמת את שנת 2022 ומנסה לצפות כיצד תתמודד ישראל עם האתגרים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים בהמשך. אחד מהנואמים בוועידה שכבר הספיק לשאת את דבריו היה ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד

"גם הם לא יעבדו ויחיו על חשבון המדינה"

"התחזית שלי לשנת 2023 היא שיהיה רע מאוד", אמר לפיד עם פתיחת דבריו, והסביר: "יהיה רע מפני שיש שלושה גורמים שישפיעו לרעה על הכלכלה הישראלית: ציבור שלא עובד, המעמד הבינלאומי של ישראל, והלכידות החברתית שלנו. כל שינוי באחד מאלה יזיק לכלכלה. מצבה הכלכלי של מדינה אינו עומד בפני עצמו. צעיר חרדי שמחליט לא ללמוד מתמטיקה ואנגלית, לא להתגייס ולא לעבוד, לא חושב על עצמו במונחים של מאקרו-כלכלה, אבל יש להחלטות שלו השפעה על הכלכלה".

לפיד מנה את הישגי ממשלתו היוצאת שהגדילה את שכר החיילים וטען כי לממשלה הנכנסת סדר עדיפויות הפוך. "בהסכמים הקואליציוניים שחתמה תלמידים בחינוך החרדי יקבלו תקצוב שגבוה ב-20% מאשר בחינוך הממלכתי, הקצבאות לתלמידי הישיבות יוכפלו ותלמיד ישיבה יקבל דמי קיום גבוהים יותר מחייל בצה"ל. כשיש מאות אלפי בני ישיבה כמוהו הכלכלה נפגעת באופן משמעותי. בהמשך נולדים לכל תלמיד בממוצע 6.6 ילדים, גם הם לא יעבדו ויחיו על חשבון המדינה. זה מתכון לקריסה".

"הם לא מדברים על דיקטטורה, אלא על סוג של דמוקרטיה-מינוס"

הבעיה השנייה שעליה דיבר לפיד היא המעמד הבינלאומי שלנו. לדבריו, הגורם השלישי והמשמעותי ביותר הוא החברה הישראלית. "גם מי שהצביע בשביל הממשלה הנכנסת לא יכול להתכחש לעובדה שאנחנו הופכים למדינה מפוצלת, שבטית, שהולכת ושוקעת בתוך סכסוך פנימי. מדינת ישראל תהיה בשנה הקרובה הרבה יותר דתית, יותר חשדנית, שמרנית ומסוגרת, והרבה פחות דמוקרטית".

"בקואליציה הנכנסת יש רוב לאנשים שלא מאמינים שישראל צריכה להמשיך להיות דמוקרטיה ליברלית. הם לא מדברים על דיקטטורה, אלא על סוג של דמוקרטיה-מינוס. צורת ממשל הרבה יותר דתית והרבה יותר לאומנית. מדינות דתיות ולאומניות הן תמיד עניות יותר. הכלכלה שלהן היא כלכלה של קיום, לא של צמיחה. תוסיפו לזה מתיחות ביטחונית ואתם מקבלים סביבה עסקית מתוחה ופסימית".

"אנחנו נילחם בכנסת, בבתי המשפט, ברחובות"

לסיכום אומר לפיד: "הצירוף של שלושת הגורמים אומר שאנחנו הולכים למקום רע. אנחנו גם עושים את זה בטיימינג רע. השווקים הגלובליים לא מתאוששים, הריביות עולות, האינפלציה לא נבלמת. הממשלה שלנו הצליחה לגרום לזינוק של הכלכלה הישראלית. למרות הקורונה ולמרות המשבר הגלובלי, אנחנו מעבירים שלטון עם אינפלציה נמוכה יחסית, אבטלה נמוכה מאוד, צמיחה גבוהה".

"אני לא רוצה להשאיר אתכם בלי שביב של תקווה", אמר בסיום דבריו. "אז התחזית שלי ל-2024 היא שהממשלה הזו לא תחזיק מעמד. הם לא יצליחו להעביר יותר מתקציב אחד. הסחטנות של השותפים מפרקת את הליכוד מבפנים. הם לא סופרים את נתניהו ממטר. כולם שם שונאים אחד את השני. אנחנו נילחם בכנסת, בבתי המשפט, ברחובות. אם גם אתם תתגייסו ותילחמו על הדמוקרטיה הישראלית, ב-2024 הממשלה הזו תיפול, נקים ממשלה שמאמינה בחיים משותפים ובערכי מגילת העצמאות, ואז גם הכלכלה תתאושש".

לפיד בתחילת השבוע: