מאות שקלים למשפחה: אחרי חודש מופרע, עושים סדר בגל עליות המחירים

מדי יום אנו סופגים עוד ועוד עליות מחירים מחברות רבות במשק הישראלי ונדמה שהצרכן הישראלי מתחיל להיות אדיש. מה יתייקר, וכמה זה עולה לנו?עושים סדר בכל ההתייקרויות. התוכניות של נתניהו לגל עליות המחירים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/12/22 20:25 יד בכסלו התשפג

מאות שקלים למשפחה: אחרי חודש מופרע, עושים סדר בגל עליות המחירים
תנובה, צילום: Miriam Alster/Flash90

צונאמי עליות מחירים: מידי יום אנו מדווחים על עוד ועוד חברות במשק הישראלי שמייקרות את המוצרים לציבור הצרכנים. לעיתים מדובר בעלייה קלה אך במקרים מסויימים מדובר באחוזים רבים של התייקרות. שילובם של כל ההתייקרויות גם יחד מעלה את המחירים למשפחה ממוצעת בישראל במאות שקלים ובמקרים מסויימים גם באלפים. עושים סדר בכל מה שעלה בגל האחרון.

המים מתייקרים ב3.5 אחוזים

נתחיל מההתייקרות הטריה ביותר, המים שלנו. מועצת רשות המים אישרה את העלאת תעריפי המים לצריכה ביתית בכ-3.5 אחוזים החל מינואר 2023. עליית התעריפים, לדברי הרשות נדרשה לאור ההתייקרויות האחרונות בסל המדדים (כ־2% מאז עדכון תעריף המים האחרון בחודש יולי 2022) ובשל העלייה החדה בתעריף החשמל, לצד הגידול בהשקעות במשק המים בישראל. 

המשמעות של שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ־16 מ"ק לחודש בעלות של כ־135 שקלים, הינו גידול בעלות בסך של כ־5 שקלים לחשבון המים והביוב החודשי שיעמוד מעתה על כ־140 שקלים לחודש.

שטראוס

שטראוס צילום: Michael Giladi/Flash90

מוצרי שטראוס מתייקרים בכ-2.9 אחוז

גם חברת המזון הגדולה שטראוס, הודיעה הבוקר (ה') כי היא תעלה את המחירים לקמעונאים של חלק ממוצרי המחלבות, הסלטים, החטיפים המלוחים הממתקים ומוצרי יד מרדכי בשיעור ממוצע של כ- 2.9% ההתייקרות שתיכנס לתוקף ב-19.12. בין המותגים שמחירם יעלה: מוצרי יטבתה, חטיפי תפוצ'יפס ודוריטוס, מוצרי הדבש של יד מרדכי, יוגורט דנונה, חלב alpro ועוד. כמו כן רשת קפה עלית מעדכנת חלק ממוצריה.

שופרסל נכנעה, תנובה מעלה מחירים בכ4.7 אחוזים בממוצע

לאחר שבשבוע שעבר שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל, עוד הודיעה כי היא לא תאשר את העלאת המחירים של חברת תנובה. השבוע (ג') הודיעה רשת המזון כי היא מאשרת את עליית המחירים של חלק ממוצרי החלב של תנובה. "לאור המחסור במגוון מוצרי החלב והתחליפים הקיימים בסניפי שופרסל ועל מנת שלא לפגוע בלקוחות הרשת, נבחנה לעומק בקשתה של תנובה לעליית מחירים. הבקשה אושרה בחלקה בלבד במוצרים שאין עבורם תחליפים במותגים הנוספים", כתבו בשופרסל. 

שופרסל

שופרסל צילום: פלאש 90, אבי דישי

עליית המחירים של תנובה תחול על מוצרים רבים שאינם בפיקוח והמחיר יקפוץ בממוצע ב4.7 אחוזים. בין המוצרים שמחירם יעלה: גבינות מלוחות, גבינות צהובות במדף, חמאה, גבינות מיוחדות, מעדנים, משקאות חלב ויוגורטים. אף שאינם מכילים חלב, יעלה גם מחירם של תחליפי החלב של תנובה, ובהם משקאות סויה, משקאות שיבולת שועל, מוצרי טופו, תחליפי גבינות, תחליפי יוגורטים ומעדנים.

הדלק התייקר ב66 אגורות לליטר

מאז חודש אפריל הופעל צו ממשלתי שגרם להפחתה במס הבלו ומס הקניה על סולר ובנזין, שמטרתו הייתה למתן את התייקרות הדלקים שהיו אז במחיר שיא. מאז נחתם הצו המורה על ההפחתה בשיעור המס על הבנזין, הוזל מחיר הדלק בשיעור של שקל לליטר. לאחר שהצו הממשלתי פקע החודש, האריך שר האוצר היוצא את הצו, אך שיעור ההנחה עמד על 33 אגורות במקום שקל שהיה בצו הקודם, מה שאומר שלמרות המשך הצו, מחיר הדלק קפץ ב-66 אגורות לליטר. הצו יפוג בתום חודש ושר האוצר הבא, בצלאל סמוטריץ' יצטרך להכריע בנושא מיד כשייכנס לתפקידו.

תחנת דלק. ארכיון

תחנת דלק. ארכיון צילום: Jamal Awad/Flash90

החשמל מתייקר ב-8.2 אחוזים

גם רשות החשמל פרסמה לפני כשבועיים עדכון מחירים, זאת לאחר שימוע ציבורי בדבר עדכון תעריפי החשמל לשנת 2023. בהתאם לשימוע, התעריף לצרכן ביתי מייצג צפוי לעלות בכ-8.2% והוא צפוי להיכנס לתוקף ב-1.1.2023, לאחר קבלת החלטה סופית. ברשות הסבירו כי הגורם המרכזי לעלייה בתעריף החשמל הוא משבר האנרגיה העולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי הדלקים ליצור חשמל. עלות הפחם הגבוהה גרמה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022, וצפויה להשית עלויות גבוהות גם בשנת 2023. 

התוכנית של נתניהו ליוקר המחיה 

בנוסף לכל אלה גם מחירי הארנונה צפויים לקפוץ בתחילת השנה הבאה בשיעור של 1.37 אחוזים. כמו כל שנה, תעריפי הארנונה מתעדכנים באופן אוטומטי בתחילת כל שנה ובשנה הבאה למרות שהעליה תהיה פחותה מהעליה בשנה שלפניה, עדיין מדובר בעליה של עשרות עד מאות שקלים בשנה למשק בית ממוצע. כל אלה מתווספים לעליה המתמדת בריבית של בנק ישראל מה שגורם לעלייה של מאות שקלים שהוצאות החודשיות על הלוואות ומשכנתאות.

לנתניהו והממשלה הנכנסת צפויה עבודה רבה מאוד בכל הנוגע ליוקר המחיה שרק עולה ומכביד על כמעט כל משפחה בישראל. במהלך מערכת הבחירות התבטא נתניהו מספר פעמים והסביר מה הוא מתכנן לעשות בנוגע ליוקר המחיה. על פי נתניהו, התוכנית המרכזית היא הקפאת עליות המחירים בחשמל, מים וארנונה למשך שנה, נתניהו כינה את עליות המחירים האלה "מחוללי אינפלציה".