יוקר המחיה המחירים ממשיכים לעלות: זינוק משמעותי במחיר החשמל

מליאת רשות החשמל החליטה כי תעריף החשמל יעלה ב-8.2% בחודש ינואר הקרוב בכפוף לשימוע | הגורם המרכזי: משבר האנרגיה העולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי הדלקים ליצור חשמל

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/11/22 22:29 כט בחשון התשפג

המחירים ממשיכים לעלות: זינוק משמעותי במחיר החשמל
ארכיון, צילום: יוסי וייס

יוקר המחיה: רשות החשמל פרסמה היום (ד') שימוע ציבורי בדבר עדכון תעריפי החשמל לשנת 2023. בהתאם לשימוע, התעריף לצרכן ביתי מייצג צפוי לעלות בכ-8.2% והוא צפוי להיכנס לתוקף ב-1.1.2023, לאחר קבלת החלטה סופית.

ברשות מסבירים כי הגורם המרכזי לעלייה בתעריף החשמל הוא משבר האנרגיה העולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי הדלקים ליצור חשמל. עלות הפחם הגבוהה גרמה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022, וצפויה להשית עלויות גבוהות גם בשנת 2023. מחירי הפחם גבוהים משמעותית מעבר להכרה התעריפית שהייתה קיימת עד כה. 

גורמים נוספים: העליה במדד המחירים לצרכן ועליות הריבית בארץ ובעולם

בנוסף, ברשות ציינו עוד גורמים שהביאו לעליה בתעריף החשמל: עיכוב בבניית תחנות הכוח הגזיות שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין, עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז, אי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל, עליה חדה בשער החליפין הדולרי, עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן, ועליות הריבית בארץ ובעולם.

עוד טענו כי "על מנת למתן את עליית התעריף כמה שניתן, פעלה רשות החשמל יחד עם מנהל המערכת (חברת נגה) לצמצום השימוש בפחם החזוי לשנת 2023 על ידי שינוי הוראות ההפעלה של היחידות הפחמיות. כמו כן, פרסמה הרשות שימוע לקביעת בסיס יצור חדש לחברת החשמל שבו תוקנה מתודולוגיית מימון מקטע היצור בחברת החשמל והופחתה עלות מקטע זה לצרכנים. המתודולוגיה החדשה כוללת הפחתת שיעור התשואה להון של חברת החשמל והפחתת תקורות המטה והנהלת החברה". 

עוד החליטה הרשות לפרוש את החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים, זאת מתוך הנחה זהירה כי ניתן יהיה לסיים את השימוש הפחם ברוב מכריע של ימות השנה בתום שלוש שנים.