מה ההבדל בין ביטוח חובה לביטוח צד ג'? כל התשובות

ביטוח חובה לרכב הוא ביטוח חשוב ביותר שכל בעל רכב חייב לעשות על פי החוק. הביטוח המדובר מכסה נזקים גופניים שעלולים להיגרם כתוצאה משימוש ברכב במקרה של תאונה, לנהג הרכב, לנוסע או להולך רגל/רוכב אופניים.

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף we-sure 28/12/23 11:51 טז בטבת התשפד

מה ההבדל בין ביטוח חובה לביטוח צד ג'? כל התשובות
ביטוח רכב, צילום: Opat Suvi,Shutterstock

מהו ביטוח חובה לרכב?

ביטוח חובה לרכב הוא ביטוח חשוב ביותר שכל בעל רכב חייב לעשות על פי החוק. הביטוח המדובר מכסה נזקים גופניים שעלולים להיגרם כתוצאה משימוש ברכב במקרה של תאונה, לנהג הרכב, לנוסע או להולך רגל/רוכב אופניים. אי עשיית ביטוח חובה לרכב מהווה עבירה על החוק ולכן המדינה אוכפת את זה במועד מעבר מבחן הרישוי של הרכב.

מהו ביטוח חובה?

ביטוח חובה הוא קבוע בחוק הישראלי בהוראות "פקודת ביטוח רכב מנועי" משנת 1970. פקודה זאת קובעת כי שימוש ברכב (נהיגה, נסיעה, חניה ועוד סט רחב של פעולות עם הרכב) שלא מבוטח בביטוח חובה בעל תוקף הוא אסור. הרעיון שעומד מאחורי חוק ביטוח חובה הוא לייצר רשת הגנה כלכלית שמטרתה לממן את הנזקים שנגרמים בשל תאונת דרכים למי שנפגע בהן, ולא להפיל את הנזקים שלהם על המשפחה שלהם או על החברה. פגיעות בתאונת דרכים עלולות לגרום לפגיעה ביכולת של האדם להתפרנס ולעיתים קרובות הן דורשות גם שירותים רפואיים וציוד רפואי. במקרים חמורים יותר ידרשו גם התאמת מגורים, שירותי סיעוד ועוד.

חשוב לדעת שהחוק לא מחייב את האדם לרכוש ביטוח צד ג או ביטוח מקיף, אלא רק ביטוח חובה. כל אדם יבחר האם מלבד ביטוח חובה הוא רוצה לבטח את עצמו גם בביטוח מקיף או ביטוח צד ג.

מה מכסה ביטוח חובה?

כאמור, מטרתו של ביטוח חובה היא ליצור רשת הגנה כלכלית לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים ולא רק לאדם שרכש את הביטוח. כלומר, ביטוח חובה של רכב, יבטח במקרה של תאונת דרכים את האדם שנהג ברכב, את הנוסעים שהיו ברכב במידה ונפגעו, רוכבי אופניים שנפגעו כתוצאה מהתאונה, הולכי רגל שנפגעו כתוצאה מהתאונה ועוד. חשוב להדגיש שאם שני כלי רכב מעורבים בתאונת דרכים, כל חברת ביטוח מפצה את יושבי הרכב שהיא ביטחה. הפיצוי שיתקבל מחברת הביטוח בגין פגיעה בתאונה שבה היה מעורב הרכב המבוטח, לא יהיה מותנה בהוכחת אשמה מצידו של הפוגע וכן לא תהיה הפחתה בפיצוי בגין "רשלנות תורמת" של הנפגע. כל אחד יקבל פיצוי בהתאם לנזק שנגרם לו ובהתאם למגבלות של היקף הפיצוי כקבוע בחוק.

מי שלא יקבל פיצוי במקרה שנפגע הוא אדם שגרם לתאונה במתכוון, אדם שנוהג ללא רישיון בתוקף (למעט רישיון שלא חודש מפאת תשלום אגרה למשך זמן מסוים) או אדם שנוהג ברכב כאשר הוא יודע שהרכב לא מבוטח בביטוח חובה ועוד.

מה גובה הפיצויים שמקבלים?

בהתאם לחוק, פוליסת ביטוח חובה לרכב מכסה כל ההוצאות הרפואיות שהנפגע זקוק להן מעבר לסל הבריאות, פיצוי על אובדן השתכרות בעבר ובעתיד והפסדי פנסיה, פיצויים על כאב וסבל שנגרמו לאדם בשל התאונה וכן נזקים נוספים כגון: הצורך של האדם להיעזר באחרים לצורך תפקוד בשל הפגיעה שלו, שימוש בעזרים רפואיים שונים (שלא כלולים בסל הבריאות) כגון: כיסא גלגלים ופרוטזות, התאמות דיור ועוד. גובה הפיצוי יהיה בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי של הנפגע, כפי שייקבע על ידי מומחה רפואי וכן מרמת ההשתכרות שלו לפני שנפגע בתאונה ופוטנציאל ההשתכרות שהיה יכול להיות לו לאחר התאונה ועד כמה התאונה בעצם השפיעה לרעה על המרכיבים הללו. בנוסף, קיימים מרכיבים נוספים, כגון גיל הנפגע, תוחלת החיים שלו ועוד.


בשיתוף we-sure