רווחה ותעסוקה במלחמה: למען הירושלמים ותושבי הצפון והדרום השוהים בבירה

מלחמת "חרבות ברזל": עיריית ירושלים מסייעת לתושבי העיר ולמתארחים בה מהצפון ומהדרום. התמיכה מגוונת ומתפרסת על פני נושאים רבים: מענה תעסוקתי, דאגה לעולים החדשים, בריאות לגיל הרך ועוד

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף עיריית ירושלים 04/12/23 16:14 כא בכסלו התשפד

רווחה ותעסוקה במלחמה: למען הירושלמים ותושבי הצפון והדרום השוהים בבירה
דוכן למיצוי זכויות במלונות, צילום: עיריית ירושלים

מיד עם פרוץ הלחימה בדרום, גוייסו העובדים הסוציאליים של עיריית ירושלים למתן מענה ראשוני עבור תושבים שבני משפחותיהם הוכרזו כנעדרים או חללים, ולמפונים מהדרום והצפון שהגיעו להתארח בבירה.

במקביל, נערכו צוותי הרשות העירונית לעלייה וקליטה בעיריית ירושלים לסייע לעולים החדשים בעיר ויצאו במיזם ייחודי שנועד להנגיש לקהילות העולים בעיר מידע עדכני על התארגנות ותפקוד במצבי חירום. צוותי הרשות העירונית לתעסוקה של עיריית ירושלים הציבו דוכנים בעשרות מלונות בעיר, קיימו יריד תעסוקה הציעו מאות משרות ושיבצו עשרות מפונים במקומות עבודה זמניים.

בעירייה מתארים: "צוותי מינהל קהילה נמצאים בחזית העשייה החברתית בשגרה ובימי חירום. הם מהווים את חוד החנית בחזית העורף ומתמודדים עם משימות מורכבות במיוחד: הודעת בשורה מרה, ליווי משפחות שיקיריהם הוכרזו חטופים או חללים, קליטת מפונים שנעקרו מבתיהם וכו'. אנו גאים ומצדיעים למאות העובדים הפועלים לילות כימים במסירות ובתחושת מחויבות גבוהה על מנת לסייע ולהעניק את התמיכה לכל מי שזקוק לעזרה. ההתערבויות אותם הם מבצעים כוללים תמיכה רגשית, סיוע במציאת עבודה ועזרה במיצוי זכויות, וכלה בקידום פעילויות ייחודיות למשפחות מיוחדות, עולים חדשים קשישים, נוער ועוד. עיריית ירושלים תמשיך לעמוד לצידם של תושבי ירושלים ואוכלוסיית המפונים ותפעל ככל האפשר על מנת למלא את מחסורם ולהעניק להם תחושת בית, ביטחון ויציבות".

עם פרוץ הלחימה בדרום, הקים אגף הרווחה בעיריית ירושלים חמ"ל ייעודי אשר סייע למשפחות החללים והנעדרים. החמ"ל פעל בשיתוף עם צה"ל, המשטרה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הפנים וגופים רלוונטיים נוספים. במקביל, נפתח במוקד 106 חמ"ל רווחה, במטרה להעניק תמיכה נפשית ולסייע לכלל תושבי העיר.

התייצבותם של העובדים הסוציאליים הייתה מלאה. הם סייעו למשפחות בארגון לוויה ושבעה, העניקו טיפול נפשי/רגשי וקיימו קשר רציף עם כל הגורמים המקצועיים המעורבים בטיפול במשפחות. רובם אף בקשו להתנדב למשימות נוספות.

בימים אלו משובצים עשרות עובדים סוציאליים במלונות שברחבי העיר ומעניקים טיפול לאוכלוסיית המפונים מהדרום והצפון. העובדים קולטים את התושבים, מאתרים צרכים ייחודיים ומסייעים באמצעות מתן מענה טיפולי, בשיתוף עם המערכות והשירותים המקצועיים הרלבנטיים.

ימים ספורים לאחר הגעתם למלונות, פנו רבים מבין המפונים אל נציגי העירייה וביקשו לברר את זכויותיהם. חלקם הביעו חששות ודווחו על תחושות קשות של חוסר וודאות ואיבוד שליטה מוחלט על החיים. ביחידה למיצוי זכויות נענו לצורך, קיימו הכשרת ריענון לרכזים ולעשרות המתנדבים ביחידה. ההכשרה כללה ריענון על מידע רלבנטי בתחום מיצוי זכויות, ובסיומה הגיעו רכזי התחום והמתנדבים לכ- 25 בתי מלון והציבו דוכנים עם חומרי מידע רלבנטיים.

במסגרת השירות פגשו המפונים מתנדבים מנוסים (רואי חשבון, כלכלנים, פנסיונרים של משרדי ממשלה ומוסדות רלבנטיים), תיווכו, סייעו ונתנו מידע במגוון תחומים: קצבאות בביטוח לאומי, מענק סיוע למפונים, מס רכוש, דיני עבודה ועוד.

מנהלת אגף הרווחה בעיריית ירושלים, יעל גבאי: "אני גאה בעובדי אגף הרווחה בירושלים על ההתייצבות המיידית לכל משימה שמצב חירום זה הציב בפנינו, מתוך מקצועיות, מחויבות, מסירות ורגישות. אנו נדרשים לגמישות רבה במשימה נוכח מצבים ואתגרים משתנים מיום ליום. נחשפתי לסיפורים מטלטלים שחוו העובדים הסוציאליים בקשר עם התושבים והמפונים וסביב ההתמודדויות האישיות שלהם נוכח מצב הלחימה וגיוס בני משפחה. אנו מחויבים גם להם ומבצעים פעולות לקידום ושמירת החוסן שלהם.

יגאל ברכה, מנהל מערך המפונים של עיריית שדרות בירושלים, מוסיף: "הקמת מערך השירותים המוניציפלי של שדרות בתוך רשות כל כך גדולה וכל כך קואופרטיבית כמו ירושלים, היה האור בכל האתגר הגדול שנקרה לפניי. הרצון הגדול, הלב הענק של כל עובדי עיריית ירושלים ללא יוצא מן הכלל והמשאבים שעמדו לרשותנו, לא יסולאו בפז".

מענה תעסוקתי למתארחים בעיר

עיריית ירושלים, באמצעות הרשות העירונית לתעסוקה והאגף לקידום עסקים, יצאה ביוזמה מיוחדת, המסייעת למפונים במלונות להשתלב במקומות עבודה בבירה. מאות מפונים כבר הושמו בעבודה, מתוכם 50 נשים ששולבו במעונות היום במוסדות החינוך בעיר ובמלונות המארחים.

בעשרות מלונות בעיר הוצבו דוכני תעסוקה המציעים משרות זמניות, ומאפשרים לתושבים הצפויים לשהות תקופה ממושכת בעיר ולתכנן שגרה חדשה.

מועמדים רבים נמצאים בשלבי ראיונות עבודה וצפויים להשתלב במקומות עבודה כבר בימים הקרובים. מרבית הפניות הן מקרב מתארחים הצפויים להישאר במלונות פרק זמן ארוך ומעוניינים לייצר שגרת חיים יציבה בתקופה זו.

מאגר משרות הוקם באתר משרות ייעודי, בשיתוף קבוצת AllJobs - אולג'ובס, והוא מבוסס על מיפוי מקדים אותו ערכו הצוותים העירוניים בקרב מעסיקים ובעלי עסקים בעיר, המתמודדים עם מחסור בכוח אדם, כתוצאה מגיוס עובדיהם. בנוסף, עיריית ירושלים קיימה יריד תעסוקה למפונים, בשיתוף משרד העבודה, משרד הרווחה, החמ"ל הירושלמי וגורמים נוספים. ביריד השתתפו עשרות מעסיקים ומאות תושבים מהצפון והדרום שחיפשו ושובצו לעבודה.

יריד תעסוקה

דוכני תעסוקה במלונות, צילום: עיריית ירושלים

בנוסף לעמדות התעסוקה, מפעילה הרשות העירונית שירות הניתן ב-8 מרכזי תעסוקה בעיר. במסגרת השירות מוצעות מגוון משרות, הן לתושבי העיר והן למפונים המתגוררים במלונות ובבתים פרטיים ברחבי השכונות. במקביל, ממשיכים הצוותים המקצועיים במיפוי מורחב של משרות פנויות בקרב מעסיקים ובעלי עסקים ירושלמיים, במטרה להרחיב ככל הניתן את מאגר המשרות המוצעות.

חיים עמר, מנהל הרשות העירונית לתעסוקה: "לצד העבודה השוטפת לטובת תושבי ירושלים, פועלת הרשות העירונית לתעסוקה ליצירת מענה מותאם למפונים בבתי המלון, המבקשים פתרונות מיידיים, זמינים וגמישים. לצורך זה, אנו פועלים באינטנסיביות מול מעסיקים רבים בעיר ויוצרים את המפגש בינם ובין המפונים מחפשי העבודה. יש לשבח את המעסיקים המגלים נכונות רבה, רצון טוב, אורך רוח וגמישות לנוכח שעת חירום זו."

מעסיקים ובעלי עסקים המתמודדים עם מחסור בכוח אדם בימים אלה מוזמנים לפנות

ל: http://reshut.aitech.co.il/

או במייל: employerelationsjer@gmail.com

דואגים גם לעולים החדשים

עיריית ירושלים, באמצעות הרשות העירונית לעלייה וקליטה, יצאה במיזם מיוחד להנגשת מידע חיוני מותאם תרבותית ושפתית עבור כ- 3000 העולים שעלו השנה לירושלים.

ברשות העירונית לתעסוקה זיהו כי בנוסף לחרדות ולחצים המאפיינים את ימי הלחימה, מתמודדים העולים החדשים עם קשיי שפה, אשר מונעים מהם קבלת מידע חיוני בימי החירום, באופן המגביר תחושה של חוסר וודאות והיעדר שליטה.

לפיכך, יצאו הצוותים המקצועיים של הרשות בתוכנית ייחודית בשיתוף עם פיקוד העורף, שנועדה להנגיש לקהילות העולים בעיר ירושלים מידע עדכני על התארגנות במצב חירום. כך, בנוסף להנגשת חומרים כתובים בשפות השונות, מקיימים צוותי הרשות העירונית לתעסוקה סדרת הרצאות בשפות שונות, יחד עם נציגי פיקוד העורף.

דואגים לעולים החדשים

דוכני תעסוקה במלונות, צילום: עיריית ירושלים

המידע מועבר באנגלית, צרפתית, רוסית, ספרדית ופורטוגזית והתכנים מותאמים במיוחד לקהל העולים ומתמקדים בהתמודדות של קבוצות שונות באוכלוסייה: צעירים, משפחות עם ילדים קטנים, משפחות עם צרכים מיוחדים, קשישים ועוד. בנוסף להעברת המידע, ניתנים לעולים כלים רלבנטיים הנדרשים לצורכי התארגנות בהתאמה למצב הביטחוני, זאת כדי לחזק תחושת ביטחון ושליטה במצב ולהפחית חוסר ודאות ולחץ.

המסרים מועברים תוך הקפדה על התאמה תרבותית, כוללים הסברים מפורטים עם אפקט מרגיע, במטרה לנסוך בקרב העולים את התחושה שאינם לבד.

במהלך ההרצאות ניתנת לעולים האפשרות לשאול שאלות ולנהל שיח ישיר ובלתי אמצעי סביב סוגיות ייחודיות הקשורות להתמודדות השוטפת: איתור מרחב מוגן, התנהלות מול חששות של ילדים, התמודדות של בני משפחה עם צרכים מיוחדים, קשישים ועוד.

בנוסף, ביצעו צוותי הרשות העירונית לעלייה וקליטה מיפוי של כ-3,000 העולים החדשים שנקלטו השנה בעיר ויצרו קשר טלפוני עם כל אחד מהם.

יצירת הקשר בוצעה בשפה המותאמת: צרפתית, רוסית אנגלית, אמהרית וספרדית, ובמהלכה שאלו הרכזים לשלומם של העולים, גילו אמפתיה והציעו תמיכה וסיוע במיצוי זכויות ובתיווך אל מול השירותים בקהילה.

פיני גלינקביץ, מנהל הרשות לעלייה וקליטה בעיריית ירושלים: "באנו לחזק את העולים החדשים לירושלים ויצאנו מחוזקים. השאיפה הגדולה שלנו בקליטת עולים זה לשלבם בקהילה ולתרום לקהילה. והנה עולים שברחו מהתופת באוקראינה ומרוסיה, נאלצים לחוות שוב מלחמה . חשבנו ליזום שיחות אישיות להרגיע להכיל לתמוך , וחווינו חוויה עילאית של עולים שמרגישים שהגיעו הביתה ותורמים ונלחמים על הבית."

בריאות לכל וטיפול בגיל הרך

האגף לבריאות הציבור והגיל הרך מספק למשפחות המפונים במלונות מענה מקצועיים ייחודי. במקביל מתאימים צוותי האגף את הפעילויות הקיימות למשפחות הצעירות, לתקופת הלחימה ולהתמודדויות החדשות שמביאה איתה.

עם פרוץ הלחימה השתנו חייהן של משפחות רבות ברחבי העיר, אלפי אימהות שבעליהן גויסו נותרו לבד עם ילדיהן, בו בזמן שחלק גדול מהמסגרות לגיל הרך נסגרו וההתמודדות בבית הפכה מורכבת, לחוצה ועתירת מתח וחוסר וודאות.

במסגרת תנופת העשייה המקצועיות, נפתחו קבוצות ייעוץ חדשות, הורחבו פעילויות קיימות והתכנים בתוכניות ההדרכה הקיימות הותאמו לסוגיות רלבנטיות שמעלים ההורים.

כך לדוגמא, הורחב משמעותית היקפו של פרויקט "יעוץ בסלון" המספק בשגרה מענה של ייעוץ והדרכה למשפחות צעירות באמצעות שלושה מפגשי שיחות פרטניות להורים. במהלך חודש נובמבר בלבד, קיבלו ייעוץ כ- 200 הורים, בשעה שהממוצע השנתי בשגרה נע סביב 500 בקשות.

במספר שכונות ברחבי העיר נפתחו קבוצות שיח ייחודיות להורים אשר בניהם מילואימניקים. מדובר בשני מפגשי שיח עם מנחה בשכונות סביב הגיוס, החרדות ודאגות של ההורים.

כמו כן, הועברו שמונה הרצאות להורים לילדים בגיל הרך בנושא חוסן בכל שלושת המגזרים. ההרצאות הועברו בזום על ידי פסיכולוגיות חינוכיות ונסובו סביב החששות של האימהות, תיווך המצב לילדים קטנים, הדאגה לבעלים המגויסים וחשיבות השגרה למרות המצב.

במסגרת תכנית "מעגלי אימהות" המספקת מפגשי הפגה, פעילויות משותפות, שיח ותמיכה לאימהות בחופשת לידה ולילדיהם, הושם דגש על התמודדויות בתקופת החירום. בימים אלו, צפויות להיפתח קבוצות "מעגלי אימהות" במיוחד למען אוכלוסיית האימהות שבמלונות. הפעילות כוללת שיח על סוגיות רלבנטיות הקשורות ללידה והטיפול בתינוק בדגש על ההתמודדות המאתגרת הנלוות להיעדרות מהבית ולקשיים הנלווים לכך. בנוסף, נפתחו מעגלי שיח לנשים לקראת לידה ראשונה שהבעלים מגויסים. הפעילות מועברת באמצעות עו"ס מדריכת קבוצות ומתמקדת בהתמודדותן עם המצב, החששות, הפחדים וכו'.

דואגים לתושבים

פעילות העובדים הסוציאליים במלונות, צילום: עיריית ירושלים

בשל חשש לפגיעה בחוסנם הנפשי של האימהות הצעירות שסבלו בעבר מדיכאון, בעיקר אלה שילדו לאחרונה ושהבעלים גויסו, הועברו לאחיות טיפת חלב הנחיות וכלים שנועדו לאפשר להן לאתר גורמי סיכון ייחודים בזמן שפוגשות את האימהות ושואלות למצב רוחן ולהתמודדותן.

בנוסף למפגשים הישירים, נערכו שיחות "מה נשמע" טלפוניות לכ -1000 אימהות שאותרו במסגרת פרויקט דיכאון אחרי לידה, מתוך הבנה שבמהלך תקופה זו עלולה התופעה להקצין ולהוביל למצבי דכדוך ודכאון עמוקים יותר.

בתחנות טיפות החלב שברחבי העיר, נערכו האחיות לקלוט את המשפחות שפונו מבתיהן למלונות ולהעניק להם את החיסונים והטיפולים הנדרשים, תוך מתן אפשרות לכל הורה להגיע לתחנה הסמוכה למקום המצאו. סה"כ טופלו כ- 850 תינוקות וילדים, בממוצע 170 מטופלים בשבוע.

בנוסף, נשלחו מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת העובדות בטיפת חלב לאחד ממלונות המפונים בעיר, בהם כמות האימהות הצעירות הזקוקות להדרכה התפתחותית הייתה גדולה במיוחד, ובמשך שלושה ימים הן נתנו הדרכה לאימהות בתחום התפתחות הילד, איתור קשיי התפתחות ובמידת הצורך הפניה להמשך טיפול.

אלה מנו, מנהלת האגף לבריאות הציבור והגיל הרך: "המערך המקצועי של הגיל הרך כולו מכוון לצרכי משפחות עם ילדים בגיל הרך, אנו קשובים לצרכי השטח ובימים אלה ממקדים חלק גדול מהעשייה לתקופת הלחימה והשלכותיה על המציאות המשפחתית.

במקביל לפעילות למען תושבי העיר, נרתמנו לסייע למשפחות הצעירות השוהות במלונות, אפשרנו להן להגיע לתחנה הנוחה להן כדי לקבל טיפול ולהתחסן וכשאיתרנו צורך ייחודי במלון מסוים, הנגשנו לאימהות שירות מיוחד של מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת.

התקופה המורכבת מחייבת אותנו להתגמש ולבצע את ההתאמות הנדרשות באופן שוטף, נמשיך לפעול כך למען הבטחת בריאותם ורווחתם של ההורים והילדים בכל חלקי העיר".


בשיתוף עיריית ירושלים