פיצויים בגין הפרת חוזה: טיפים לקבלת כל הפיצויים עד השקל האחרון

במקרים בהם מתנהלת תביעה בנוגע להפרת חוזה, חובת ההוכחה חלה על האדם אשר הגיש את התביעה. הכוונה היא שהצד התובע הוא זה אשר צריך להוכיח כי נגרמו לו נזקים כאלה ואחרים כתוצאה מהפרת החוזה. במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע להפרות של חוזים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/06/23 15:18 ו בתמוז התשפג

פיצויים בגין הפרת חוזה: טיפים לקבלת כל הפיצויים עד השקל האחרון
צילום: shutterstock

כשמדובר על תביעות בגין הפרת חוזה, למעשה מדובר על תביעות שאותן מגיש הצד הנפגע בתיק על מנת לאכוף את ההסכם, לבטל את ההסכם ו/או על מנת לקבל פיצויים בעקבות הפרה של ההסכם. אולם, במצבים בהם אין אפשרות לאכוף את החוזה בית המשפט עשוי להורות על מתן פיצויים בעקבות הפרת החוזה. 

כפי שקורה בתביעות אזרחיות בנושאים שונים, גם במקרים בהם מתנהלת תביעה בנוגע להפרת חוזה, חובת ההוכחה חלה על האדם אשר הגיש את התביעה. הכוונה היא שהצד התובע הוא זה אשר צריך להוכיח כי נגרמו לו נזקים כאלה ואחרים כתוצאה מהפרת החוזה. 

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע להפרות של חוזים, בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע חיוני שיעזור לכם להתנהל בצורה נכונה במידה ותקלעו למצב דומה. 

מהי מטרת הפיצויים בעקבות הפרת חוזים?

לא הרבה אנשים יודעים זאת אך המטרה העיקרית ביותר של פיצויים בגין הפרת חוזים היא לא "להעניש" את הצד השני, אלא להחזיר את המצב של הצד הנפגע למצב שהוא היה בו לפני שהוא החליט להיכנס למשא ומתן בקשר לקיום החוזה או למצב שהוא היה בו לפני שהוא חתם על החוזה. כך, בשאיפה בתי המשפט משיגים צדק לאזרח.

מכאן ניתן להבין כי הפיצויים המשמעותיים ביותר שניתן לקבל עקב הפרת חוזה מתרחשים כאשר לאחד מן הצדדים נגרם נזק כתוצאה מהפרת החוזה: נזק גופני, נזק כספי או כל נזק אחר שניתן לקבל עליו פיצוי בביהמ"ש.

בתביעות נזיקין, כאשר אדם מחליט להגיש תביעת נזיקין לצורך קבלת פיצויים בעקבות הפרת חוזה , עליו לעמוד לפחות בכל אחד מן התנאים הבאים כדי שבית המשפט יקבל את התביעה שלו:

  • האדם אשר מגיש את התביעה צריך להוכיח כי נגרם לו נזק מוגדר כתוצאה מהפרת החוזה. 
  • האדם אשר מגיש את התביעה צריך להוכיח כי קיים קשר בין הפרת החוזה על ידי האדם שהפר אותה לבין הנזק שנגרם לו. 
  • האדם אשר מגיש את התביעה צריך להציג ראיות הנוגעות לשיעור הנזקים אשר נגרמו לו בסכומים כספיים, למשל חוות דעת מקצועיות של אנשי מקצוע. 
  • על האדם אשר מגיש את התביעה חלה החובה להוכיח כי הנזקים אשר נגרמו לו הינם נזקים אותם הצד המפר היה יכול לחזות שיקרו כתוצאה מהפרת החוזה. לדוגמה, אם אדם עבר התקף לב כתוצאה מהפרת חוזה אשר נוגע לרכישה של מכונת כביסה, הצד אשר הפר את החוזה לא היה יכול לצפות את הנזק שנגרם וכתוצאה מכך לא ניתן לתבוע בעקבות נזק זה. 

אם הצד הנפגע אשר מגיש את התביעה לא מצליח לעמוד בכל התנאים שהוצגו בפניכם המשמעות של כך היא שהתביעה נכשלה ואין לו אפשרות לקבל פיצויים. 

מה החוק מגדיר בתור הפרת חוזה?

על פי חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) תשל"א-1970, הפרה של חוזה יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מצב בו אחד מן הצדדים בחוזה לא מבצע את החובה שלו כלפי הצד השני בחוזה, כפי שכתוב בחוזה. בנוסף, הפרה של חוזה יכולה לבוא לידי ביטוי גם במקרים בהם אחד מן הצדדים בחוזה פועל בדרך העומדת בניגוד למוסכם בחוזה. 

לצורך הדוגמה: במסגרת חוזה שנחתם בין בעל עסק למספר לקוחות הוחלט על תשלום במועד שנקבע מראש. אחד מן הלקוחות אשר חתמו על החוזה החליט שלא לשלם במועד שנקבע וכתוצאה מכך בעל העסק נפגע, ספג הפסד כספי וגם ההתנהלות השוטפת של בית העסק שלו נפגעה. מקרים מסוג זה נחשבים להפרת חוזה ולבעל העסק יש את האפשרות לתבוע פיצויים בגין הפרה של חוזה. 

כיצד ניתן לאכוף ולקבל פיצויים בעקבות הפרה של חוזה?

מרבית האנשים מעוניינים לבטל את החוזה כאשר הצד השני הפר אותו, אולם מה ניתן לעשות במצבים בהם אין אפשרות לבטל את החוזה וכיצד ניתן לקבל את הפיצויים?

החוק במדינת ישראל קובע כי אם הצד שנפגע מהפרת החוזה מעוניין לפנות לבית המשפט על מנת לתבוע אכיפה של החוזה יש לו אפשרות לעשות זאת. 

בית המשפט הוא זה אשר מחזיק בסמכות להחליט אם לאכוף את החוזה ובאילו תנאים לעשות זאת - בית המשפט מחליט על תנאים עליהם מסכימים שני הצדדים. נוסף על כך, בית המשפט הוא בעל הסמכות להחליט אם מגיעים פיצויים בעקבות הפרת החוזה ולמי הם מגיעים, מי ישא בתשלום ההוצאות המשפטיות ועוד. 

ישנם מקרים ספציפיים בהם אין אפשרות לאכוף חוזים, לצורך הדוגמא מקרים בהם אכיפת חוזה נחשבת לכפייה בלתי חוקית. 

על מה אפשר לקבל פיצויים בעקבות הפרה של חוזה?

פיצויים בעקבות הפרה של חוזה עשויים להתקבל בנוגע לנזק שנגרם לצד הנפגע כתוצאה מהפרת החוזה. בחלק מן המקרים, הפיצויים אותם מקבל הצד הנפגע נוגעים לדברים אותם היה אמור לספק לו הצד השני אך הוא לא עשה זאת. לצורך הדוגמא, אם הצד הנפגע היה צריך לקבל מספר מוצרים ספציפיים בעת בה הוא רכש את הדירה אך הוא לא קיבל אותם - הוא עשוי להיות זכאי לפיצויים מתוקף חוק החוזים. 

תביעות הנוגעות להפרה של חוזים הן תביעות אותן מגיש הצד הנפגע בתיק על מנת לאכוף את החוזה או שמא על מנת לקבל פיצויים בעקבות הפרת החוזה. במקרים כאלה, הרבה פעמים עדיפותו של בית המשפט תהיה לאכוף את החוזה. במידה ולא קיימת אפשרות לאכוף את החוזה בית המשפט מורה על פיצויים בנוגע להפרת החוזה. 

כאמור, חשוב להבין כי מטרתם של פיצויים המתקבלים בעקבות הפרה של חוזה היא להחזיר את המצב של הצד הנפגע למצב בו הוא היה לפני שהוא החליט לנהל משא ומתן בנוגע לקיום החוזה או למצב בו הוא היה לפני שחתם על החוזה. כלומר, המטרה של פיצויים בנוגע להפרה של חוזה היא לא להפוך את הצד הנפגע לעשיר על חשבונו של הצד אשר הפר את החוזה. 

נקלעתם לסיטואציה משפטית שבה הפרו לכם חוזה? מומלץ שתפנו לייעוץ משפטי לבחון את כל האפשרויות העומדות בפניכם.  

הכתבה נכתבה בשיתוף וייעוץ משפטי עם משרד עו"ד דרעי רייפר ושות'  050-711-8585 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.