מידע למתחילים: כל מה שצריך לדעת על קרן נאמנות

גם המשקיע הוותיק והמנוסה ביותר בשוק ההון, התחיל בראשית דרכו בצעד ראשון וברכישת מידע רלוונטי, שסייע לו לקבל החלטות מושכלות ולהשקיע במוצרים המתאימים. אחד המוצרים החשובים והבסיסיים בשוק ההון, הוא קרן הנאמנות, בו נעסוק בהרחבה במאמר שלפניכם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 09/11/22 13:24 טו בחשון התשפג

מידע למתחילים: כל מה שצריך לדעת על קרן נאמנות
צילום: shutterstock

מהי קרן נאמנות?

בין אם מדובר על השקעה למתחילים ובין אם על חלק מתיק השקעות של משקיעים ותיקים – קרנות נאמנות מהוות נדבך מרכזי בהשקעות בשוק ההון.

המונח קרן נאמנות מתייחס להשקעה משותפת של משקיעים רבים, אשר אינם נדרשים להיכרות מוקדמת ביניהם. אלו מתאגדים יחדיו במטרה להשקיע בניירות ערך, כאשר לכל משקיע יש זכויות שוות ברווחים ובנכסי הקרן. חישוב השווי של כל יחידה בבעלות המשקיע נעשית על פי השווי של נכסי הקרן, לאחר שקלול הוצאות מכירה/ קנייה של ניירות הערך.

קרנות הנאמנות מנוהלות על ידי מנהל הקרן, המבצע את פעולות המכירה והקנייה של ניירות הערך (דרך הבנקים או באמצעות חברי הבורסה השונים). זאת מתוך מטרה משותפת להשיג את התשואות המרביות - הכל במסגרת מדיניות ההשקעות ורמת הסיכון של קרן הנאמנות. בגין ניהול הקרן, גובה החברה המנהלת דמי ניהול אחידים מכלל המשקיעים בקרן הנאמנות.

 

קרן נאמנות – סוגים ומספרים

קרן נאמנות מאגדת תחתיה מספר רב של ניירות ערך, שיכולים להיות מגוונים מאוד, הן מבחינה סקטוריאלית (כמו לדוגמה טכנולוגיה או אנרגיה) והן מבחינת סוג ההשקעה (מניות, אג"ח וכדומה). כדי לסבר את האוזן, תחת קטגוריית קרנות הנאמנות בישראל מנוהלים כיום מאות מיליארדי שקלים, ע"י חברות ניהול קרנות ששייכות ברובן לבתי השקעות.

מעבר לסוגי הנכסים השונים שכל קרן נאמנות מחזיקה, ניתן להבחין בקטגוריות עיקריות של קרנות נאמנות:

  • קרן מתמחה / גמישה
    המאפיין העיקרי של קרנות נאמנות מתמחות הוא הרכב הנכסים בתיק (לפחות 80%), המושקע באפיק אחד. זאת לעומת קרן נאמנות גמישה, אשר אינה מחויבת לפעול באפיק השקעה מסוים, ונותנת למנהל הקרן את האפשרות לפעול בחופשיות.
     
  • קרן אקטיבית / פאסיבית
    אחת החלוקות הנפוצות בין קרנות הנאמנות, היא בין קרנות נאמנות אקטיביות לבין קרנות נאמנות פאסיביות. מאפיין ההשקעה העיקרי של קרנות נאמנות אקטיביות הוא בחירת ניירות ערך ספציפיים. זאת בניגוד להשקעה פאסיבית, המבוססת על השקעה בקרנות מחקות או תעודות סל העוקבות אחר מדדים.

 

מהם היתרונות של השקעה בקרן נאמנות?

קרנות נאמנות נחשבות למכשיר פיננסי נפוץ ופופולארי למדי ולא בכדי. בין היתרונות הבולטים של השקעה בקרנות נאמנות ניתן למנות את הבאים:

  • פיזור ההשקעות
    היכולת לפזר את ההשקעות בצורה נרחבת ולגוון את ההשקעות המרכיבות את התיק שלנו, מאפשרת לנו למזער את הסיכונים הנלווים להשקעה בניירות ערך בודדים. כך, גם בתרחישי קיצון ותנודתיות בשוק ההון, תיק ההשקעות שלנו יהיה יותר יציב ומאוזן.
     
  • סכומי השקעה נמוכים
    בקרנות נאמנות ניתן להשקיע גם בסכומים נמוכים יחסית, כך שמשקיעים רבים יכולים לחסוך ולהשקיע את כספם באמצעותן ללא חשש מתשלום עמלות גבוהות על המסחר בניירות.
     
  • שקיפות
    קרנות הנאמנות מפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך, הפועלת לוודא כי הקרן מנוהלת באופן מסודר ובהתאם למדיניות ההשקעה. בנוסף, קרנות הנאמנות מחויבות לעבוד בכללי דיווח ושקיפות, כך שניתן לראות בכל רגע את שווי נכסי הקרן, את העלויות הנלוות להשקעה, והתשואות שהשיגה הקרן.


מה חשוב לבדוק כאשר בוחרים להשקיע בקרנות נאמנות?

במידה ותיק ההשקעות שלכם כולל קרנות נאמנות ומנוהל בבית השקעות, חשוב לבדוק האם לבית ההשקעות יש זיקה לקרנות הנאמנות המושקעות, באופן היכול להשפיע על הרכב קרנות הנאמנות בתיק ההשקעות שלכם. שמירה על אובייקטיביות בבחירת קרנות הנאמנות, תבטיח לכם כי השיקול העיקרי של החברה הוא טובתכם האישית, בהתאם לרמת הסיכון, המאפיינים והצרכים שלכם.