רטינופתיה סוכרתית – מה זה וכיצד מטפלים?

מחלת הסוכרת ידועה ביכולותיה לגרום נזק רב למערכות שונות בגוף, בין היתר גם למערכת הראייה שלנו. העין נחשבת לאיבר רגיש במיוחד והרשתית שבה ניזונה מכלי דם זעירים ביותר, שרגישים מאוד לרמות סוכר גבוהות. מחלה זו קרויה רטינופתיה סוכרתית וחשוב מאוד לדעת כי ניתן לטפל בה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/10/22 12:33 ל בתשרי התשפג

רטינופתיה סוכרתית – מה זה וכיצד מטפלים?
צילום: shutterstock

העין שלנו כוללת רקמה דקה שנקראת רשתית (רטינה) והיא זו שממירה את האור שנכנס לעין לאותות עצביים שמתורגמים במוח לראייה. אותה רשתית יכולה להיפגע עקב רמות סוכר גבוהות לאורך זמן (מה שמתרחש אצל חולי סוכרת), מה שפוגע ביכולות הראייה, לעיתים עד לפגיעה בלתי הפיכה. מחלה זו קרויה רטינופתיה סוכרתית וחשוב מאוד לדעת כי ניתן לטפל בה. אחד השיטות היותר יעילות ומוצלחות לעשות זאת היא באמצעות רפואה סינית למחלות עיניים ומיד תקבלו את כל המידע על כך.

רטינופתיה סוכרתית – ממה היא נגרמת? ומהן ההשלכות שלה?

מחלת הסוכרת ידועה ביכולותיה לגרום נזק רב למערכות שונות בגוף, בין היתר גם למערכת הראייה שלנו. העין נחשבת לאיבר רגיש במיוחד והרשתית שבה ניזונה מכלי דם זעירים ביותר, שרגישים מאוד לרמות סוכר גבוהות. ככל שהמטופל הינו סוכרתי לאורך זמן רב יותר ובמיוחד כאשר הסוכרת אינה מאוזנת, נגרם נזק לכלי דם אלו עד לכדי אובדן תפקודם, כשתאי העצב שבמקום גם כן מתחילים להיהרס. המקולה, החלק ברשתית שאחראי על הראייה המרכזית (מקולה) הוא זה שנפגע בדרך כלל ראשון בשלבי ההתפתחות של רטינופתיה סוכרתית כך שנגרמת הפרעה בראייה לעצמים שנמצאים במרכז שדה הראייה, מה שפוגע מאוד באפשרות לזהות פרטים.

עם הזמן, מצוקת החמצן ברשתית עקב מותם של כלי הדם, מעודדת את הגוף לייצר כלי דם אחרים במקומם, אך אלו מאופיינים בחוסר סדר ויציבות, מה שמחמיר את הבעיה שעשויה להגיע עד לכדי עיוורון מוחלט. בין ההפרעה לראייה המרכזית לבין העיוורון יכול לעבור זמן רב, שבו המטופל יסבול מתסמינים נוספים שקשורים להתדרדרות הראייה, בין היתר בצקת בעין (Macular Edema) שכוללת טשטוש ראייה וקשיי הסתגלות במעבר בין אור לחושך. במקרים כאלו ההתדרדרות תהיה הדרגתית ותוביל לעיוורון ככל שהרשתית תסבול מתת אספקה של כלי דם, בצקות מרובות וקריסת כלי הדם במקום.

הטיפול נגד רטינופתיה סוכרתית נחלק לשני היבטים: האחד, איזון רמות הסוכר של המטופל ככל שניתן לצד שמירה על אורח חיים בריא והימנעות מגורמי הסיכון (הפסקת עישון, טיפול ביתר לחץ דם, ירידה במשקל, שמירה על תזונה נכונה ועוד). השני, וויסות הצמיחה של כלי הדם החדשים, שגורמים בסופו של דבר להתדרדרות החמורה יותר בראייה עד למצב של עיוורון. הרפואה המערבית מטפלת בהיבטים אלו על ידי זריקות שמוזרקות לעין ומדכאות צמיחת כלי דם במקום (כגון אווסטין, איליה וכו'). במקרים מסוימים ניתן לשקול גם טיפול באמצעות לייזר, שאף הוא נועד לדלל את כלי הדם החדשים שנוצרים עקב העומס האיסכמי בעין.

מסיבות אלו, רבים מעדיפים לפנות אל הרפואה הסינית למחלות עיניים בשילוב עם הטיפולים הקונבנציונליים, אשר מספקת פתרונות לא פולשניים ושונה במהותה מן הרפואה המערבית. הרפואה הסינית מתייחסת לאדם כמכלול ולא כאוסף תסמינים אך עדיין ממקדת את עצמה למטרה, שהיא הפחתת רמות הסוכר אצל אנשים סוכרתיים שאינם מאוזנים וכמו כן, שיפור בזרימת הדם הקיימת בעין ומניעת צמיחת כלי דם חדשים וטיפול בבצקת בעין במידת הצורך.

כיצד הרפואה הסינית למחלות עיניים מטפלת ברטינופתיה סוכרתית?

הרפואה הסינית מטפלת במקרי רטינופתיה סוכרתית על ידי שילוב של טיפולי דיקור סיני וצריכה של צמחי מרפא שמותאמים אישית לכל מטופל על פי מאפייניו והשלב של הרטינופתיה. מטפל מקצועי שמתמחה בטיפול במחלות עיניים באמצעות הרפואה הסינית, ידע לזהות את שלב הרטינופתיה על פי הממצאים הרפואיים (למשל, ממצאי בדיקת OCT) ובהתאם לכך להתאים את הטיפול המיטבי למטופל. עקרונות הרפואה הסינית, במידה ומיושמים כהלכה, מסוגלים לסייע לשמור על תפקודי הראייה לאורך זמן ולמנוע את ההתדרדרות בראייה ובסופו של דבר עיוורון.