מה גורם למאות הנשים האלו לצלוח את הכנרת?

מה גורם למאות נשים דתיות, נערות וסבתות, מהארץ ומחו"ל, לקום עם זריחת השמש, כדי, לא פחות ולא יותר, לצלוח את הכנרת? את התשובה תמצאו בגוש עציון בסדנה לצעירים בעלי צרכים מיוחדים

חדשות כיפה הילה מלמד, משלך 26/05/14 15:15 כו באייר התשעד

מה גורם למאות הנשים האלו לצלוח את הכנרת?
שרון אלטשול, צילום: שרון אלטשול

הכתבה פורסמה באתר 'משלך'

ביום שישי הקרוב, ב6:30 בבוקר, כשהשמש עוד מתמתחת לאיטה ורובנו טרם התחלנו אפילו להתעורר לקראת ההכנות לשבת, יתאספו להן מאות נשים דתיות בחוף האון שבכנרת. צעירות בנות עשרה, סבתות בנות 80, מהארץ, מדרום אפריקה, מארה"ב, בנות "רגילות" ובנות בעלות צרכים מיוחדים או נכויות שונות. הכל למען סדנת השילוב בגוש עציון, אליה שייכים כ-70 צעירים בעלי צרכים מיוחדים. וכולן מתכוננות, לא פחות ולא יותר - לצלוח את הכנרת.

לכתבות נוספות:
מה יש לך בתיק? עם רחל עזריה
שופינג בקליק: המדריך לקניות ברשת
טובלות במילים: מה הסיפור שלך?

ויויאן גלזר, תושבת אלון שבות, היא יוזמת אירוע צליחת הכנרת זו השנה החמישית. ויויאן גייסה את כל המשפחה לאירוע, כולל את אמא שלה, שכבר הגיע לעשור השביעי בחייה. וכאמור - היא לא השחיינית היחידה בגזרת גילאי ה70-80. "זה חלק מהעניין. היא שוחה עם הילדות והנכדות, ובע"ה אני מקווה שזה יגיע גם לנינות. היא מרגישה מחויבות לעזור ולתמוך באירוע, וזה גם מעצים אותה, היא מתחייבת, היא התחילה להתאמן, זה דורש ממנה. זה מראה שכל אחד יכול לעלות על הגל", ויויאן משתעשעת עם המילים. "כל המשפחה לוקחת חלק כי הם מזדהים עם הרעיון ואוהבים את אלחי".

אתגר אישי גדול

אלחי, או אלחנן, הוא בנה של ויויאן, בחור בן 23 בעל תסמונת דאון שמתגורר ופועל בסדנת השילוב, עבורה מיועד אירוע ההתרמה. "אלחי הוא בחור חמוד, אוהב, מחייך, שקם בבוקר עם חיוך מאושר. הוא עובד בפינת החי באושר ומסיים את היום עם חיוך. גר בדירה של הסדנא, שהיא מקום מוגן שמתאים לו חברתית ודתית, קרוב לבית, וגם הצוות - לא יכולתי לבקש משהו יותר טוב".

אירוע ההתרמה נועד לגייס כספים להקמת מרכז אותו יפעילו חברי סדנת השילוב בגוש עציון. בסדנא 70 חברים, וארבע בנות מתוכם אף משתתפות בצליחת הכנרת. במקום אותו שואפים כעת להקים, יפעלו בתחילה מטבח וקפיטריה שיהוו מקום עבודה לחברי הסדנא, ובהמשך גם מרכז השתלמויות ומרכז מבקרים שם ישמשו חברי הסדנא כמדריכים. "זה ידרוש מהם לעשות דברים חדשים ולהגיע ליעדים חדשים", אומרת ויויאן.

בעזרת צליחת הכנרת בשנים האחרונות נפתחו דירות למגורים בקהילה לצעירים בעלי צרכים מיוחדים, שם הם חיים עם בני גילם, מקבלים את העזרה לה הם זקוקים ולומדים להיות עצמאיים יותר ויותר. לאחרונה הוקמה פינת חי לרכיבת טיפולית הכוללת אורבה, גם זאת בעזרת הצולחות. "זה התחיל כאירוע חד פעמי. גייסנו את השכנים, החברים, ההורים והרמנו אירוע ספורטיבי קטן יחסית אבל עם הרבה נשמה ורצון לתת. היום זה כבר הפך למסורת של ממש ואנחנו מתרגשים מאוד לציין חמש שנים לאירוע".

"המים נותנים לך כוח". הצולחות משנת 2012 בתמונה קבוצתית

איך ההרגשה לקראת הצליחה?

"זו המון המון אחריות, כיוון שזה אירוע מאוד ייחודי בו המשתתפות לקחו על עצמן אתגר אישי גדול. אבל בע"ה אנחנו נצליח. מעבר לצד הספורטיבי והגיבוש החברתי, אני גם מרגישה שאנחנו מעבירים למשתתפות את ערכי הסדנא היחודיים - קבלת השונה, שילוב של אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה, העצמה אישית ויכולת לעמוד ביעדים ולהתמיד בדרך.

"אחת הבעיות שהנוער מתמודד איתן, זה שהם לא מתמודדים. לא יודעים לקבוע לעצמם יעדים, לא מספיק לוקחים אחריות, וכמובן שגם תחושת הערך העצמי שלהם מושפעת מזה. פה גרמנו לבנות להתמודד, להתמיד, לקבוע לעצמן יעד ולעמוד בו, וגם לעזור לקהילה ולגייס כסף לתרומה. יש ארבע בנות בעלות צרכים מיוחדים, מתוך הסדנא, שמשתתפות, אחרי שמתנדבות התאמנו איתן במשך תקופה. הן שוחות ביחד ושני הצדדים זוכים להעצמה. בשביל הבנות שלא נחשבות כמו כולם זה גורם להאמין בעצמן, לדעת שגם הן שוות. בפרויקט הזה אנחנו לוקחים את ערכי השילוב והתרומה של הסדנא ויוצרים איתם אדוות לכל כך הרבה כיוונים".

שהחיינו בשם ומלכות

צליחת הכנרת זה ממש לא אירוע התרמה סטנדרטי. למה דווקא שחייה?

"זה באמת לא אירוע ספורט רגיל, כמו גיוס כספים דרך ריצה או רכיבת אופניים. הדבר המדהים במים זה שהם נותנים כוח, הם נושאים אותך ועוזרים לך להתגבר על החולשה. אנשים שיהיו מוגבלים במסגרות אחרות יכולים להיות שותפים בספורט במים. הצליחה פתוחה לנשים ונערות מגיל 10, ומושכת אוכלוסייה מגוונת כמו נערות מהסדנא, אימהות ובנות, סבתות ונשים מחו"ל שמגיעות במיוחד, גם נשים בעלות נכות - כולן נענות לאתגר של המים, בשביל ילדי הסדנא".

(צילום: שרון אלטשול) "באמצע הכנרת מוקדם בבוקר, את רק יכולה לברך שהחיינו"

מה לדעתך מניע את כל הנשים האלו להצטרף, להשקיע באימונים ולהתמודד עם אתגר לא פשוט שכזה?

"אני חושבת שזה מה שהפך לברור מאליו בגוש עציון, ובכלל לא קיים במקומות אחרים - שילדים עם צרכים מיוחדים משתלבים בקהילה, וגם בני הנוער רוצים להיות שותפים ולהתנדב איתם. אני אומרת את זה כאמא שחשה הרבה מאוד גאווה להיות תושבת האזור. אני קוראת לזה "שיטת ה-אל תקטוף" - כמו שכל ילד יודע שאסור לקטוף כלנית, פה כל ילד יודע שילדים עם צרכים מיוחדים הם חלק מהחיים", ואכן, בית ספר 'ראשית' שהוקם לפני 13 שנה בקיבוץ ראש צורים מונה כבר 400 תלמידים, כשבכל כיתה משולבים גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. סדנת השילוב לה מיועדת התרומה מהאירוע היא המשך של בית הספר הזה, והיא חלק מקהילת היישוב גבעות.

בשביל מי שלא תזכה להשתתף, את יכולה לתאר מה עובר לך בראש תוך כדי השחייה?

"נכנסים למים מאוד מוקדם, ב6:30 בבוקר, כדי להרוויח זמן שקט ולא להתמודד עם שינויי מזג אוויר וכדומה. עם התחושה הזו, של להיות באמצע הכנרת בבוקר, עם הנוף המדהים, את רק יכולה לחשוב "מה רבו" ולברך שהחיינו, בשם ומלכות, כל פעם מחדש".

לפרטים, להרשמה ולתרומות שיתקבלו בברכה, היכנסו לאתר האירוע

צליחת הכנרת לנשים תחל ביום חמישי 29.05.14 בשעה 17:00 בחוף האון (החוף כולו ייסגר לטובת האירוע). הצליחה כוללת שני מקצים של 1.5 ו- 3.5 ק"מ. במקום תתקיים ארוחת ערב משותפת לכל הצולחות, תוכנית אומנותית והקראת הוראות הבטיחות. תהיה אפשרות ללינת שטח בחוף צמח שייסגר גם הוא ביום חמישי בערב לנשים בלבד ויאפשר שימוש במגלשות מים. המעוניינות יוכלו לסגור לינה במלון סמוך. למחרת בבוקר, תחל הצליחה. נקודות היציאה הן: חוף מעגן - מקצה 1.5 ק"מ וחניון האון - המקצה של 3.5 ק"מ. נקודת הסיום לשני המקצים בחוף צמח, שם יתקיים בשעה 11:00 אירוע סיום מרכזי.

סדנת השילוב מהווה מקור גאווה לכלל תושבי האזור", מספר דוידי פרל, ראש מועצת גוש עציון, על האירוע. "מדובר במסגרת ומקום ייחודי אשר הפך עם השנים למודל לחיקוי עבור קהילות ומוסדות מכל הארץ. צליחת הכינרת לנשים המהווה ביטוי לרצון הקהילה לחבק ולשלב בתוכה ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. מדובר בגאווה גדולה להיות חלק מחברה שכזו וזו הזדמנות גם להודות לכל הנשים והמשפחות הנהדרות מהארץ ומהעולם אשר לוקחות חלק בפרויקט".