לרקוד, להתפלל, להנהיג: האולפנות ששווה להכיר

איזו אולפנא משקמת נערות בסיכון? איך משלבים חינוך עם תואר במדעי המחשב? ואיפה הבנות ילמדו גמרא בדיוק כמו הבנים? חמש האולפנות שהכי שווה להכיר

חדשות כיפה מערכת משלך 21/01/14 14:14 כ בשבט התשעד

לרקוד, להתפלל, להנהיג: האולפנות ששווה להכיר
יחצ, צילום: יחצ

דולב - אולפנא לנערות בסיכון

"דולב" היא לא סתם אולפנא שמספקת בית חם, השכלה וחינוך לערכים - עבור רבות מהנערות זוהי הצלת נפשות ממש. הבנות מגיעות לאחר שחוו קשיים רבים בחייהן; משפחות לא מתפקדות, שימוש באלכוהול וסמים, ניסיונות אובדניים, מגורים בהוסטלים או ברחוב ועוד. משפחות היישוב מאמצות את בנות האולפנא, והן מתגוררות במסגרות של משפחתונים. גם המסגרת הלימודית אינה סובבת סביב תעודת הבגרות - הצוות מנסה להקנות לתלמידות כלים להתגבר על הקשיים, להכיר מסגרת משפחתית יציבה, ולבנות לעצמן זהות בריאה. באולפנא ישנן מגמות מעשיות המיועדות לספק לבנות תעסוקה בעתיד, כמו קונדיטוריה ומלונאות. משרד החינוך גם הוא מכיר במיקומן המשני של הבגרויות במוסד - ולאחרונה אף העניק לו את פרס החינוך הארצי.

בנות אולפנת "דולב" בפרויקט משותף עם משטרת ישראל

טליה - אולפנה למחוננות

הפרעות קשב וריכוז בפרט, וקשיים לימודיים בכלל, הם נושא מדובר מאוד במערכת החינוכית בימינו. צוותים שלמים מגויסים לסייע לתלמידים מתקשים, והאתגר מקבל הכרה רפואית, חברתית וחינוכית. אך מצידו השני של המתרס, עומדים דווקא… התלמידים המחוננים. פעמים רבות גם הם מתקשים להתמודד עם החומר שלא הולם את רמתם הלימודית, חשים חוסר סיפוק נוכח הדרישות הנמוכות ליכולותיהם, ו"מתבזבזים" במוסדות לימוד סטנדרטיים. אולפנת "טליה", מבית מכון טל - בית הספר הגבוה לטכנולוגיה, נותן מענה לבנות מחוננות כאלו, שגם מחפשות מסגרת תורנית. מכיתה ט-י"ג משלימות הבנות לא פחות מתעודת בגרות ותואר ראשון במדעי המחשב.

מעלה לבונה - אולפנא חסידית

בנות האולפנא נהנות משיעורי חסידות, התוועדויות חסידיות, ואפילו מגמה חסידית - אך מדי פעם מתקיימים גם שיעורים בנושאים כלליים למהדרין. למרות הדימוי שדבק בבנות האולפנא כמרחפות בעולמות דקדושה (או סתם על הגבעות), במקום מכינים את הבנות לתעודת בגרות, מקיימים שיעורי עזר וגם תוכניות לימוד אישיות. יש לציין כי קיימים צדדים שנויים במחלוקת בדרך החינוכית של המוסד; לא נדירות התלמידות שכבר ראו את תא המעצר מבפנים בעקבות פעילותן בגבעות, ו/או שנישאות בגיל צעיר, כאילו אין שום רווקות מאוחרת בעולם כלל. אך למרות הדימוי, המקום מספק בית חם, תומך ומעמיק לבנות המחפשות את דרכן, במשעולי החסידות ובשבילי הגבעות.

שירת הים / צביה יצירתית - אולפנות יוצרות

בשנים האחרונות עולם היצירה, הקולנוע, המוזיקה והעיצוב זוכים לעדנה בציבור הדתי, כשמכללות כמו "אורות" (מחול) או "אמונה" (אומנות), מובילת גל חדש של בוגרות יוצרות. ההתעוררות הזו מחלחלת כעת גם לאולפנות - מה שהיה פעם "מגמת" אומנות או מחול הופך לקו חינוכי של ממש. ביישוב נווה צוף קמה לאחרונה אולפנת בני עקיבא "שירת הים", אולפנא למוסיקה ומחול, המשלבת ערכים, פיתוח אישי והשכלה יחד עם העצמה בתחומי היצירה. וותיקה יותר היא "צביה יצירתית" בירושלים, ובה מגמות עיצוב גרפי, אדריכלות, מחול ואומנות. הבנות באולפנא מגיעות להישגים לימודיים מרשימים, זוכות בתחרויות ארציות, ויוצאות מוכנות ללימודים גבוהים במקצוע - יחד עם הכלה של בעלות לקויות למידה, כיתת מב"ר בכל שכבה ואף שילוב של עולות מאתיופיה.

צופי"ה - האולפנא הפמיניסטית הראשונה

המוסד הבא עדיין לא קיים וכבר הצליח לעשות לא מעט רעש - "צופי"ה" היא אולפנא שתוקם בשנת הלימודים הבאה ותגדל את הדור הבא של הפמיניסטיות הדתיות. "זו דרישה שעלתה מן השטח בקרב הקהילה הדתית בתל אביב", סיפרה ד"ר חנה פרידמן, ממקימות המוסד. מה בתוכנית? לימודי גמרא כמו בישיבה תיכונית, חינוך ללמדנות ומנהיגות, והעצמה נשית - ממנה נובעת גם הבחירה במסגרת לבנות בלבד. בנוסף יעמדו בראש האולפנא צוריאל דביר מנהל תיכון צייטלין, הרב בני פרל ראש הישיבה למדעים ואומניות בתל אביב, ושירה ברויר מנהלת תיכון פלך לבנות בירושלים.

לכתבות נוספות באתר 'משלך'