המנעולים מציפים את הרשת

הרשת מוצפת בשעות אלו בתמונות של מנעולים. מי ומה עומד מאחורי קמפיין הרשת ?

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/16 13:06 יג באדר ב'

המנעולים מציפים את הרשת
shutterstock, צילום: shutterstock

מאות משתמשים ברשת החברתית החליפו את תמונות הפרופיל שלהם לתמונה של מנעול דלת ביתם. לא מדובר בתמונת סלפי או בפרסומת לפלדלת אלא במחאת רשת שנועדה לקדם את המודעות למאבק של מסורבות הגט.

היום תענית אסתר, נקבע כ'יום העגונה' ופעילות חברתיות החליטו לקדם קמפיין בנושא ברשתות החברתיות. החל מהשעה 11 בבוקר התחילו המשתתפים בקמפיין להחליף את תמונות הפרופיל לתמונה של מנעול כשהם לא מסבירים את הסיבה לכך במטרה לעורר סקרנות ובאזז.

בשלב השני בסביבות השעה 2 בצהריים יפיצו הפעילים את הכיתוב הבא:

"היום פרסמתי תמונה של מנעול ביתי.
אני יכולה לפתוח אותו ולצאת מתי שאני רוצה.
מסורבות גט אינן חופשיות.
הגיע הזמן לשחרר אותן ולפתוח להן דלת לחופש.
סרבנות גט אינה מוסרית ואינה הלכתית וחובתנו לצאת נגדה.
יום תענית אסתר נקבע גם כיום ההזדהות עם מסורבות הגט.
אנחנו אתכן - תומכות במאבקכן."

הניסוח המקורי אמנם מופיע בלשון נקבה, אך המארגנות מזמינות להשתתף במחאה גם גברים שמזדהים עם סבלן של הנשים האומללות.

יוזמות אחרות עלו ברשתות החברתיות אחת נועדה להראות את הפנים שמאחורי המושג 'מסורבות גט'. ארגון 'חכמת נשים' יצר קמפיין תחת הכותרת - 'קורעים את המסכה' בו העגונות מרחבי העולם מצטלמות עם שלט שמספר כמה שנים הן עגונות ונועד להעלות את המודעות למצבן הקשה של אותן נשים שמתמודדות עם חוסר אונים ובידיים כבולות.

במקביל לפעילות הפרסומית נעשתה היום גם פעילות מעשית למען מסורבות גט כשהקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט עתרו כנגד הרבנות הראשית והרבנים הראשיים על שאינם מעניקים לדיינים ציונים דתיים המכהנים בבתי דין אזורי כשירות לכהן גם בבית הדין הגדול.

העתירה הוגשה על ידי פרופ' עו"ד אביעד הכהן דקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט וד"ר עו"ד חגי ויניציקי מנהל הקליניקות, בניסיון למנוע לטענתם, ממועצת הרבנות הראשית, הפועלת בחריגה מסמכות ומתוך שיקולים זרים ופסולים, אי מתן כשירות לדיינים ציוניים-דתיים (אך גם אחרים) בעלי "כוח היתר", שיוכלו להקל על סבלן של מסורבות גט. הסירוב המתמשך של הרבנות לאשר את כשירותם, כפי שנעשה על ידה במשך עשרות שנים באופן אוטומטי, ימנע מאותם דיינים המכהנים כיום בבית הדין האזורי להתמנות לבית הדין הרבני הגדול.

בעתירה מתבקש בג"צ לתת צו על תנאי שיורה למשיבים לנמק מדוע מועצת הרבנות הראשית לא מאשרת לאלתר בהתאם לתקנות הקיימות, את כשירותם של דייני בית הדין האזורי המכהנים בו יותר משלוש שנים רצופות ופנו אליה בבקשה לאשר את כשירותם לכהן בבית הדין הגדול. העותרים מבקשים כי בית המשפט יקבע שסירוב מועצת הרבנות הראשית לאשר את כשירות הדיינים היא חריגה מסמכות, מנוגדת לדין ולהלכה המשפטית, נגועה בשיקולים זרים ופסולים ומוּנעת מכוחם, ופוגעת פגיעה קשה בעקרונות יסוד חוקתיים, דוגמת כבוד האדם ושמו הטוב, הזכות לשוויון והזכות לבחור ולהיבחר.

העותרים מציינים כי ידוע להם על ארבעה דיינים בבתי דין אזוריים הממתינים לקבלת הכשירות לכהונה בבית הדין הגדול. חלק מהבקשות הוגשו כבר לפני חצי שנה. הדיין הכי פחות ותיק מבין הארבעה מכהן כבר למעלה מחמש שנים בבית דין אזורי והותיק ביותר מכהן למעלה מ-20 שנה.