אני נהנה מהקור ואשתי מתעקשת להדליק חימום- מה לעשות?

מדי פעם מתקבלת אצלי בקליניקה שאלה שמטרידה גם רבים אחרים. הפעם בחרתי לשתף דווקא מחיי הפרטיים, ובטור משותף שנכתב יחד עם בעלי, הרב נתנאל וייל, להציג בפניכם מה עושים כשלא מסכימים

בת חן וייל בת חן וייל 09/02/23 12:08 יח בשבט התשפג

אני נהנה מהקור ואשתי מתעקשת להדליק חימום- מה לעשות?
נעים לי בקור, צילום: shutterstock

את הטור הבא כתבנו ביחד, נתנאל ובת-חן מקדישים אותו מהלב שלנו אליכם:

אני אוהבת חום. אוהבת להיות עטופה. אוהבת כשחם לי. גם בקיץ אני ישנה עם שמיכה חמה ולפעמים שמה אפילו סריג קטן. קור ממש מקפיא לי את המוח, קשה לי להתרכז כשקר לי או יותר נכון, אני רק מרוכזת בדבר אחד וזה להתחמם. החום מעניק לי ביטחון ותחושה שאני מסוגלת. אני הרבה יותר יצירתית בחום וקל לי להתגמש מול סיטואציות. רצה הקב"ה מזווג הזיווגים והתחתנתי עם נתנאל שאוהב קור.

אני אוהב קור. קור, במידה הנכונה, עוזר לי להתרענן, לפתוח את הראש ולחשוב. כשמעט קר לי זה ממלא את החושים שלי ומאפשר לי להרגיש מרחב. כשחם לי, אני מרגיש חנוק ודחוס. מרגיש שאין לי אוויר. לא פעם אני מסביר שבקור יש יותר אפשרות ומרחב כי אפשר להוסיף שכבה (ועוד שכבה), לעומת החום, בו יש צמצום וגבול כמה אפשר להוריד, בכל סיטואציה שהיא.

צילום: shutterstock

כמו שאתם מבינים בעצם בכל חורף (ובכל קיץ אבל עכשיו אנחנו בחורף) יש לנו את הדיון של האם להדליק חימום בלילה או לא? ותתפלאו עד כמה השאלה "הפשוטה" הזו מעסיקה לא מעט זוגות.

ולמה? האם שני אנשים בוגרים לא יכולים להגיע להסכמה? ברור שכן. אבל זה לא "כן חימום" או "לא חימום", אלא משהו עומק יותר שנמצא מתחת לכל הסיפור הזה. מהו? מוזמנים להמשיך לקרוא:

לא בכדי הנושא הזה הוא אב הטיפוס למריבות בין בני הזוג

1.  מקובל לחשוב שקור וחום משפיעים על מעלות הצלזיוס בחדר בלבד, אבל האמת היא שהם משפיעים גם על מעלות הלב. המצב הפיזי של הגוף משפיע גם על המצב הנפשי, ולא רק להיפך. לא לחינם הדיון על "קר לי" ו"חם לי" קיבל כל כך הרבה פוקוס במלחמת המינים. לא בכדי, יצא שמה של הסטיגמה הזו בעולם. לא בכדי היא אב טיפוס למריבות בין בני זוג. בסופו של יום, לא מדובר רק בדיון טכני גרידא אלא במצב שמשפיע על הרגשות שלנו שכמובן משפיעים על אופן התגובה שלנו לשלל סיטואציות (מודל אפר"ת הידוע). לכן – לא יעזור להתווכח על הנושא מבחינה רציונלית אלא נדרשת אמפתיה הדדית, להבין את המצב שנוצר לבן או בת הזוג לאור הטמפרטורה.

2.   מה אפשר לעשות? לשאול אחד את השניה וגם את עצמנו – מה החום עושה לי? מה הקור עושה לך? לא רק ברמת הגוף אלא גם ברמה הרגשית. לי, בת-חן, חום משרה ביטחון וקור מכניס אותי למצב של חוסר אונים ודווקא אצלי, נתנאל, זה בדיוק מה שמאפשר לי מרחב וביטחון ודווקא החום יוצר מצב לחץ וחוסר אונים.

3.  ברגע שאנחנו פותחים את הנושא במובן הרגשי כמובן שהפוקוס עובר מ"תתכסי בעוד שכבה" או "תוריד את השמיכה', מהסתכלות של מה נכון או לא נכון, למצב שבו אנחנו רואים אחד את השניה. לראות אחד את השניה לא אומר לוותר על מה שחשוב לנו, אלא לדעת איך להתמודד ולראות מעבר למה שצף על פני השטח.

פתאום אתם אחד ליד השני ולא אחד נגד השני

4.  איך להתמודד? במקום להתמקד בלהדליק או לכבות את החימום, להתמקד בפנים. לדוגמה: אם הקור משרה חוסר אונים – אז איך אפשר מעבר להוספת שכבה, להעניק ביטחון ולהחזיר את תחושת המסוגלות? אם החום משרה תחושת של דחיקה לפינה, איך לאפשר תחושה של מרחב.

5. בונוס: ויודעים מה הדבר הכי שווה בכל זה? שפתאום במקום להיות אחד נגד השני, אתם אחד לצד השני. במקום להיכנס לזירת המאבק ולהוכחת מי צודק יותר או מי רגיש פחות, אתם בוחרים להוריד את השריון ולהתקרב לב אל לב. 

6. והאמת? שזה לא רק לגבי חום וקור, אלא לגבי כל דיון. בסוף, הדיון על הקור והחום הוא רק סטיגמה, תווית וכותרת ללא מעט דיונים, ויכוחים ואי הסכמות שבנקל אפשר לגשר עליהם אם רק בוחרים להעמיק את השיח, את השיתוף, את ההבנה של האחר/ת ומתוך זה את הקשר הכל כך ייחודי ומיוחד שאתם בונים.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.