גמר מונדיאל 2022 והדלקת נר חנוכה: 4 גישות הלכתיות שיעשו לכם סדר

גמר גביע העולם יגיע לסיומו הערב עם זמן הדלקת נר ראשון חנוכה, והקהילה הדתית מבולבלת. לקראת ההתנגשות הצפויה, הבאנו לכם ארבע גישות הלכתיות המסכמות את הסוגיה שמסעירה את המגזר

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/22 11:51 כד בכסלו התשפג

גמר מונדיאל 2022 והדלקת נר חנוכה: 4 גישות הלכתיות שיעשו לכם סדר
צילום: shutterstock

רגע השיא של מונדיאל 2022 יתקיים הערב (א'), אחרי ארבעה שבועות של טורניר כדורגל מהנה, מרגש ומלא באמוציות לאומיות ופוליטיות כאשר צרפת וארגנטינה ישחקו זו נגד זו במטרה להכריע מי תהיה אלופת העולם. בעיה שככל הנראה לא נדרשה לפתחה של ראשי פיפ"א, היא העובדה שהמשחק הגורלי נופל בדיוק על זמן הדלקת נרות החנוכה, והקהילה הדתית נבוכה. במהלך החודש האחרון, כמה רבנים ורבניות סיפקו תשובות מעשיות ומגוונות לסוגיה שהסעירה את המגזר.

המתנגדים

הרב אבינר: המונדיאל הוא הבל ומושב ליצים

מי שנדרש לשאלה ההלכתית הוא נשיא ישיבת עטרת ירושלים, הרב שלמה אבינר שנשאל "גמר המונדיאל יוצא בדיוק בזמן הדלקת נרות חנוכה בליל ראשון. מותר להדליק באיחור ולעשות את המצווה בשמחה ובשירה, ולא בחיפזון ולחץ?". 

הרב שלמה אבינר. הלכות יום ירושלים

הרב שלמה אבינר. הלכות יום ירושלים צילום: פלאש 90

הרב אבינר התייחס בתשובתו לכל פרט בשאלה וענה כי דחייה של הדלקת הנרות היא דבר שלא בא בחשבון. "יש להדליק בזמן. כלומר בבית כל זמן שערים ובחוץ כל זמן שיש עוברים ושבים" , כמו כן הרב אומר שעדיף להדליק בזמן ובחיפזון מאשר מאוחר יותר עם כל הטקס. לסיום חיווה הרב אבינר את דעתו הכללית על הטורניר העולמי "המונדיאל הוא הבל ומושב ליצים", כתב הרב אבינר. 

הרב שמואל אליהו: חסר משמעות וחסר תועלת

גם הרב שמואל אליהו הצטרף לקו התקיף כנגד גביע העולם. "שאלתי את עצמי האם אנחנו יכולים ליצור שמחה של כולם לא על חשבון הפסד של מישהו אחר. האם אנחנו יכולים ליצור תוכן משמעותי שימשוך את האנושות לפחות כמו ההבל של משחקי המונדיאל?", תהה הרב אליהו במאמר שכתב בשבוע שעבר.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף וכתב כי עם ישראל צריך לעזור לאנושות להתקדם אל עבר תכנים משמעותיים יותר ממשחק.  "חסר משמעות וחסר תועלת שבו שמחה של אחד היא צער ואבל של הצד השני". הוא הציב את עם ישראל כמגדלור שאמור לייצר תכנים משמעותיים ובונים יותר מ"משחקים שאין בהם כלום", קבע הרב אליהו.

השקולים

הרב אברהם סתיו: להדליק בנחת בזמן אם הדבר יגרע כמה דקות צפייה

לקראת השבת הראשונה של המונדיאל, ערכנו עם הרב אברהם סתיו שו"ת מנודיאל מיוחד בו שאלנו שאלות הלכתיות רבות שאנשים שומרי תורה ומצוות יכולים להיתקל בעקבות הצפייה במשחקי גביע העולם. אחת מהשאלות שנשאל היא עד מתי אפשר להתעכב עם בהדלקת נר ראשון של חנוכה.

הרב אברהם סתיו

הרב אברהם סתיו צילום: מרים צחי

"ראוי לכתחילה שלא לאחר או להקדים, אלא להדליק נרות בנחת בזמן צאת הכוכבים גם אם הדבר יגרע כמה דקות צפייה. ומי שהדבר קשה לו, יכול להדליק כמה דקות קודם לכן, כדעת הפוסקים המורים להדליק בשקיעה (ורבים נוהגים כך לכתחילה). מי שיוצא מביתו קודם השקיעה על מנת לצפות במשחק עם חברים (או לצורך אירוע חברתי או משפחתי אחר) יקפיד לחזור לביתו בשעה שבני אדם עדיין מסתובבים ברחובות ביישוב שבו הוא מתגורר", ענה הרב.

המתחשבים

הרבנית ימימה מזרחי: מונדיאל איש וביתו

לעומת הדעות הנחרצות של הרב אבינר והרב אליהו, דעה אחת בלטה בחוסר הלעומתיות שבה ובהבנת המציאות. הרבנית ימימה מזרחי, מזרחי סיפרה בשיעורה השבועי כי אחד הרבנים פנה אליה ושאל מה להשיב לתלמידיו לגבי גמר המונדיאל, שכאמור מתקיים בדיוק בשעה של הדלקת נר ראשון של חנוכה. לראות בבית ואז להדליק? לראות עם חברים? שהאישה והילדים יחכו?

צילום: יעל אילן, פרשה ואשה

"לא יהיה לך למי לומר. אנחנו לא יכולים לדבר על מה שנשאף, אנחנו צריכים לדבר במי שנשאר", היא קבעה בהסתכלות נכוחה על המציאות. "כי הם יראו מונדיאל, נכון?", היא שואלת רטורית, ופסקה לרב קהילה לומר לבני קהילתו לצפות במשחק בבית. "מונדיאל איש וביתו. אין מה לעשות. אם תגיד להם 'אל תצפו', אף אחד לא יקשיב לך עד עולם", אמרה הרבנית ימימה.

הרב דוד מנחם: גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, הרב דוד מנחם סיפר על הדרשה שדרש בשבת האחרונה בה התייחס לסוגיית נר ראשון של חנוכה וגמר המנודיאל, והציע לקהילתו עצה מעשית כדי שיוכלו להנות גם מהדלקת הנר וגם מגמר גביע העולם.

חכם דוד מנחם.

חכם דוד מנחם. צילום: אופיר דרעי

"בשבת דרשתי בהלכות חנוכה והזכרתי שגמר המונדיאל ונר ראשון חלים כמעט באותה השעה, ואם נאמר לציבור שיידחו את המונדיאל מפני נר חנוכה הרי זו גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה, שאינם רוצים לבטל מצוות עשה שהזמן גרמא כמונדיאל הבא פעם בארבע שנים – ובכן, העצה הטובה היא שיכינו את שולחן המונדיאל בעוד מועד מהשעה ארבע וחצי, ובשעה ארבע חמישים וחמש ידליקו את הנרות, ויאמרו את כל הנוסח הראוי ורק אחר כך יצפו במונדיאל והדלקתם תקובל ברצון. השומעים צחקו. אך ראיתי על רבים מהם שהנושא הטריד אותם ודבריי שימחום", כתב חכם דוד.

הנייטרלים

הרב אילעי עופרן: לא על כל שאלה הרב צריך לענות

בפוסט שפרסם בפייסבוק, הבהיר רבה של קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, כי הוא אינו מכריע בסוגיה הזאת והוסיף כי הוא אינו רואה כאן שאלה הלכתית אמתית."זה לא קורה לי הרבה, אבל יש שאלות שאני מעדיף לא לענות עליהן. לא בכעס, לא בברוגז. אבל בניגוד לספר המפורסם של יצחק לבנון, לא חייבים שלכל שאלה תהיה תשובה. ולפעמים, לעתים ממש רחוקות, צריך הרב לומר, בעדינות ובנימוס - תחליט לבד. תשאיר אותו מחוץ לזה".

הרב אילעאי עופרן.

הרב אילעאי עופרן. צילום: מושיק שאמע

עוד הוסיף ואמר כי "נשאלתי בימים האחרונים כמה פעמים איך להתמודד עם ההתנגשות שבין זמן הדלקת נרות חנוכה ובין זמן גמר המונדיאל - האם עדיף להזדרז להדליק לפני תחילת המשחק, או שמא להמתין לסופו או אולי בכלל להדליק במחצית. ראיתי כל מיני תשובות רבניות לשאלה הזו, חלקן מקוריות ויצירתיות מאד, אבל אני, כאמור מסרב לענות. שאלה הלכתית אמיתית הרי אין כאן - ההלכה שבידינו לא מכירה את המושג "משחק חשוב". הקונפליקט בין שעת ההדלקה לשעת הגמר לא עומד בשום קטגוריה שאפשר לנסח בשפה הלכתית. יש לכך צדדים חינוכיים, חברתיים וגם הלכתיים, ועדיין אני חושב שזו שאלה שעדיף שהרב לא יעסוק בה".