דעה מונדיאל 2022 | בניגוד לרבנים, הרבנית ימימה מזרחי משאירה בצד את הנחרצות

גמר גביע העולם בכדורגל נופל על הנר הראשון של חנוכה, והרבנים לא חוסכים את שבט לשונם מהמשחק שמאיים לקחת את הבכורה לחג האורים. הרבנית ימימה דווקא לא נלחמת בגמר המונדיאל, ומנצחת בקרב המודעות למציאות | דעה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 15/12/22 13:50 כא בכסלו התשפג

מונדיאל 2022 | בניגוד לרבנים, הרבנית ימימה מזרחי משאירה בצד את הנחרצות
דתיים צופים בגמר מונדיאל 2018, צילום: David Cohen/FLASH90

גמר המונדיאל, שיאו של אירוע הכדורגל הגדול ביותר בעולם, נופל על נר ראשון של חנוכה. העובדה הזו הציפה בימים האחרונים עיסוק רב בהקשרים שונים שלה. בראשונה ניצבה השאלה ההלכתית: האם מותר לאחר את הדלקת הנרות בשל הגמר? וכמובן, מפה ממשיכים לדיון האינסופי על העימות הרעיוני שמציב גמר אירוע ספורטיבי לעומת הנר הראשון של החנוכייה. כמה רבנים עסקו בשאלות הללו, וארצה לטעון שיש פה מקרה בוחן ייחודי שמציב את העימות החזיתי הזה בנקודה מעניינת.

הרב אבינר תוקפני, הרב שמואל אליהו מצפה ליותר

ניקח לדוגמא את הרב שלמה אבינר, שנשאל על הסוגיה, והשיב באופן חד משמעי. "גמר המונדיאל יוצא בדיוק בזמן הדלקת נרות חנוכה בליל ראשון. מותר להדליק באיחור ולעשות את המצווה בשמחה ובשירה, ולא בחיפזון ולחץ?". תשובתו של הרב: "יש להדליק בזמן, כלומר בבית כל זמן שערים ובחוץ יש עוברים ושבים. יש להדליק בזמן מהר ולא אחר הזמן בשירה. המונדיאל הוא הבל ומושב ליצים". הרב אבינר בחר לערב בתשובתו גם את ההשקפתי, כשסיים בקביעה הנחרצת כי המונדיאל הוא הבל.

גם הרב שמואל אליהו הצטרף לקו התקיף כנגד גביע העולם, כשכתב כי עם ישראל צריך לעזור לאנושות להתקדם אל עבר תכנים משמעותיים יותר ממשחק "חסר משמעות וחסר תועלת שבו שמחה של אחד היא צער ואבל של הצד השני". הוא הציב את עם ישראל כמגדלור שאמור לייצר תכנים משמעותיים ובונים יותר מ"משחקים שאין בהם כלום".

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר. "הבל ומושב ליצים" | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הרבנית ימימה לא נלחמת במציאות

לעומת הדעות הנחרצות הללו, דעה אחת בלטה בחוסר הלעומתיות שבה ובהבנת המציאות. הרבנית ימימה מזרחי, שסיפרה בשיעורה על שאלה שקיבלה מרב קהילה כיצד לנהוג בבני קהילתו ומה לומר להם: "לא יהיה לך למי לומר. אנחנו לא יכולים לדבר על מה שנשאף, אנחנו צריכים לדבר במי שנשאר", היא קובעת בהסתכלות נכוחה על המציאות. "כי הם יראו מונדיאל, נכון?", היא שואלת רטורית, ופוסקת לרב קהילה לומר לבני קהילתו לצפות במשחק בבית. "מונדיאל איש וביתו. אין מה לעשות. אם תגיד להם 'אל תצפו', אף אחד לא יקשיב לך עד עולם".

צפו בתשובתה של הרבנית ימימה: 

צריך לסייג: בניגוד לרבנים אבינר ואליהו, רבנים עם אוריינטציה הלכתית מובהקת ופוסקים מוסמכים, איני יודע מהי הכשרתה ההלכתית של הרבנית ימימה. נאמר עוד, הרבנים אבינר ואליהו לא פסקו שלא לראות את המשחק אך בכל זאת יש כאן ניתוק מהאיש בקצה. בראיית המציאות, הרבנית ימימה ניצחה. העיקרון הזה מתבטא גם בהנחיה שלה לנשים להצטרף לגברים. "שבי ותתענייני במה שהוא מתעניין", אל תלחמי בו. אל תילחמו במציאות.