שו"ת ס.מ.ס: האם מותר לקחת מטבעות שנזרקו לתוך באר משאלות?

הרב אבינר משיב האם מותר להגיע לעצרת לזכר יצחק רבין והאם קניית נעלים לארוסה גורם למריבות בין בני הזוג?

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 06/03/19 11:37 כט באדר א'

שו"ת ס.מ.ס: האם מותר לקחת מטבעות שנזרקו לתוך באר משאלות?
הרב שלמה אבינר, צילום: באדיבות המצלם

תפילין לשמאלי

ש: אשכנזי שעושה מלאכה ביד ימין וכותב בשמאל, על איזו יד יניח תפילין?

ת: מחלוקת.  לכן יכריע על פי נימוק נוסף.  אם גם כותב בימין במידה מסויימת, אז על שמאל.  אם גם עושה מלאכות ביד שמאל במידה מסויימת, אז על ימין.  פס"ת כז יד.

 נעליים לארוסתי

ש: שמעתי שאם אני קונה נעליים לארוסתי, זה יגרום מריבות בין בני הזוג.  זה נכון?

ת. הבלים.  על כל פנים, אין זה צנוע לקנות.

 נוכחות ד'

ש: אני לא מרגישה נוכחות ד' בתוכי.  אני לומדת, מתפללת ואוהבת את היהדות מאוד, אני בטוחה שד' קיים, רק לא מוצאת אותו ולא יודעת איך להגיע אליו ולהרגיש אותו.  איך מגיעים לזה?

ת: זה המצב של כמעט כל האנשים, שאין להם רגש ד', אלא אמונה בד' שהיא מעל רגש ד'.  באשר לדבקות בד', הדרך להגיע אליה, היא דבקות במידותיו.

 לימוד בחלום

ש: האם אדם שלמד תורה בחלום, קיים מצוות תלמוד תורה?

ת: לא.  אבל קיבל עילוי לנשמתו בחלום בזכות התורה שלמד כשהיה ער.

בית משפט לתחבורה

ש: מי שמוזמן לבית משפט עקב צילום במצלמת מהירות, מותר לו ללכת, או צריך רשות מבית דין?

ת: מותר לו ללכת, כי הוא מוזמן בלית ברירה.

 נוסח סדר התפילה כפי שכתוב ברמב"ם

ש: האם נוסח התפילה כפי שכתוב ברמב"ם הוא מהרמב"ם, ואפשר להשתמש בו כדי לקבוע הלכה?

ת: כן. 

[מתפלל אחד במנין בבית הגרי"ז אמר קדיש בנוסח של "ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה", והרגיש שהגרי"ז לא אמר "אמן" אחרי תיבות אלו. שאלוהו: למה לא אמר הרב "אמן" אחר "ויצמח"...? והשיב הגרי"ז בפשיטות: הנה כן הוא ברמב"ם ב'יד החזקה' בסוף ספר אהבה ב'סדר תפלות כל השנה' בנוסח הקדיש: "ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה ויפרוק עמיה". ומיד אחר כך כותב הרמב"ם: בעת שיאמר שליח ציבור "יתגדל ויתקדש שמיה רבא" – כל העם עונין: "אמן". ובעת שהוא אומר תחלה "ואמרו אמן" – כל העם עונין "אמן יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא", ומצוות חכמים הראשונים לענות "אמן יהא שמיה רבא מברך" בכל כוחו של אדם. וכשהוא אומר "יתברך" – כל העם עונין: "אמן". וכשהוא אומר "בריך הוא" – כל העם אומר: "אמן". וכשהוא אומר בסוף "ואמרו אמן" – כל העם עונין: "אמן". וכסדר הזה עונין בכל קדיש וקדיש, עכ"ל הרמב"ם הקדוש. הרי שהרמב"ם מונה והולך כל המקומות בקדיש שהעם עונים "אמן", ולא כתב שהעם יענו "אמן" אחרי "ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה ויפרוק עמיה", ואף על פי שכתוב זה בנוסח הקדיש של הרמב"ם...

השואל הנ"ל הופתע למשמע התשובה הפשוטה הזו של כבוד הגרי"ז, ומתוכה נתגלה לו שברמב"ם כתוב נוסח "ויצמח" וכו', וחזר ושאל: אבל אם כן הלא ברמב"ם כתוב לומר "ויצמח", ולמה אין הרב אומר כך?...

ושוב השיבו הגרי"ז בפשיטות ובבהירות: זה הוא נוסח הרמב"ם, שהוא נוסח ספרד, ואנחנו הלא מתפללים נוסח אשכנז... (פניני רבנו הגרי"ז עמ' נב-נג).

אך הגר"א נבנצל סובר שנוסח סדר התפילה כפי שכתוב ברמב"ם אינו מהרמב"ם עצמו (מקראי קודש הלכות ארבעת המינים עמ' קמג הערה טו) - מ"צ].

 לימוד הלכה או אמונה

ש: מה עדיף ללמוד – הלכה או אמונה?

ת: צריך שניהם, כמו השאלה: מה עדיף – לאכול או לנשום.

 מטבעות בתוך באר

ש: יש אנשים שנוהגים לזרוק מטבעות לתוך בארות מים.  מותר לקחת את הכסף הזה?

ת: כן.  הוא הפקר.  זה מנהג שטות.

 עצרת לרבין

ש: יש להביא את השבט לעצרת לזכר רבין?

ת: אם זו עצרת בלי דברים לא כשרים, כגון דברי שנאה, שירת אישה, דיבורים נגד התורה, או הכנה בחילול שבת.

ק"ש שעל המיטה

ש: קשה לי לומר ק"ש על המיטה, האם אפשר לאומרה אחרי ערבית?

ת: אפשר לומר את כל המזמורים אחרי ערבית ולפני השינה לומר רק את הפרשה הראשונה של ק"ש, פסוק אחד שחז"ל אמרו לומר בק"ש, וברכת המפיל.