• פותחים שולחן

    לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

    יוני לביא

    24/12/09 00:00

  • המאבק על המנהיגות

    במפגש האחים מתקיים מאבק סמוי בין יהודה ויוסף על מנהיגות האומה. מה הופך אותם לראויים להנהגה?

    הרב דני איזק

    23/12/09 00:00

  • הפטרת ויגש

    הפטרת השבוע עוסקת בתאור תהליך התקבצות העם ביחד, איך אפשר להפוך עם מפוזר לעם מאוחד?

    דוד נתיב

    23/12/09 00:00

  • החוסן היהודי

    כשיעקב יורד למצרים הוא יודע כי המצב ילך ויתדרדר, אך בכל זאת יש דבר המעודד אותו - המשפחה

    הרב יובל שרלו

    02/01/09 00:00

  • הבאים מצריימה

    הם היו שנים עשר אחים אבל אחד נעלם עוד כשהיה קטן. אני לא בדיוק יודע מה קרה שם אבל אני זוכר שהאחים לא אהבו אותו ואיכשהו הם היו קצת אשמים בזה שהוא נעלם.

    רחלי לבל

    01/01/09 00:00

  • quiroso-cc-by-nd צילום: quiroso-cc-by-nd

    הכל מתחיל בגישה

    דווקא דבריו של יהודה התקבלו על לבו של יוסף, מסתבר שלא משנה מה אנחנו אומרים אלא בעיקר איך וכיצד

    הרב ערן טמיר

    01/01/09 00:00

  • victoriapeckham-cc-by צילום: victoriapeckham-cc-by

    מאבק יהודה ויוסף

    מאבקי כוחות קשים מאוד בין יוסף ויהודה מתרחשים בפרשה כאשר בינימין נמצא בניהם. מה כל אחד מהאחים מייצג ומהו הרווח וההפסד שלהם?

    הרב שמעון אור

    01/01/09 00:00

  • הפטרת ויגש

    הפילוג והפיצול הוא לא המצאה של האיחוד הלאומי והבית היהודי, ישראל ויהודה היו שם קודם

    דוד נתיב

    31/12/08 00:00

  • סיפור של יאוש ותקווה

    פרשת ויגש מספרת שני סיפורים המזכירים לנו את ימינו אנו. בפרשה משפחת יעקב עוברת מסלול ארוך כדי להפוך ממשפחה ללאום. האם אנחנו הצלחנו במסלול הזה?

    ישראל פיקרש

    14/12/07 00:00

  • האם יוסף היה חלק משלטון ה´היקסוסים´?

    אם כל מצרים היו נימולים - מדוע הראה יוסף לאחיו את מילתו כהוכחה לזהותו? והאם היה בסיס לחשש ההשתלטות הזרה שהביע ה´מלך החדש´ בראש ספר שמות?

    איתן פינקלשטיין

    10/12/07 00:00

  • מונותאיזם במצרים? כן!

    לפני ירידתו של יעקב מצרימה נגלה אליו הקב"ה במראות הלילה: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ" (בראשית מ"ו ב-ד) הביטוי "ישית ידו על עיניך" העסיק רבות את הפרשנים

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    01/01/07 00:00

  • רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד

    למה יעקב היה צריך למהר לרדת למצרים?

    הרב כרמיאל כהן

    29/12/06 00:00

  • כי עבדך ערב את הנער

    התמימות של האחים איננה שוברת את יוסף והוא נותר אדיש וחתום כמקודם. איך הצליח יהודה לפרוץ את חומת האדישות של יוסף?

    הרב אלעזר אהרנסון

    27/12/06 00:00

  • מקום לאחר

    המבקש להתפייס אינו יכול לתפוס את החלל כולו, והמדבר על אחדות האומה אינו יכול לנהוג בדרך השכיחה של נכונות לאחדות ובלבד שכל חזונו העצמי יתממש, ואילו השני יצטרך להתיישר. כל הסכמה לאומית מחייבת פינוי מקום אמיתי לעמדות השני.

    הרב יובל שרלו

    27/12/06 00:00

  • האם הערבות טובה? - לפרשת ויגש

    המדרש הראשון לפרשה מלמדנו, כי יש דברים, שאף שנקבעו על פי תורה או על ידי חכמים, אין הכוונה שיש להשתמש בהם בפועל בכל זמן, בכל מקום ועל ידי כל אדם. דברים אלו ניתנו כדי שנוכל להשתמש בהם, אך אין הכרח בכך בכל מצב. התורה שבעל פה היא המגדירה את התנאים בהם פרשיה מסויימת צריכה להתקיים, ואת התנאים בהם היא מתקיימת רק בדיעבד או כלל לא. לפרשת ויגש.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    27/12/06 00:00

  • חידון לפרשת ויגש

    איזה ברכה קיבל פרעמה מיעקב? ועם מי התחתנה דינה? חידון קצר לפרשת השבוע

    עזרא מרום

    26/12/06 00:00