מה זו אהבה / עיון לפרשת ויקהל פקודי

בעיון זה ננסה לעמוד על הסברו של רבי לוי יצחק לשאלה מדוע מוגדרת עבודת המשכן כ'פקודי'. בדרכנו נעמוד על חלוקה חשובה בין ידיעה חיצונית לבין חיבור פנימי לקב"ה.

חדשות כיפה אביעד ברטוב וגילעד רוזנברג 24/03/06 00:00 כד באדר התשסו

כמו בכל סיום של פרויקט גדול שבו מנהל עושה סיכום קצר של תהליך הבנייה בטרם יתחילו להשתמש במוצר, כך פרשת ויקהל מהווה בעצם שיחת סיכום של הקב"ה לפרויקט בניית 'הבית שלו'. וכך חותם הכתוב:

"אלה פקודי המשכן משכן העדת אשר פקד על פי משה עבדת הלוים ביד איתמר בן אהרן הכהן".

הכתוב קורה לבניית המשכן פקודה. מהי פקודה? לכאורה באסוסציה ראשונית פקודה היא מורה על צווי קר ותחליטי. בניית המשכן אינה שונה מכל צווי אלוקי שהיא הוראה שאותה צריך לבצע.

רבי לוי יצחק בפרשתנו מציע דרך נוספת לקריאת פסוק זה אשר שופכת אור על כל הפרשיות שחותמות את ספר שמות.

נפקדים

חייל אשר נעלם משרותו הצבאי מכריזים עליו שהוא נפקד. רבי לוי יצחק תמהה מדוע בחרה התורה לציין שמשה קיים את 'הפקודות' של הקמת המשכן ולא את 'הציוויים'.

"ולשון פקודי יתפרש לשון חסרון מלשון ולא נפקד ממנו איש".

לדעת רבי לוי יצחק לשון פקודה מורה על חסרון, כנראה שיה איזשהו חיסרון בבניית המשכן ולמרות שהמבנה הפיזי הוקם היה תוכן מסוים שהיה חסר בו.

שתי בחינות בעבודת ה'

כדי לגלות את התוכן שהיה חסר בבניית המשכן, מלמד אותנו ר' לוי יצחק תורה חסידית שלמה בדרכי עבודת ה':

'כי יש שני בחינות בעבדות הבורא הוא, בחינה אחת, שאנו רואים ניסים ונפלאותיו שמשנה דברים הטבעיים ומזה ניכר שהוא יתברך מושל בכל ועושה בהם כרצונו....

אבל כשהוא מכיר גדולתו רק על ידיהם, אבל כשהוא מכיר ויודע הידיעה האמתית, כי הוא הבורא את הכל, א"כ אין הנס גדול כל כך בעיניו שהבורא ברוך הוא הוא עשה ניסים ונפלאות מחמת אהבת ישראל'".

ר' לוי יצחק מסביר שיש מדרגות בעבודת ה': יש עבודה אשר היא חיצונית לאדם. מאחר שהקב"ה הוא בורא עולם ויוצר הכל, האדם מרגיש קטן מול כל גדולתו יתברך וממילא הוא מקבל אותה על עצמו.

אולם יש מעלה יותר גדולה והיא כאשר האדם לא זקוק לאמצעים חיצוניים אשר גורמים לו להאמין בבורא. אלא הוא יודע מתוכו כי הקב"ה הוא מחולל הכל.

מה זו אהבה

כדי להבהיר את דבריו של רבי לוי יצחק נשתמש במונח הידוע של אהבה תלויה בדבר. יש אהבה שמבוססת על מניעים חיצוניים והיא אהבה התלויה בדבר אולם יש אהבה פנימית יותר אשר מבוססת על אינטואיציה טבעית והיא לא צריכה התערבות חיצונית ע"מ שנוכל לממשה.

כאשר שואלים מתבגרים צעירים מה זו אהבה? בד"כ ניתן לחלק את התשובות לשניים ולסווג אותם ע"פ המינים. הסיבות שבחור צעיר רוצה חברה הם בד"כ חיצוניות. במקרה הטוב הוא מחפש חברה לשעות הפנאי ובמקרה הגרוע הוא מחפש מי שהיא שאיתה הוא יוכל לעשות רושם. בחורות לעומת זאת נותנות נימוקים פנימיים יותר. עבורם הקשר מטרתו ליצור חיבור נפשי ותהליך של השלמה הדדי.

במידה מסויימת האהבה הנשית בתקופת הנעורים היא הקשר הגבוה יותר, האהבה שאינה תלויה בדבר והיא מבוססת על קישור וחיבור לתוך נפש.

כך גם בעבודת ה', הכרה הגבוהה יותר היא לא זו הזקוקה לנס אלא זו שנובעת מתוך ידיעה פנימית כי ה' יתברך הוא מנהיג העולם

מיציאת מצרים לעגל עד המשכן

המהלך של ספר שמות פותח ביציאת מצרים ומסיים בבניית המשכן. במהלך כל האירועים שעוברים על בנ"י אנו רואים רמות שונות של הכרה בקב"ה ובעבודת ה'. ביציאת מצרים הנס היד האלוקית היא שגורמת להם להאמין. מגיע מעמד הר סיני, ולאחר שהושרשה בהם הכרת הנס, הפכה הכרתם להכרה פנימית יותר עד שזכו למעמד אלוקי בו ה' מדבר אל העם. כלומר מן המעלה הראשונה בעבודת ה' בנ"י עלו למעלה השנייה. אבל אז שוד ושבר הגיע העגל. וגרם לעם משבר רציני, הקשר אינו אותו קשר, ועם ישראל הוא ככלה שזנתה בחופתה. יש נתק קרע בין העם לקב"ה. בניית המשכן היא בעצם תהליך שיקומו של הקשר. אולם גם הבנייה מחדש לא מכסה על כל השברים. לכך קורא משה לפרויקט הבנייה הגדול של עם ישראל - פקודי, שכן הוא מבין כי משהו חסר בפרויקט. מה היה חסר? מסביר רבי לוי יצחק שהחיבור הפנימי לא נעשה בבניית המשכן. המשכן הוא משכן העדות, מהי עדות? מסביר רבי לוי יצחק

"כתב הרמב"ן ז"ל שנקרא עדות שזהו המעיד עליו יתברך מה שאין כן המכיר אמיתותו מצד שברא כל הברואים זהו הרואה בעין השכל שמאתו יתברך".

מסביר רבי לוי יצחק שבבניית המשכן הושלם החיבור החיצוני, לעם ישראל יש את העדות כי ה' יתברך הוא מנהיג העולם. אולם החיבור הפנימי, המעלה שאליה הם הגיעו בעת מתן תורה טרם הושלמה.

קידושין

פירוש נוסף שנותן רבי לוי יצחק למילה פקודי היא פקידה. בעברית פקידה היא מפגש בין שני גופים. הבעל פוקד את אשתו לאחר הנישואין. בעצם פקידה היא חיבור, ופקודי המשכן הם החיבורים והקישורים שעושים כלי המשכן בין העם לקב"ה. המשכן הוא מקום השראת השכינה. ע"י עבודת המשכן בנ"י כביכול מענגים את הקב"ה ומתחברים עליו באופן מלא. בשונה משאר המצוות שהאדם יכול לעשות ולא להרגיש מחובר, למשכן יש סגולה מיוחדת מאחר שהיא מקום שכינה קל יותר לדבוק שם בקב"ה

סיכום

הבאנו דרשות של בעל הקדושת לוי למילה פקידה. פקידה לשון חיסרון או לשון התחברות. ספר שמות מסכם את התקופה הראשונה של עם ישראל כעם. ההתחלה הייתה עם צפיות רבות. כנסת ישראל והקב"ה הם כחתן וכלה שיצאו מהחופה. חטא העגל עשה משבר שבו היה צריך להקים את הבית מחדש. לטובתם של עם ישראל תהליך בניית המשכן חידש את קשר. אלא שחשוב להבין שאם זה שהקשר חודש, היה עדין הרבה עבודה שצריך לעשות כדי לחזור לאותו חיבור פנימי. המשכן הוא בסה"כ אמצעי להשראת שכינה, אבל הוא מייצר את אותו חיבור פנימי שהוא עבודה שהאדם צריך לעשות עם עצמו. המשכן יוצר את הפקידה והמפגש, והאדם הופך את המפגש לדבר האמיתי.