מהלכות בין המצרים

לאחר שעסקנו בהבנת הערך של ימי האבל, לאחר שהבנו עד כמה חיונית ומשמעותית תחושת החיסרון של בית המקדש, עלינו ללמוד כיצד לנהוג

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/12/02 00:00 כג בטבת התשסג

לאחר שעסקנו בהבנת הערך של ימי האבל, לאחר שהבנו עד כמה חיונית ומשמעותית תחושת החיסרון של בית המקדש, עלינו ללמוד כיצד לנהוג:
שאלה:
האם אפשר ללכת לבריכה,לשמוע מוזיקה ולחופשה במלון בשלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לט' באב?
תשובה:

שלום רב!

1. יש להבחין בין אשכנזים לספרדים. ספרדים מקפידים על מנהגי האבילות העיקריים החל מהשבוע שחל בו ט' באב ואילו האשכנזים מחמירים מיז' בתמוז.
2. מיעוט שמחה: מיז' בתמוז ממעטים בשמחה. אבל מותר לערוך כינוס רציני. ובעיקר בימי החופש הגדול, כשחשוב להציב אלטרנטיבה אחרת, מותר לארגן ערבים אם יש בהם תכנים רציניים.
3. תספורת: הנוהגים על פי מנהג אשכנז נוהגים שלא להסתפר מיז' בתמוז, בין איש ובין אישה. אולם, במקום צער גדול יש להקל.
4. נגינה והאזנה למוזיקה:
א. בימים שבין יז' בתמוז לט' באב נהגו שלא מנגנים או שומעים מוזיקה. אבל, יש מי שפסק שעד לר"ח מותר לשמוע שירי קודש שקטים. ומותר לשמוע מוזיקה אם היא חלק מפעילות חינוכית.
ב. מותר ללמוד נגינה עד ר"ח אב וכן מותר להתאמן, משום שעיקר תשומת הלב מופנית לעצם הלימוד ולא לשם עונג ושמחה. במיוחד, כשלפעמים הפסקה ממושכת גורמת להפסד גדול ולנסיגה בכושר הנגינה (שו"ת זכר שמחה, ס"ז).
ג. אין לקיים ערבי שירה וכן אין לצפות בטלויזיה בתכניות בידור ושעשועים. אבל, מותר להקשיב לרדיו או לצפות בטלויזיה בתכנית בעלת אופי רציני אף על פי ששזורים בה קטעי קישור מוזיקליים.
5. הליכה לבריכה ולים: אפשר ללכת לבריכה עד לר"ח אב, בעיקר בשל החום הגדול השורר בישראל. אבל, יש להשתדל לעשות זאת בלא "הפרזה" בשמחה ובהשתוללות אלא לצורך רחיצה והתרעננות בלבד. מי ששוחה לשם בריאות כל יום בהוראת רופאים יפסיק ללכת לבריכה בשבוע שחל בו ט' באב.
6. יציאה לחופשה: בהתאם לכללים שהבאנו לעיל, מותר לצאת לחופשה. ומראש חודש ואילך, אין לצאת לנופש.