הגר - אמם של גויים

בעקבות פרשת השבוע מציעה רבקה שמעון לאומות העולם: למדו מהגר

חדשות כיפה רבקה שמעון 21/10/10 00:00 יג בחשון התשעא

מי היא הָגָר? מה מקומה בסיפורי בראשית, ומה מקומה בעולמנו? האם היא האֵם האולטימטיבית של הערבים, או שמא יש לה יעוד נוסף?

הגר- נסיכה הייתה, בת פרעה מלך מצרים. "כשראה פרעה ניסים שנעשו לשרה אמר: מוטב שתהא בתי שפחה בבית זה ולא גבירה בבית אחר". (רש"י). בלשון עברית, מתפרשת המילה הגר כ"ה-גר". על פי המדרש, הגר מעולם לא התגיירה, ולכן לא השתנה שמה.

גויים רבים הסתופפו בבית אברם ושרי, לכמה מהם יועד אף בהיסטוריה תפקיד ייחודי. אליעזר, עבד אברהם ויד ימינו, היה שליח מיוחד למשימות חשובות. הגר, גם היא מצאצאי חם, יועדה להיות הצינור דרכו נולד ישמעאל, צינור שהכשיר, בשלב מאוחר יותר, את לידת יצחק.


המלבי"ם ועמו פרשנים נוספים, רואים בלידת ישמעאל תהליך זיקוק בו הופרדה הפסולת מן העיקר. בחסידות מובא כי הגר "היתה מוכנת שבנה ישאב הזוהמא", המילה מוכנת פרושה-מיועדת. זכתה הגר להיות האישה היולדת-המבררת. בתהליך שיביא ללידת יצחק, דרוש היה "שיחלש באברם הכוח החומרי ויגבר הענין הרוחני", רק על ידי כך תבנה האומה הישראלית, ותזכה להגיע אל התכלית, עם סגולה מיוחד באיכותו הרוחנית.


רק אחרי לידת יצחק מבינה שרה אמנו מה ההבדל בין ילד שנולד מרחמה, אחרי ברירת הפסולת מאברהם, לילד שנולד משיפחה (גם אם היא נסיכה מבית פרעה, ואף על פי שנגלה אליה מלאך ה). שרה, ומאוחר יותר גם אברהם, יגיעו לאט למודעות עצמית, מי מיועד לרשת את הארץ, מי מיועד להיות העם הנבחר. בדרך כלל, כשאנשים בתוך תהליך, הם לא מודעים לו.

אחרי ששרה יולדת את יצחק ורואה את ישמעאל מצחֵק, הקב"ה מגבה את החלטתה לגרש את האמה ואת בנה. מה ראתה שרה?

מורגלים אנו בפרוש המילה מצַחֵק, שהיא מרמזת על גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה. ר שמעון בר יוחאי גם דרש את סמיכות האירועים ודרש כצחוק ממש. ישמעאל ישב וצחקק לעצמו שהוא הבכור והוא יורש פי שניים- את ארץ ישראל.


ירושת הארץ היא לפרי ולא לפסולת. ירושת הארץ ראויה למי שבגֵנים שלו עובר העניין הרוחני.לפני שנים שמעתי שעור מפי הרב אשכנזי, מניטו, על ההבדל בין יצחק לישמעאל המצחק: מצחֵק- בלשון הווה. אָכוֹל וְשָׁתוֹ, כִּי מָחָר נָמוּת. יצחק, בלשון עתיד - אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ...


שרה מקדימה את אברהם במודעות עצמית. אברהם יגיע למודעות אחריה בעקידת יצחק. שם, כשהוא ויצחק רואים את הענן על ההר מרחוק, והוא מגלה שאליעזר וישמעאל אינם רואים- הוא אומר להם - שְׁבוּ-לָכֶם פֹּה עִם-הַחֲמוֹר. עם הדומה לחמור.

סיפורי המקרא מאתגרים אותנו לשאלות רבות. האם למי מהאבות והאמהות היתה בחירה חופשית? האם באמת מתחרט הקב"ה על לידת ישמעאל כפי שנכתב בזוהר הקדוש? למה התגלגלו העניינים כך ולא אחרת? על שאלות רבות אין לנו מענה. מה שיש לפנינו הם המסרים והעובדות.

הגר, היתה כנראה אישיות מיוחדת. אולי ניתן בימינו להשוות אותה לבת נשיא ארצות הברית או נסיכה מבית מלוכה אירופאי. הגר, היא קטורה, הביאה לעולם את האומות ואת הכוחות שלהם להיטיב, לעצמם, לעולם ולנו.

הגר מייצגת את בני נוח. היא מעדיפה להסתופף בצילנו, גם אם היא לא מתגיירת. מעדיפה להיות שפחה בבית אברהם ושרה ולא גבירה בארמון של גויים.

אם נבין את המקום המיוחד של הגר בעולמנו, אם נבין את המקום בו תופסים צאצאיה בעולמנו, נפנים זאת ונשדר זאת לעולם, העולם יתברך וישתפר. גם מצבנו.

על פטירת אברהם אבינו כתוב: וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל, בָּנָיו, אֶל-מְעָרַת, הַמַּכְפֵּלָה: אֶל-שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן-צֹחַר, הַחִתִּי, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי מַמְרֵא. לפי הזוהר, מכיוון שהקדים הכתוב את יצחק לישמעאל, אנו למדים שבעתיד, יכירו צאצאי ישמעאל בבכורתנו, בזכותנו על הארץ, בזכות הרוחנית שבה התברכנו- גם הם יתברכו מכך.