"יש גבול לשוויון": פרויקט מחאה להגנת החיילת ע"י בנות אולפנה

פרויקט גמר באולפנה בשומרון יוצא נגד גיוס נשים לקרבי ומביא אוסף גדול של נתונים קשים על פגיעות בבנות ופגיעה בחוסנו של צה"ל: "בנות צריכות להבין שלהיות קרבי זה לא משתלם לאף אחד. אמנם תמיד האמנו בשוויון, אבל הבנו שיש לזה גבול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/19 16:21 כ בסיון התשעט

"יש גבול לשוויון": פרויקט מחאה להגנת החיילת ע"י בנות אולפנה
צילום: ללא

פרויקט הסיום של בנות האולפנה: 'פרחים – פרויקט מחאה להגנת החיילת' כך נקראת העמותה אותה כביכול הקימו בנות אולפנה מקדומים וזאת כחלק מתערוכת גמר במגמת עיצוב גרפי. העמותה באה להציג את הפגיעה הקשה הנגרמת לנשים במהלך שירותן בתפקידים קרביים בצה"ל, וכן הפגיעה בחוסנו של צה"ל בעקבות שילוב נשים כלוחמות בשדה הקרב.    

במסגרת הצגת פרויקט עיצוב גרפי, הציגו הבנות עמותה שמטרתה להסביר לבנות בטרם גיוסן את הבעיה והנזקים בגיוס לקרבי וסיוע במציאת תפקידים מתאימים שלא כלוחמות. התלמידות ערכו מחקר מקיף ואספו נתונים רבים בעניין. בתערוכה הוצגו פרוספקטים ומודעות עם נתונים רבים של נזק שנגרם לבנות בעקבות השרות, פלקטים עם סיפורים שסיפרו חיילות, דברי אנשי ציבור כנגד גיוס נשים ואף יומן אישי למציאת תפקיד חלופי.

צילום: ללא

יצהר יחיאל ואור זייד, בנות 18 מקדומים הן אלו שעומדות מאחורי התערוכה. הן אלו שאספו את הנתונים, עיצבו ובנו את התערוכה. זייד ויחיאל שמסיימות בימים אלו את לימודיהן, בחרו שנה הבאה לתרום דרך שירות לאומי. 

"הפרויקט שלנו מנסה לתת הגנה גם על החיילת וגם לצה"ל עצמו. הגנה על החיילת למען הגוף שלה כדי שתוכל לנהל את המשך חייה בכבוד כמו כל אדם אחר, והגנה על צה"ל למען כוחו וכוח המדינה. בגלל שצה"ל מנסה להישאר מחוץ לפוליטיקה ולכן לגייס גם נשים וגם גברים, הוא לוקח המון אנשים עם מגוון יכולות ובמהלך האימונים כדי להגיע לרמה שווה בין כל החיילים הוא מעלה מדי את הרמה לנשים ומוריד מדי לגברים. התוצאה היא פשוט שגם נשים ניזוקות, וגם אין מספיק הגנה על המדינה מכיוון שרמת ההגנה יורדת." מסבירות יצהר יחיאל ואור זייד תלמידות כיתה י"ב באולפנת להבה בקדומים שעומדות מאחורי המיזם.    

בין המוצגים בתערוכה ניתן לראות נתונים קשים של אחוזי פציעות הלוחמות בחלוקה ליחידות צה"ל, שם רואים כי בחיל השריון אחוז הפציעות גבוה ביותר של כ78 אחוז, וכ70 אחוז בתותחנים, כשאף בקרקל אחוזים נמוכים יותר, אך עדיין כ42 אחוז מהבנות מה שאף מצביע על מספר לא מבוטל. וכן הן אספו ציטוטים של חיילות כמו "שלושה חודשים מיום הגיוס התחלתי לסבול כתוצאה מפגיעות עד להשבתה מוחלטת. השתחררתי אחרי שנתיים וארבעה חודשים, היום אני עם מגבלות גופניות ונוטלת תרופות כשלפני הגיוס הייתי בריאה לחלוטין." 

"בשנים האחרונות בנות המתגייסות לקרבי מסיימות את שירותן עם בעיות פיזיות ומנטאליות קשות מאוד. כתוצאה מבעיות אלה יותר מ30% מהנשים המתגייסות לקרבי לא יכולות להתעבר באופן טבעי ומתקשות לנהל את חיי היומיום שלהן באופן רגיל והן חוות תסמינים של פוסט טראומה" הן מספרות.

זייד ויחיאל כבר הכריעו ובחרו בשרות הלאומי. הפרויקט הגיע כחלק משיח אותו הן שומעות מבנות גילן אשר עומדות כעת בפני ההחלטה האם לבחור בגיוס לקרבי או בבחירה בשרות הלאומי או בתפקידים אחרים בצה"ל "בחרנו דווקא את זה כי זה פחות מדובר בקרב הנוער היום. הנוער היום שומע המון על אנשים שעשו מעשי גבורה בשירותם הצבאי וכולם רוצים להידמות להם, אבל הם לא מבינים שגם האנשים שנמצאים מאחורי הקלעים פועלים המון למען המדינה והצבא" הן מסבירות ומוסיפות "בנות צריכות להבין שלהיות קרבי זה לא משתלם לאף אחד."

צילום: ללא

הן הודרכו לבחור נושא תחת הכותרת פוסט מודרניזם אך הן דווקא לקחו את זה לכיוון אחר "הנושא שאמרו לנו הוא פוסט מודרניזם, אנחנו לקחנו את זה לכיוון קצת שונה. הפוסט מודרניזם היום מדבר על הרבה שוויון, בנושאים רבים. אנחנו בחרנו להתעסק בשוויון בין איש לאישה ולהתעסק בדברים שקשורים למבנה הפיזיולוגי של שניהם. אלו דברים שאין כל כך אפשרות להתווכח עליהם מכיוון שהם מוכחים. כולם יודעים שיש מבנה שונה לגבר ואישה ואפשר יהיה לשנותו רק באמצעות טכנולוגיה מתקדמת וזה לא דבר שניתן בטבע."

"סיפור שהפתיע אותנו היה בסרט דוקומנטרי, אישה שממש בכתה מהדברים שהיא ראתה ועשתה בשירות הצבאי שלה. היא שירתה בירושלים והיה לה מקרה בו היא הייתה צריכה לעצור איזו קטטה, היא הלכה אחרי כמה בחורים והם צעקו עליה וירקו עליה. היא מספרת שכמעט הרביצו לה וכמה היא פחדה על חייה, עד שכמה חיילים מהפלוגה שלה באו והוציאו אותה משם." הן מספרות.

"המחקר ובניית התערוכה בנושא השפיע עלינו מאוד. תמיד האמנו בשוויון, אבל המבנה הפיזיולוגי של הגבר והאישה שונה לגמרי ולא משנה כמה הם ינסו להידמות אחד לשני לעשות פעולות דומות לשניהם יש דברים מסוימים שקשורים למבנה שאישה לא יכולה לעשות או גבר לא יכול. השפיע עלינו ההבנה הזאת שבאמת יש גבול לשוויון, שיש דברים ששוויון זה לא נכון בהם.

בעינינו ב"ה הצלחנו במה שרצינו להשיג. המטרה הייתה להעלות את המודעות, אנחנו יודעות שזה נושא מאוד רגיש ולא לכולם קל ונוח להתחבר אליו, אבל אפשר להבין אותו וזה מה שאנחנו שמחות שהצלחנו להעביר אותו גם לחברות מהכיתה שרוצות / רצו להתגייס, ובכלל" הן משתפות ומדגישות לסיום כי הן כאמור בחרו בשירות לאומי אך לדבריהם גם למי שבכל זאת בחרה בשירות צבאי, ניתן לעשות שירות משמעותי גם לא באמצעות שירות קרבי.

נזכיר כי התערוכה מצטרפת לסערה התקשורתית בנושא. ביניהם דו"ח שפורסם לאחרונה ע"י 'אחים לנשק' בו רואיינו אנשי בטחון רבים מאזור יו"ש שדברו על אי התאמה בין הגדודים לגזרת יו"ש וכשלים רבים חזרו על עצמם בעדויות, כגון; אי עמידה בנהלים בסיסיים, אי ערנות מבצעית, עיסוק בזוטות בזמני הקפצה, דרישות נמוכות מהחיילים, יחסים רומנטיים ומתחים על רקע מגדרי, אווירה משוחררת ונהלי משמעת רופפים ועוד. וכן העידו על ירידה ניכרת באפקט ההרתעה כשמוצבים במקום גדוד מעורב לעומת חיילי מילואים.