הקואליציה והאופוזיציה תומכות: להכיר בארוסות הנופלים כאלמנות צה"ל

הצעת חוק שתוגש מול ועדת השרים לענייני חקיקה תעסוק בהכרה במאורסות נופלים כאלמנות צה"ל: "האירוסין הם הצהרת כוונות ברורה ומחייבת להקמת בית משותף ועל משרד הביטחון לראות בהם כתנאי מספק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/24 08:14 יא בשבט התשפד

הקואליציה והאופוזיציה תומכות: להכיר בארוסות הנופלים כאלמנות צה"ל
לווית חייל, אילוסטרציה, צילום: Miriam Alster,Flash90

הבשורה הקשה מכל המגיעה למשפחתם של חיילים נופלים, מותירה מאחור לעיתים גם מאורסות דתיות שטרם זכו בהכרה כאלמנות צה"ל. היום (א') תעלה הצעת חוק בפני ועדת השרים לענייני חקיקה, שתבקש להכיר גם בארוסותיהן של חללי צה"ל כאלמנות צה"ל.

הצעת החוק צפויה להתקדם בהליך מהיר

על ההצעה חתומים חברי הקואליציה והאופוזיציה וצפויה להתקדם בהליך מהיר. לפי נוסח ההצעה, ההכרה בארוסות הנופלים כאלמנות תהיה למשך חמש שנים ממועד הנפילה, ותחול רטרואקטיבית לתחילת 2023, כך שתכלול את כל חללי מלחמת חרבות ברזל.

בהצעה נכתב: "האירוסין הם הצהרת כוונות ברורה ומחייבת להקמת בית משותף ולחיים משותפים ועל משרד הביטחון לראות בהם כתנאי מספק באותו האופן שבו קיום משק בית משותף ללא נישואין הוא כיום תנאי מספק עבור בני ובנות הזוג של החיילים והחיילות שנספו במערכה".

חתונה ומלחמה

חתונה ומלחמה, צילום: CANVA

במכתב ששלחו חברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד יצחק נטוביץ ועו"ד ענת קאופמן לחברי הכנסת אופיר כץ ומיכל וולדיגר הם כותבים: "המצב הקיים היום יוצר אפליה של ממש בין סוגי אוכלוסיות ובין סוגי בנות זוג ועל פי הנוסח היום אף ייתכנו מצבים בהם בת זוג שהייתה מאורסת נקבע מועד לחתונה ואין כל ספק שחייה נקשרו בחיי בן זוגה לא תזכה להכרה וזאת בשונה מבת זוג שעונה על הגדרת "ומתגוררת עמו" .אין טענה כי מדובר חלילה באפליה מכוונת אך לשון החוק כפי שמנוסחת היום יוצרת אפליה כזו".

ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לאחר "צוק איתן" - אך לא קודמה

בשיחה עם "חדשות כיפה" הסבירה חברת הכנסת לשעבר ד"ר עליזה לביא, מי שקידמה את החוק לאחר "צוק איתן", את הרקע לקידומו של החוק: "המון פעמים הודפסו הזמנות והייתה שמלת כלה אבל הארוסות נותרו ללא מעמד והכרה. בשנת 2014 הנחתי את החוק על שולחן הכנסת אבל לצערי הוא לא קודם".