ראיון הרב ברוך גיגי על הדיסקרטיות של פורום תקנה: "אם נפרסם אין לאדם סיבה לשתף איתנו פעולה"

פורום תקנה חוגג 20 שנה להקמתו, ולקראת העשור השלישי הרב ברוך גיגי, אחד מראשי ישיבת הר עציון וחבר הפורום, מספר על הפעילות: "אני זוכר רק מקרה אחד שאדם הכחיש לגמרי. מחנך לשעבר יכול לפגוע גם כבעל מכולת, אבל המגמה שלנו היא להרחיק את האנשים מזירת הפשע"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 07/06/23 12:43 יח בסיון התשפג

הרב ברוך גיגי על הדיסקרטיות של פורום תקנה: "אם נפרסם אין לאדם סיבה לשתף איתנו פעולה"
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

בימים אלו מציין פורום תקנה עשרים שנה להקמתו. במשך השנים, הפורום ביסס את מעמדו בציבור הדתי-לאומי כסמכות בתחום הפגיעות המיניות ונתן מענה למאות תלונות בנושא זה. לקראת כנס שיערך בשבוע הבא תחת הכותרת "פורום תקנה ביום עיון וחשיבה - לקראת העשור השלישי", דיברנו עם הרב ברוך גיגי, ראש ישיבת "הר עציון" וחבר בפורום במשך שנים ארוכות. הרב מסביר את הבחירה לשמור על דיסקרטיות גם מול הנילונים, על ההתנהלות מולם ועל מידת האקטיביות של הפורום.

הרב ברוך גיגי: "אם אדם לא ישתף איתנו פעולה הוא יודע שהמחיר הוא הכפשת שמו הטוב"

כאשר לאדם יש טענה מול בעל סמכות והוא פונה לפורום לצורך טיפול בפנייה, בפורום מעבירים אותה לוועדה מקצועית שבוחנת את הפנייה. במידה והוועדה קבעה שהפורום יטפל בפנייה, מזמנים את המתלונן ושומעים את טענותיו. לאחר מכן מזמנים את הנילון, ולבסוף קובעים מהי ההחלטה בעניינו. במידה והאדם כלפיו נפתחה התלונה מקבל את החלטת הפורום - הפנייה נסגרת והציבור אינו מודע לה.

הרב ברוך גיגי,

הרב ברוך גיגי, צילום: ישיבת הר עציון

הרב גיגי מסביר את ההיגיון בכך. "הכוח שלנו נתון נעוץ בשני מרכיבים. צד אחד זו הסמכות הרבנית והתורנית שבפורום, וצד שני זה היכולת לבוא לאדם שמקבל בעיקרון את המרות שלנו. הדרך היחידה שלנו להשפיע היא בזה שאנחנו פועלים בדיסקרטיות, הדרך למנוע את המקרים הבאים היא שקט. אם אנחנו נפרסם את האדם והמעשים - אין לו שום סיבה לשתף איתנו פעולה. הוא יודע שאם הוא לא ישתף איתנו פעולה אז המחיר הוא הכפשת שמו הטוב. כל המגמה שלנו היא לטהר את המחנה, שלא יהיה בעל סמכות שמפעיל אותה לרעה, בכל מקום. כשאנשים לא עומדים בתנאים שהם עצמם הסכימו להם אז אנחנו מפרסמים אותם".

לשמור על שמו הטוב? הרי הוא עשה מעשים שלא ייעשו.

"זה המחיר. אמנם שמו הטוב נשמר, אבל הציבור מוגן. זו המגמה שלנו. המשטרה תפקידה להעניש - אנחנו באים להגן על הציבור. אם יש עניינים פליליים בתלונות שמגיעות אלינו אנחנו ממליצים לפנות למשטרה. כשאנחנו מדברים על מוסר וערכים, זה המקום שלנו לפעול. השמירה על שמו הטוב של האדם זה הכלי שאנחנו משתמשים בו להרחיק אותו ממקום הסכנה בו הוא יכול לפגוע".

"מחנך לשעבר יכול לפגוע גם כבעל מכולת, אבל המגמה שלנו היא להרחיק את האנשים מזירת הפשע"

אפשר לטעון שההסכם הזה לא הוגן: הציבור לא מודע לסכנות שיש באותו אדם וקשה מאוד להרחיק אותו באופן דיפרנציאלי מכל המקומות בהם הוא יכול לפגוע.

אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. בכל צוות שלנו יש גם אנשי תורה, גם אנשי משפט וגם אנשי טיפול. יחד מנסים להגיע למבט רחב מקיף. כשאנחנו מזהים את הפגיעה ואנחנו אומרים שפלוני לא ילמד במקומות מסוימים - אנחנו בעצם מנסים למפות את המקומות שיכולים להיות בעייתיים ואנחנו מרחיקים את האדם מאותם מקומות. מחנך פגע? הפורום יכול לקבוע שהוא לא עוסק יותר בחינוך. הוא יוכל לפגוע גם כבעל מכולת, אבל המגמה שלנו היא להרחיק את האנשים מזירת הפשע שלהם".

המעקב אחרי הפוגע נמשך גם אחרי הטיפול במסגרת הפורום. "כשאנחנו מזהים שאדם עומד בכללים, אלא שיכול להיות שהוא נוגע בקצוות שיכולים להיות מסוכנים בשבילו או בשביל אנשים שבאים איתם במגע - אנחנו קוראים לאדם כזה ואומרים לו 'תשמע, אתה הולך פה על הגבול, אנחנו מציעים לך להתרחק'. היה לי מקרה כזה לפני כמה שבועות", מספר הרב.

ברוב מוחלט של המקרים הנילונים מודים באשמה

הרב גיגי משתף בכלים שהפורום עובד איתם מול אנשים שהתקבלה נגדם תלונה. לדבריו, הפורום לא מפעיל חקירה אקטיבית וברוב המקרים מסתמך על הנילונים. "הרבה פעמים נילונים לא יודעים במה מדובר, והרבה פעמים אנחנו לא חושפים בפניהם את מה שידוע לנו. לפעמים שואלים אותם: למה אתה חושב שזימנו אתכם אלינו? ואז הם בעצמם מתחילים לדבר".

אילוסטרציה

משפט. אילוסטרציה | צילום: shutterstock

לדברי הרב, ברוב המקרים הנילונים מדברים, ומביעים הודאה או הבנה. "אני זוכר רק מקרה אחד, מתוך ההרכבים שישבתי בהם, שאדם הכחיש לגמרי את מה ששמענו עליו. אחרי דבר כזה באמת לא יכולנו לבחון את הדברים כי זו מילה נגד מילה. בדרך כלל אנשים מבינים שהכחשה גורפת יכולה רק לסכן אותם".

איך היא מסכנת אותם? הרב אומר שאם אדם מכחיש - לפורום אין מה לעשות נגדו.

"הצד המתלונן יכול להביא הוכחה, לצאת עם זה לתקשורת, לפנות למשטרה. כל מיני דברים. קרו דברים מעולם".

"אם הבן שלי או תלמיד שלי ישאלו אותי: יש לי אופציה ללמד בישיבה תיכונית ויש לי אופציה ללמד באולפנה, אני אמליץ לו ללכת לישיבה תיכונית"

אחרי 20 שנות פעילות, בפורום נצבר מידע רב על תפקידים מועדים לפורענות מראש - וכשאני תוהה מה עושים עם המידע בפורום, הרב גיגי מסייג. "שיהיה ברור: גם אם נניח שרוב הפוגעים הם מתפקידים מסוימים, אני לא אגיד שכל מי שבתפקיד הזה אולי הוא בעייתי. כל אדם הוא בחזקת כשרות. עד שאין לנו תלונה מוצקה, לא נעשה שום צעד".

בכל זאת הרב מסביר כי נדרשת זהירות. "בפירוש אתה צודק במובנים מסוימים. לדוגמא, אם הבן שלי או תלמיד שלי ישאלו אותי: יש לי אופציה ללמד בישיבה תיכונית ויש לי אופציה ללמד באולפנה, אני אמליץ לו ללכת לישיבה תיכונית כי אני לא רוצה להציב אותו בניסיון, למרות שהוא אדם נאמן לגמרי". הרב משתף בתקנה שהוא תיקן בקשר למדרשת "מגדל עוז" שממוקמת לצד ישיבת "הר עציון". "אני זוכר שהיה מצב שבנות רצו להתקשר לרבנים ולהתייעץ איתם. קבעתי שלא לתת מענה לבנות מעבר לשעה עשר בלילה. אני חלילה לא חושד, אני בא למנוע הידרדרות".

"בגלל האחריות והמחויבות שלנו אנחנו משתדלים למצות את ההליך בפורום הסגור, לפעמים זה יוצר מצבים מורכבים"

בכנס שיתקיים בשבוע הבא, ירצה הרב גיגי במושב הראשון שיעסוק במשפט, הלכה וטיפול תחת הכותרת "הקשרים הלכתיים במעמדו של פורום תקנה". לסיום שאלתי אותו על החלטה שקיבל הפורום שבמבט לאחור הוא מצטעא עליה. "ברוך ה' יש לנו סייעתא דישמיא. אחד הסיפורים הזכורים לי הוא על מקרה שהוצאנו לציבור מאוחר מדי. היינו צריכים להוציא אותו מוקדם יותר. בגלל האחריות והמחויבות שלנו אנחנו משתדלים למצות את ההליך בפורום הסגור, לפעמים זה יוצר מצבים מורכבים".