הבריחה מכלא גלבוע: ועדת הבדיקה מצביעה על כשלים חמורים

ועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע הגישה לשר בן גביר את הדו"ח הסופי עם מסקנותיה, שמעיד על כשלים וליקויים בפעילות שב"ס | מסתמן כי נציבת בתי הסוהר קטי פרי תישאר בתפקידה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/23 16:40 כו באייר התשפג

הבריחה מכלא גלבוע: ועדת הבדיקה מצביעה על כשלים חמורים
כלא גלבוע, צילום: פלאש 90

וועדת הבדיקה הממשלתית, שמונתה לבחון את בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע לפני כשנתיים, הניחה היום (ד') על שולחנו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את הדו"ח הסופי עם מסקנותיה הנוקבות מהאירוע. הדו"ח נשלח גם לעורכי הדין של של ארבעת בכירי שב"ס המעורבים בעניין - הנציבה, סגן הנציבה, מפקד מחוז צפון ומפקד כלא גלבוע. מהדו"ח מסתמן כי קטי פרי, נציבת בתי הסוהר תישאר בתפקידה. 

הוועדה, שבראשה עמד השופט בדימוס פרופסור מנחם פינקלשטיין, וחברו בה פרופ' אפרת שהם ואריק ברבינג, שמעה 53 עדים (חלקם מספר פעמים) במשך 51 ישיבות שונות. בנוסף היא ביקרה בבתי הסוהר גלבוע, אשל ואלה. במהלך עבודתה הגיעו לידיה עשרות אלפי מסמכים, ופרוטוקול דיוניה כולל כ- 6,500 עמודים.

הבריחה מכלא גלבוע

הבריחה מכלא גלבוע צילום: פלאש 90

כשלים וליקויים בפעילותו של שב"ס, שתרמו ליכולת האסירים לברוח

על פי הדו"ח נמצאו כשלים וליקויים שונים בפעילותו של שב"ס, שתרמו ליכולת האסירים לברוח. ליקויים אלו נפלו בתחומים מגוונים: הסוהרּות, הביטחון, הבינוי המבצעי, המודיעין, הניודים והיחס לאסירים הביטחוניים. בגלל כשלים אלו לא הצליח שב"ס לאתר מבעוד מועד את המנהרה ששימשה לבריחה, ואת האסירים הבורחים בעודם בתחומי בית הסוהר או סמוך לו.

עוד על פי הדו"ח, בתום השלב הראשון של שמיעת העדויות החליטה הוועדה להזהיר ארבעה בעלי תפקידים בכירים בשב"ס על כך שהם עלולים להיפגע ממסקנותיה והמלצותיה: נציבת בתי הסוהר קטי פרי, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון מוני ביטן, מפקד מחוז צפון אריק יעקב, ומפקד בית הסוהר גלבוע פרדי בן שטרית.

בסיום הדו"ח הנוקב, שהציג עדויות רבות על הליקויים החמורים, כתבה הוועדה: "אנו תקווה כי עמדנו בתפקיד החשוב שהוטל עלינו, וכי דוח זה ישמש לקידום שב"ס ולחיזוק המשרתים בו".

הכשלים עליהם הצביעה הוועדה:

  • כשל רחב היקף לאורך שנים בכל הנוגע לשימור הידע על מפרטי הבנייה של בית הסוהר גלבוע. 
  • ליקויים בכמעט כל שגרה מבצעית של שב"ס, שעל פי הממצאים "נוטה להיצמד למוכר ולרגיל, על פני בחינה מעמיקה של סוגיות העומק העומדות לפתחו"
  • לא בוצעה ספירה של האסירים בערב הבריחה
  • בדיקות אמצעי האבטחה- כדוגמת סורגים, דלתות וקירות, לא הייתה יעילה, בין השאר בשל היכרות האסירים עם בדיקות אלו
  • לא נערכו "בקרות לילה" בתאי האסירים, במשך שעתיים וחצי וכך לא התגלתה הבריחה.
  • כשל מודיעני "עמוק ומתמשך". 
  • כשלים בתחום היחס לאסירים הביטחוניים ותנאי הכליאה שלהם.
  • הוועדה הצביעה על כך שמונו בבת אחת מספר גדול של קצינים ללא ותק, בלי לחנוך את החדשים, אבל החליטה לא להזהיר בנושא.

הוועדה התייחסה גם לפרשת הפגיעה המינית בסוהרות בכלא גלבוע, לדבריהם: "גם לאחר שפרשה חמורה זו עלתה לפנינו בעדותו של מפקד בית הסוהר גלבוע, גנ"ם בן שטרית, התגובה הרשמית המיידית של שב"ס לעדותו הייתה בלתי ראויה".

בית כלא. אילוסטרציה

בית כלא. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

המלצות הוועדה לגבי אנשי המפתח בשב"ס

הוועדה המליצה כי מפקד כלא גלבוע בן שטרית יסיים את תפקידו, אולם הוא כבר סיים את שירותו בשב"ס. בנימוקיה לכך כתבה: "בן שטרית כשל במילוי תפקיד מפקד בית הסוהר גלבוע. הוא כשל הן במעשיו, הן בהימנעות מהכוונת פקודיו כנדרש ומביצוע פעולות פיקוח ובקרה בתחומים שונים של פעילות בית הסוהר".

גם אריק יעקב, לדברי הועדה, כשל במילוי תפקידו: "הוא לא הצליח להביא ערך מוסף של ממש לבתי הסוהר במחוז הצפון באמצעות המחוז וקציני המטה שלו" נכתב בדו"ח. הוועדה המליצה כי יעקב יסיים את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב"ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי. 

גונדר קטי פרי

גונדר קטי פרי צילום: דוברות שב"ס

לגבי מוני ביטן, הוועדה טענה כי "פעולותיו התאפיינו בחזרתיות, בהסתמכות על הנהלים הקבועים ובקיום בקרות שנמצא כי אינן יעילות. הוא התקשה לזהות נקודות כשל רוחביות שעלו בתחומי הביטחון והמודיעין", יחד עם זאת הוועדה ציינה לטובה את נסיונו המקצועי ולא המליצה לנקוט נהלים פיקודיים בעניינו.

לגבי קטי פרי, נציבת בתי הסוהר, הוועדה העידה אמנם על ליקויים שונים: "הטיית האיזון הנדרש בין נקיטת מהלכים ארוכי טווח לטיפול המיידי בזיהוי ליקויים ותיקונם", אולם נכתב כי מכיוון שליקויים רבים התקיימו עוד קודם כניסתה לתקפיד, ולכן לא המליצו דבר בעניינה.

ששת האסירים ברחו מהכלא דרך מנהרה שחפרו

נזכיר כי ששת המחבלים, כולם תושבי ג'נין, נמלטו מכלא גלבוע בספטמבר 2021 דרך מנהרה שחפרו במשך כתשעה חודשים. שניים מהאסירים - מחמוד עארדה ויעקוב קדארי - נתפסו ב-10 בספטמבר בנצרת. שניים נוספים - זכריה זביידי ומוחמד עראדה - נעצרו יום למחרת בשטח פתוח סמוך לכפר אום אל-גאנם שליד התבור. שני האסירים האחרונים, איהאם כממג'י ומונאדל נפיעאת, נעצרו בג'נין ב-19 בספטמבר.