ראיון רב בית החולים איכילוב: "משוכנע שחוק החמץ יזיק יותר מאשר יועיל"

חוק החמץ שאושר אתמול יאפשר למנהלי בתי חולים לקבוע האם תותר הכנסת חמץ בפסח לשטחם | באיכילוב ינהגו כבכל שנה ללא כפיה. הרב אברהם רזניקוב לא מתחבר לחוק החדש: "אף אחד לא רוצה להרגיז את האחר בכוונה תחילה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/03/23 15:18 ז בניסן התשפג

רב בית החולים איכילוב: "משוכנע שחוק החמץ יזיק יותר מאשר יועיל"
הרב אברהם רזניקוב | , צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב

אתמול, שבוע וחצי לפני פסח, אושר במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית חוק החמץ, ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. החוק מאפשר למנהלי בתי חולים לפעול כדי למנוע הכנסת חמץ לבית החולים בפסח. "לא היה חוק ולא צריך היה חוק - כי יש לנו מדינה שיש בה התחשבות ברגשות הציבורים השונים", כך אומר בראיון ל"חדשות כיפה" הרב אברהם רזניקוב, רב בית החולים "איכילוב". 

"מיותר, ממש מיותר"

הרב רזניקוב אומר כי הציבור היהודי בארץ "רובו ככולו לא אוכל חמץ. בבתי החולים שוהים כל המנעד הגדול והרחב שנקרא היהודים, גם בני דודים, ובעיקר יהודים ששומרים על המסורת שלהם ואף אחד לא רוצה להרגיז את האחר בכוונה תחילה. לכן לא צריך חוק. החוק הזה חוקק כשהעם היהודי יצא ממצרים". 

הרב אברהם רזניקוב |

הרב רזניקוב | צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב

כיצד תנהגו באיכילוב?

"כמו בשאר השנים גם בשנה בכל השערים ובכל הכניסות ישנם 'רולאפים' שמבקשים לכבד את המקום הזה, לשמור על ימי החג האלה, להשתדל לא להכניס חמץ ולא לפגוע ברגשות. זהו, זה מה שצריך, בטח בימים הסוערים האלה שכל דבר מבעיר את השטח והרגשות צפים. מיותר, ממש מיותר". 

הרב חושב שהחוק עלול להזיק יותר מאשר להועיל?

"אני משוכנע, לא רק חושב. הוא חוקק בהתחלה באופן דרקוני ובהמשך רוכך קצת, פנו אלי עם כל מיני פניות משונות. למשל, האם אפשר ללדת בבית חולים בפסח, האם לא יאכיל אותנו חמץ וכל מיני דברים. אנשים איבדו את הצפון".

מליאת הכנסת אתמול

צילום: ערוץ כנסת

"לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בפסח"

בהצעת החוק שהגיש יו"ר ועדת הכספים משה גפני מיהדות התורה, הוא ציין כי "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים".

"בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".

מליאת הכנסת עם אישור חוק החמץ |

מליאת הכנסת עם אישור חוק החמץ | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גפני הוסיף וכתב כי במשך עשרות שנים, בתי החולים לא אפשרו הכנסת חמץ בימי הפסח, כדי לאפשר לחולים לשמור על כשרות. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים", כתב גפני. "לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב.