מה יותר משמין - דלעת או דלורית? התשובה המפתיעה של האקדמיה ללשון

קשה להבדיל בין שני הירקות הכתומים והמבלבלים, השייכים לאותה משפחה. בדיוק לשם כך האקדמיה ללשון עושה סדר בהבדלים בין השמות, וחושפת פרט מפתיע על מקור המילה "דלורית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/23 16:26 ג בשבט התשפג

מה יותר משמין - דלעת או דלורית? התשובה המפתיעה של האקדמיה ללשון
דלעת, צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. הפעם האקדמיה עוסקת בשני ירקות כתומים ודומים, שמספקים לנו הרבה מרקים במיוחד לעונת החורף. 

שם המשפחה הוא דְּלוּעִים ולא דְּלָעוֹת

שני הירקות המבלבלים ביותר בשמותיהם בשפה העברית הם דלעת ודלורית, ושניהם שייכים לאותה משפחה. גם כאן חשוב לדעת ששם המשפחה שלהם הוא דְּלוּעִים ולא דְּלָעוֹת, כמו שרבים נוטים לומר. אך החלק המבלבל באמת הוא ההבדל בין שני הירקות המזכירים זה את זה בשמם ובצבעם, והשאלה מדוע נקבע לשניהם שם דומה כל כך.

"דלורית": חיבור של המילים "דל" ו"קלוריות"

האקדמיה עושה סדר: ל"דלעת" יש שם עברי וותיק שניתן לירק הכתום לפני שנים ארוכות, ואילו הדלורית קיבלה את שמה אחריה ועקבותיה. "דלורית" הוא שם מסחרי שנוצר מחיבור של המילים "דל" ו"קלוריות", המזכירים יחד את צליל המילה "דלעת". את השאלה האם הדלורית אכן דלת קלוריות, האקדמיה ללשון משאירה למומחים בנושא.