איך אומרים גוונים בגוף יחיד? האקדמיה ללשון מסבירה איך לפנות לספר

אנחנו משתמשים כל כך הרבה במילה "גוונים": גוני עור, גוני קול, גוני שיער. האקדמיה ללשון העברית החליטה שהגיע הזמן שנלמד להגיד את זה נכון

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/23 11:13 ב בשבט התשפג

איך אומרים גוונים בגוף יחיד? האקדמיה ללשון מסבירה איך לפנות לספר
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך.

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שלנו בשפה העברית, היא שימוש במילה "גוונים" בגוף יחיד. רובנו נוטים לומר ולכתוב "גוון עור" או "גוון קול", אך מדובר בטעות חמורה. אז אם את בדרך לספר שלך לעשות חידוש בשיער, כדאי שתדעי איך לומר לו בצורה נכונה את הבקשה שלך. 

"כמו גווני קול, נכון לומר "גּוֹן קול" ולא "גָּוֶן קול"

האקדמיה ללשון העברית עושה סדר בכל הגוונים ומזכירה את הכללים. צורת היחיד של גוונים היא "גָּוֶן" ולא "גָּוָן", כפי שאנחנו רגילים לומר. כשמדובר בצירוף סמיכות, כמו גווני קול, נכון לומר "גּוֹן קול" ולא "גָּוֶן קול". אך גם ברבים צירוף הסמיכות "גווני עור" הוא מוטעה, ונכון לומר ולכתוב "גּוֹנֵי עור". אז כשאת מגיעה למספרה עדיף שתגידי שבחרת ב"גָּוֶן בלונדיני", כי "גוון בלונדיני" פשוט לא קיים.