עמית סגל מסביר: "כל בר דעת הכיר את תכניות הליכוד"

הפרשן הפוליטי טוען כי התכניות לשינוי מערכת המשפט של הליכוד, לא מנעו מתומכי גוש נתניהו לצאת ולבחור למרות טענותיהם של הגוש הנגדי: "הפשרה המשפטית לא הופיעה בפרסומת של הקואליציה, היא לבטח הופיעה בתנאי השימוש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/01/23 14:08 כז בטבת התשפג

עמית סגל מסביר: "כל בר דעת הכיר את תכניות הליכוד"
עמית סגל, צילום: Hadas Parush/Flash90

מאז הקמת הממשלה ופרסום הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לויןמתנגדי הממשלה מקיימים הפגנות בכל רחבי הארץ בכל מוצאי שבת.  עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, בטורו השבועי ב-"ידיעות אחרונות" שהתפרסם הבוקר (ו') טוען כי התכניות לשינוי מערכת המשפט לא הפריעה למצביעי גוש בלוק נתניהו לצאת ולבחור חרף טענותיהם של הגוש הנגדי.

"הייתה הפגנה מרשימה בתל אביב במוצאי שבת: "דמוקרטיה ז"ל", קראו השלטים. על הבמה אמרו שנתניהו רימה את העם. "לא ניתן לך להיות ארדואן", אמר הנואם המרכזי. "הם כל הזמן אומרים 'העם אמר את דברו', אבל גם אנחנו העם. לא ניתן לך להרוס את בית המשפט העליון". הדובר היה יאיר לפיד, בימים שעוד הלך להפגנות. זה היה במאי 2019, אחרי סבב א', עוד לפני שקראו לו סבב א', כי הכל חשבו שעומדת לקום ממשלת ימין בראשות נתניהו עם שר המשפטים לוין שיקדם פסקת התגברות", פתח סגל את טורו השבועי.

הפגנת השמאל

הפגנת השמאל צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"כל בר דעת שאיננו מוכה פוזיציה ידע היטב מה תוכניות הקואליציה בכלל והליכוד בפרט"

הפרשן הפוליטי הזכיר כי "המפגינים של אז טענו, ובצדק מוחלט, שהליכוד הוליך שולל את הציבור. ערב הבחירות הכחישו שם בתוקף שיקדמו חוק חסינות או חוק צרפתי (תזכורת: "מה, מה פתאום"?), ואחריה השוויץ מיקי זוהר בכנסת שבדיוק את זה הם עומדים לעשות. המפלה הצורבת במועד ב' נגרמה בחלקה עקב עונש ממצביעים שלא התכוונו לכך. אבל זה אינו המקרה בסבב החמישי. האם נתניהו רץ בכל מקום ופירט את הרכב הוועדה לבחירת שופטים? לא. את הבחירות הוא מיקד, מבחינתו, בשילוש הקדוש: הבטחה ליציבות בשלטון, הבטחה למשילות בפריפריה, הבטחה להוזלת יוקר המחיה".

יריב ונתניהו אחרי הניצחון

"כל בר דעת שאיננו מוכה פוזיציה ידע היטב מה תוכניות הקואליציה בכלל והליכוד בפרט". יריב ונתניהו צילום: ללא

עוד הוסיף וכתב כי "אבל הוא לרגע לא הבטיח הקפאת מצב בנושא המשפטי. כל בר דעת שאיננו מוכה פוזיציה ידע היטב מה תוכניות הקואליציה בכלל והליכוד בפרט. זה נאמר על ידי שותפיו וחלק מחברי מפלגתו תחת כל במה מרכזית, וגם על ידו בבמות פחות מרכזיות. "עם כל הכבוד יש חוק בישראל, החוק אומר שאני יכול לכהן כשר", אמר אריה דרעי בראיון חודש לפני הבחירות, "זה שבית המשפט העליון עושה פילפולציה ומשתמש במבחן הסבירות - לא יהיה יותר מבחני הסבירות. אנחנו נתקן את הדבר הזה. אנחנו נעשה את פסקת ההתגברות". הליכוד לא הוציא הכחשה. אחר־כך, כשבצלאל סמוטריץ' חשף את תכנית חוק וצדק שכוללת את כל מה שעתיד להתרחש, הליכוד הסתייג רק מביטול סעיף המרמה והפרת האמונים".

"הפשרה המשפטית לא הופיעה בפרסומת של הקואליציה, היא לבטח הופיעה בתנאי השימוש"

סגל ציין כי "אם מישהו פספס אותם, או את דודי אמסלם ("הנושא המשפטי הוא כמעט הכי חשוב שיש במדינה. אם לא נשנה אותו המדינה שלנו הולכת לתהום"), האופוזיציה דהיום טרחה להדהד אותם מקצה הארץ ועד קצה. יש עתיד הזהירה מסוף הדמוקרטיה, המחנה הממלכתי הודיעה על סיוט נובמבר. שר המשפטים דאז, גדעון סער, שב ואמר: "גם אריה דרעי מבהיר - למי שעוד היה לו ספק - שעל הפרק לא תיקון מערכת המשפט, אלא החרבתה. 61 לגוש מפלגות נתניהו יהיו בישראל שינוי המשטר ופירוק כל האיזונים והבלמים". רוצה לומר, אולי הדמוקרטיה מידרדרת – אבל הזיכרון האנושי מידרדר יותר".

גנץ ולפיד

"יש עתיד הזהירה מסוף הדמוקרטיה, המחנה הממלכתי הודיעה על סיוט נובמבר". גנץ ולפיד צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בסיום דבריו, כתב סגל כי "ובקיצור, בבחירות מועד 5 בוחרי הימין אולי לא נהרו לקלפיות בגלל הרפורמה המשפטית, אבל היא בוודאי לא הפריעה להם להצביע בהמוניהם לבלוק נתניהו. הם שמעו את אזהרות הגוש היריב מרפורמה משפטית, והצביעו. אם, נניח, ב־1996 פרס לא היה דוחה בזעם את טענת הליכוד שהוא יחלק את ירושלים, ואם היה זוכה אז בבחירות, האם אפשר היה לטעון שאין לו מנדט לפשרות בבירה? גם אם – אם גדול - הפשרה המשפטית לא הופיעה בפרסומת של הקואליציה, היא לבטח הופיעה בתנאי השימוש".