עושים סדר עוד תקרית אחת: ההתנגשויות בין היועמ"שית לממשלה

נתניהו שיתף מאמר של יעקב ברדוגו, שטען כי חברי הקואליציה על הכוונת של היועמ"שית. בתגובה רשמית של משרדה, אומרת בהרב מיארה כי מדובר ב"פרסום כוזב" | תולדות היחסים העכורים בין היועמ"שית לממשלה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/01/23 11:00 יט בטבת התשפג

עוד תקרית אחת: ההתנגשויות בין היועמ"שית לממשלה
גלי בהרב מיארה , צילום: Shir Torem/Flash90

הציוץ והתגובה: היחסים בין הממשלה לבין היועמ"שית היו מעורערים עוד לפני שהוקמה, אך נראה שהיחסים הולכים ומידרדרים. הלילה, שיתף נתניהו בעמוד הטוויטר שלו צילום מסך ומידיעה שפירסם יעקב ברדוגו בערוץ 14. בידיעה, כותב ברדוגו כי היועמ"שית שמה את חברי הקואליציה על הכוונת וטען כי בשיחה שערכה עם מפקד 443, שאלה אותו בהרב מיארה 'מדוע אתה לא פותח בחקירות כנגד חברי הקואליציה הזו?'.

הציוץ של נתניהו:

הבוקר (ה') הוציאה לשכתה של היועמ"שית הבהרה בה נכתב כך: "צר לנו שראש הממשלה בחר לשתף פרסום כוזב". 

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Shir Torem/Flash90

תולדות היחסים העכורים:

כאמור היחסים בין היועמ"שית בהרב מיארה שמונתה בידי הממשלה הקודמת, לממשלה הנוכחית הם כרגע יחסי עבודה בלבד כשאין אמון רב בין הצדדים. בתקופת כהונתה הקצרה של הממשלה עד כה, צפו ועלו פעם אחר פעם חילוקי הדעות בין הצדדים כשבין היתר סירבה מיארה להגן על מינוי השר דרעי בבג"צ, תקפה את הרפורמה במערכת המשפט ועוד.

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"האמון שיש לנו כעם ישראל במערכת אכיפת החוק הוא נמוך"

עוד לפני הבחירות טען השר ניר ברקת כי הממשלה החדשה תפטר את היועמ"שית: "האמון שיש לנו כעם ישראל במערכת אכיפת החוק הוא נמוך, וצריך מערכת שמאמינים בה", טען ברקת בראיון ברדיו 103FM. "מי שייבחר יבחר מי היועץ המשפטי הכי טוב. קודם כל צריך לנצח את הבחירות. אני חושב שנתניהו יחליף את היועמ"שית". לאחר הדברים הוציא נתניהו הבהרה כי הוא לא מתכנן לעשות זאת.

תקפה את חוק בן גביר

היועצת המשפטית לממשלה אמרה ביחס להצעת החוק של יו"ר עוצמה יהודית בה ביקש השר איתמר בן גביר סמכויות נרחבות כי: "במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות  את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק".

בן גביר

בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מושכל"

היועצת המשפטית לממשלה התייחסה גם לבליץ החקיקה לפני השבעת הממשלה: "איני חולקת על חשיבותה של חשיבה ביקורתית ביחס למבנה המשטרי הקיים. שינויים הם לעיתים מחויבי המציאות. אך הרעיון לפיו נכון או ניתן לבצע שינוי עמוק במארג המשטרי באבחת חרב, שגוי בעיני. שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מושכל".

התנגדה להגן על השר דרעי

בתשובה שכתבה היועמ"שית לבג"ץ בנושא מינוי דרעי לשר אמרה כי "לעניין תיקון החקיקה, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שיש לדחות את העתירות בעניין זה. זאת, שכן האופן שבו פותחה בפסיקה האפשרות המשפטית לפסול חוקי יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, אינה מאפשרת לבית המשפט להתערב בתיקון חוק היסוד".