מרב מיכאלי שומעת? האקדמיה ללשון נגד השיבוש המסרבל והמטעה

האקדמיה ללשון עברית האמונה על שמירת שפתינו העתיקה, יוצאת נגד הנקודה המגדרית המזוהה עם שרת התחבורה מרב מיכאלי "אינה לפי כללי הכתיבה של העברית ויש למצוא דרכים אחרות" | להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/22 12:54 כז בכסלו התשפג

מרב מיכאלי שומעת? האקדמיה ללשון נגד השיבוש המסרבל והמטעה
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בשנים האחרונות התוודענו לנקודה הרב מגדרית, זו שבכוונתה המקורית באה לתת ביטוי לנוכחות נשית במרחב מעורב מגדרית, לדוגמא בכניסה לבית ספר ייכתב  ברוכים.ות הבאים.ות, הנקודה הרב מגדרית מופיעה בעוד וורסיות, כאשר המוכרות יותר הן  - בנים.ות, אתם.ן וכן על זה הדרך. 

מי שמרבה להשתמש בנקודה המגדרית היא שרת התחבורה מרב מיכאלי, שמקפידה על שיח מגדרי מוקפד, כאשר בטקסטים היא מעודדת שימוש בנקודה המגדרית וכשהיא מתראיינת או כשהיא מול צופים, מקפידה השרה להשתמש דווקא בצורה החלופית והתקינה לסיטואציה - "הכפלת צורות", ופונה הן לגברים והן לנשים בנפרד, לדוגמא "מאזינות ומאזינים". 

באקדמיה ללשון החליטו לשים קץ לתופעה ויוצאים בקריאה ברורה לחדול מהמנהג שמסרבל את השפה העברית, מקשה על הקריאה ויוצר פעמים רבות צורות לשון מטעות. 

"הכנסת נקודות או לוכסנים בתוך המילה אינה לפי כללי הכתיבה של העברית"

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית באינסטגרם נשאלה האקדמיה על תקינותה של כתיבת "הנקודה המגדרית". באקדמיה ללשון נכנסו לעובי הקורה והגיעו למסקנה כי אי אפשר  להשתמש בנקודה מגדרית‍‍‍‍‍, "כנסת נקודות או לוכסנים בתוך המילה אינה לפי כללי הכתיבה של העברית ויש למצוא דרכים אחרות למבקשים ולמבקשות להדגיש נוכחות של נשים". 


‍‍‍‍‍
באקדמיה הסבירו כי העברית התפתחה בפיהם של הדוברים ובתהליכים טבעיים לאורך זמן ואין זה מתפקידה של האקדמיה ללשון עברית להכשיר צורות שמשנות את הדקדוק "הלשון העברית, כשאר הלשונות הטבעיות, התפתחה והתגבשה בפיהם של הדוברים בתהליכים טבעיים ולאורך זמן. האקדמיה ללשון קובעת את התקן של השפה על בסיס המאפיינים העולים מן העברית שירשנו, ואין זה תפקידה להכשיר צורות המנוגדות למבנה הלשון או משנות את דקדוקה" 

"כתיבה בנקודות מביאה גם לצורות מסורבלות המקשות את הקריאה ויוצרות פעמים רבות צורות לשון מטעות"

בנוסף מסבירה האקדמיה ללשון כי שימוש בנקודה מגדרית מסרבל את הקריאה ויוצר צורות לשון מטעות "צריך גם לתת את הדעת כי כתיבה בנקודות (או בלוכסנים) מביאה גם לצורות מסורבלות המקשות את הקריאה ויוצרות פעמים רבות צורות לשון מטעות כגון "איש/ת מכירות" שעולה ממנה הצורה השגויה 'אִישַׁת מְכִירוֹת' (במקום 'אֵשֶׁת־')" 

איך אפשר בכל זאת להנכיח נשים באופן שהוא לא מובן מאליו?

לבסוף מציעה האקדמיה ללשון שתי דרכים בהן ניתן להביא לידי ביטוי נוכחותן של נשים מבלי לפגוע בשפה העברית"   
‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍
1. אפשר להכפיל את הצורות, לדוגמא אם אתם מעוניינים לפנות לכל תלמידי בית הספר ולתת נוכחות גם לנשים בפנייה, תוכלו לומר "תלמידים ותלמידות", כמו שלמדנו מהמושג המוכר לכולנו "גבירותיי ורבותיי" 
‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍
2. ניסוחים נפרדים, במידה ומדובר לדוג' בהליך מיון למשרה כלשהי, אפשר פשוט ליצור שני נוסחים נפרדים - לשון זכר, לשון נקבה, ובמידת הצורך גם לשון רבים.


‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍