הסכם הגבול הימי לפיד וגנץ מודים: "מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי"

ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת האנרגיה קיימו הצהרה לתקשורת והבהירו כי לא ויתרו על "מילימטר מביטחון ישראל". על הביקורת: "אנחנו נתקלים בביקורת פוליטית ולא עניינית מצד יו"ר האופוזיציה נתניהו, שיש בה בכדי לפגוע באינטרסים של ישראל"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/10/22 20:12 יז בתשרי התשפג

לפיד וגנץ מודים: "מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי"
לפיד על רקע אסדת כריש , צילום: Yossi Aloni/Flash90, אנרג'יאן

הממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בכנסת. חברי הממשלה תמכו בהצעת ראש הממשלה לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת. בתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה. ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר קיימו הערב (ד') הצהרה לתקשורת בנושא בנושא החתימה על ההסכם הימי עם לבנון.

בפתח דבריו מסר לפיד ניחומים למשפחות החיילים שנרצחו בשבוע האחרון בפיגועי ירי והבהיר כי מדובר בהסכם שמשמר את ביטחון יישובי הצפון וחופש הפעולה של צה"ל, כמו גם את השליטה של חיל הים באזור החוף. 

תפקידה של ממשלה אחראית למנוע מלחמה

"סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מן הנוסח הסופי. ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך. ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול החיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה. צה"ל חזק יותר מכל ארגון טרור, ואם היינו יוצאים למערכה, היינו מכים אותם מכה קשה. יחד עם זאת, אם אפשר למנוע מלחמה, תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה".

"כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו".

מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי

שר הביטחון בני גנץ התייחס למציאות הביטחונית בגבולה הצפוני של ישראל: "לא נאפשר התבססות איראנית והעברה של אמל"ח מתקדם לסוריה וללבנון, ונעשה כל מה שנדרש בכדי לספק ביטחון לאזרחי ישראל. ההסכם מבטיח את המשך חופש הפעולה באזור הסמוך לחוף ובכל מקום שיידרש, קובע משוואה ביטחונית חדשה בכל הנוגע לים ולנכסים האסטרטגים של מדינת ישראל, ויש לו פוטנציאל להקטין את ההשפעה של איראן על לבנון. אני מבקש להדגיש שלא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון". 
     
"לצד הפן הביטחוני, ההסכם מבטא גם הסכמה כלכלית חשובה, ונותן מענה לשני הצדדים ובכך יתרונו המובהק. ההסכם טוב גם לאזרחי לבנון, ומסייע לחיזוק היציבות באזור כולו". יחד עם זאת, גנץ הודה כי תזמון ההסכם אכן לא מושלם. "אכן, מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי – אך הכרחי ולכן נכון לקבלו ולקיימו משום שאנו בחלון הזדמנויות שעלול להיסגר - זהו האינטרס של אזרחי ישראל". עוד הוסיף, "לצערי, אנחנו נתקלים בביקורת פוליטית ולא עניינית מצד יו"ר האופוזיציה נתניהו, שיש בה בכדי לפגוע באינטרסים של ישראל עבור נזיד עדשים פוליטי".

עיקרי ההסכם בנושא הגבול הימי 

1. קו החוף ועד 5 ק"מ ממנו  ("המים הקרובים") - שימור המרחב הקרוב כסטטוס-קוו מוסכם. דיון עתידי בנושא "המים הקרובים" - רק כחלק ממו"מ מוסכם על הגבול היבשתי.

2. קו הגבול הימי יתבסס על "קו 23" *מ- 5 ק"מ מהחוף ועד לקצה המים הכלכליים.

3. סיום הסכסוך - הצדדים מסכימים שההסכם מהווה פתרון קבוע ( (permanentוהוגן.

4. מאגר "צידון" - החברה המפתחת תרכוש את הזכויות הכלכליות של ישראל מדרום לקו 23
( (buyout  פיתוח המאגר יותנה בהגעה להסכם בין ישראל לחברה המפתחת ובתחילת יישומו.

5. יישוב מחלוקות - כל מחלוקת תיפתר באמצעות מנגנון תיווך של ארה"ב

צילום: ללא