עמדת המדינה בסוגיית חומש: לפנות, אבל לא עכשיו

בעקבות עתירת ארגוני שמאל שדרשו לפנות את חומש השיבה המדינה כי חומש אכן תפונה, אך לא נקבה בזמן | "אין מקום להתערבות בית המשפט הנכבד בעת הזו"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 29/05/22 19:50 כח באייר התשפב

עמדת המדינה בסוגיית חומש: לפנות, אבל לא עכשיו
צילום: מטה חומש תחילה

סערת חומש ממשיכה: היום (א') נתנה המדינה תשובה לבג"ץ בנושא פינוי חומש, לגבי עתירה שהגישו מספר ארגוני שמאל בו היא מסבירה את עמדתה סביב הפינוי: "במקום מבוצעות פעולות אכיפה נחושות נגד כל בניה חדשה או הפרת סדר באזור, וישנה נוכחות ביטחונית סדורה במקום". 

"המקום צריך להיות מפונה"

בהודעה המדינה מבקשת מבג"ץ לא להתערב בסוגיה, ובעצם מבהירה שהיא תפנה את המקום אך לא ברור מתי "המשיבים שוקדים על אכיפת החוק והסדר במקום. בשים לב לעמדת המשיבים לפיה דין המקום להיות מפונה, וכי המשך פעולות האכיפה תבוצענה כאמור לעיל, המשיבים סבורים כי אין מקום להתערבות בית המשפט הנכבד בעת הזו".

"אין מקום להתערבות בית המשפט"

ניתן לחשוב כי שר הביטחון בני גנץ רצה להשאיר את התשובה מעומעמת עד כמה שאפשר על רקע הפיצוץ הפוטנציאלי שיכול לקרות כתוצאה מהעיסוק בסוגייה הזאת בקואליציה. כידוע אילת שקד וניר אורבך מתנגדים לפינוי בכל תוקף, ודבר כזה עלול לגרום לפירוק של הממשלה. נזכיר כי בשבוע שעבר נשאלו גנץ ולפיד על פינוי חומש. לפיד הצהיר: "מקום לא חוקי לא יכול להיות", דרישת שלום לחאן אל אחמר. גנץ הודיע: "חומש תפונה". 

מארגון יש דין שהגיש את העתירה לפינוי חומש נמסר: ״למרות שמדינת ישראל מודה באופן חד משמעי שההתנחלות חומש היא מאחז שאיננו חוקי ויש לפנותו, היא איננה מפנה אותו. ההחלטה לבחון את עיתוי הפינוי היא שגויה - יש לפנות את חומש כמה שיותר מהר, ללא קשר לשום שיקול פוליטי. בניגוד לעמדת המדינה חשוב לציין כי כוחות הצבא מאפשרים נוכחות של מתנחלים בישוב חומש״.