שוהם סוערת: הישיבה התיכונית "שלהבת" נסגרת

הישיבה מרשת אורט תיסגר בסוף השנה, וקבוצת ההורים הקימה מטה מאבק כדי למנוע את ההחלטה שתותיר 100 תלמידים ללא פתרון: "להותיר אותם ואותנו ללא חלופה מקומית זו הפקרת הילדים". מועצת שוהם: "בשכבות ז'-י"ב בישיבת שלהבת לומדים 64 תלמידים משוהם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/01/21 14:48 ד בשבט התשפא

שוהם סוערת: הישיבה התיכונית "שלהבת" נסגרת
ישיבת שלהבת, צילום: מטה המאבק

הרוחות בשוהם סוערות. מועצת העיר שוהם החליטה לסגור באופן מיידי את הישיבה התיכונית "שלהבת" הפועלת בשטחה בשיתוף רשת "אורט", בשל גירעון כלכלי. מדובר במתחם אחד של אולפנה וישיבה תיכונית. סגירת הישיבה תוביל לכך שלקראת שנת הלימודים הבאה, תשפ"ב, למעלה מ-100 ילדים יוותרו ללא מסגרת דתית בישוב שוהם.

ביום חמישי שעבר, קיבלו הורי התלמידים הודעה בה נכתב שיש להם שיחת זום עם ראש המועצה איתן פטיגרו, רב הישוב דוד סתיו, ונציגים מאורט וממשרד החינוך. במהלך השיחה הודיעו להורי הבנים כי הישיבה נסגרת החל משנת הלימודים הבאה. את ההודעה קיבלו ההורים יחד עם התלמידים באותה שיחה, מכיוון שהקישור לשיחה הופץ להורים ולתלמידים.

קבוצת ההורים הקימה מטה מאבק כדי למנוע את ההחלטה ושכרה את שרותיו של משרד עו"ד עופר שפיר, כדי שייצגם בהליך לקראת הגשת עתירה מנהלית.

רועי לחמנוביץ, אב לתלמיד בישיבה, סיפר בעצב על הבשורה שקיבלו ההורים: "זה היה בום. פשוט פצצה. אמרנו להם בשיחה שלא עושים מהלך כזה בלי הידברות. לא עושים מהלך כזה בשנת קורונה כשאנשים לא יודעים מה קורה איתם. לא עושים כך בלי שדואגים לנו על חלופות ראויות. לא היה שיח". 

רועי סיפר על התחושות הקשות של הורי התלמידים. "תחושה שזרקו אותנו לרחוב. ומאז אף אחד לא מדבר איתנו בניסיון למצוא חלופה בתוך הישוב, שום פגישה ושום דבר. לא מהמועצה, לא ראש המועצה ולא הרב".

"שלחנו הודעה לרב סתיו, שאם יסגרו את שלהבת, הבן שלנו ילך לתיכון חילוני. זה לא תואם את החינוך שלנו, אבל אין לי מה לענות לילד שאומר שהוא לא מסוגל לצאת מחוץ לשוהם. רק הרב יכול לעצור את רוע הגזרה", מסרה משפחה המבקשת להישאר בעילום שם.

"הפעלת שלהבת כאולפנה לבנות בלבד יאפשר למוסד לצמוח ולשגשג"

ממטה המאבק להצלת ישיבת "שלהבת" נמסר: "המחשבה במועצת שוהם שניתן בתוך שנת קורונה לזרוק את ילדינו לרחוב ולהמשיך הלאה היא בלתי נתפסת. ילדינו בחרו ללמד בשוהם מתוך כוונה לחזק את הישוב והקהילה. להותיר אותם ואותנו ללא חלופה מקומית זו הפקרת הילדים. מצפים ממועצת שוהם, העומד בראשה והרב סתיו, להיכנס לחדר אחד עם מטרה אחת ברורה: שמירה על מסגרת דתית בשוהם לילדי הישוב".

ישיבת שלהבת נותנת מענה לכלל הילדים משוהם והסביבה. בכיתה ז' לומדים 26 ילדים, מתוכם 14 משוהם, בכיתה ח' 30 (16 משוהם), כיתה ט' 28 (12 משוהם), כיתה י' 14 (8 משוהם), כיתה י"א 10 (7 משוהם) ובכיתה י"ב לומדים 12 תלמידים מתוכם 7 משוהם. כיתות הבנים עד כיתה ט' גדולות מכיתות הבנות. מדוע אם כן, בחרו לסגור את הישיבה בעוד שהאולפנה, עם מספרים דומים, ממשיכה לפעול?

ממועצת שוהם נמסר בתגובה: "בשכבות ז'-י"ב בישיבת שלהבת לומדים 64 תלמידים משוהם. מכיוון שמעל 50% מהורי התלמידים בכל שכבה מעדיפים לשלוח את ילדיהם ללימודים מחוץ לשוהם, נוכח הירידה במספר התלמידים בשוהם בשנים האחרונות, נאלצו מועצת שוהם, משרד החינוך ורשת אורט ישראל להיערך לעתיד ולבחון חלופות להמשך פעילותו של המוסד". 

במועצת שוהם הסבירו למה האולפנה במתחם תמשיך לפעול: "בעקבות תוצאות סקר שהופץ בקרב הורי החינוך היסודי הממ"ד ביישוב, ונוכח העובדה שיש יותר תלמידות מתלמידים בחינוך הממ"ד בשוהם הוחלט שהמשך הפעלת שלהבת כאולפנה לבנות בלבד יאפשר למוסד לצמוח ולשגשג וימנע את סגירתו. תלמידי י"א ו-י"ב במסלול הישיבתי יוכלו לסיים את לימודיהם בשלהבת ותלמידי שאר השכבות יקבלו סיוע בשיבוץ למוסדות חינוך תורניים מתאימים באזור".

תגובת רשת אורט התייחסה לעניין הכספי: "תקציב המוסד המתקבל ממשרד החינוך, אינו מאפשר מימון של ריבוי מגמות ותחומי לימוד וכיתות קטנות כל כך. לדאבוננו, המגזר הדתי בשוהם לא הביע אמון במסגרת ייחודית זאת".

מדוע האולפנה תמשיך בפעילות? "כיום לומדות במוסד 69 בנות משהם בשכבות י"א-י"ב לעומת 22 בנים. מוסד חינוכי לא יכול להתקיים עם 10-15 תלמידים בשכבת גיל כי לא ניתן, למרות התמיכה הכספית המשמעותית, להציע לתלמידים מגוון מגמות המסלולים. לאור הביקוש היחסי הגדול יותר בקרב ההורים בישוב לאולפנה לבנות, הוחלט ביחד עם הרשות המקומית להפריד את המוסדות ולהקים אולפנה ייחודית לבנות".

הרב דוד סתיו, המכהן כרב היישוב ומשמש גם כיועץ למוסדות הדתיים של רשת אורט, אמר בתגובה: "מועצת שוהם ורשת אורט, הגיעו למסקנה, אחרי ניסיונות של שנים רבות להחזיק את המוסד, שאין שום סיכוי שהמוסד יוכל להיות בגודל סביר שיכול להחזיק את עצמו. מהרבה מאוד סיבות, בעיקר בגלל מספר ילדים קטן והרבה ילדים שרוצים לשלוח את הילדים למקומות אחרים. לכן החליטו לסגור את הישיבה התיכונות ולשלב את הילדים במוסדות חינוכיים אחרים שנמצאים באזור לרוב".