הרב סתיו לכיפה: "אין שום היתר לעבור על איסורים גם בשעת דחק"

רבה של שוהם הרב דוד סתיו מדגיש כי נשים גם בתקופה זו מחויבות ללכת למקווה: " אין שום בעיה שנשים תלכנה למקווה, המקוואות מפוקחות ונקיות". ומוסיף כי על משרד הבריאות לפקח על המקוואות ביתר שאת

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 22/03/20 18:45 כו באדר התשפ

הרב סתיו לכיפה: "אין שום היתר לעבור על איסורים גם בשעת דחק"
צילום: פלאש 90

מאז ההנחיות של משרד הבריאות כנגד התפשטות נגיף הקורונה, נוצרות סוגיות הלכתיות רבות שעומדות בסימן שאלה. הסוגיה הבוערת ביותר היא טבילת נשים במקווה. נשים רבות הרוצות להמשיך ולקיים את המצווה חוששות מהדבקה לנגיף ומקשות לדעת את סדרי העדיפויות בנושא האם לטבול או להישאר בבית. הרב דוד סתיו התראיין לכיפה כדי להתייחס לנושא ולתת סדר בדברים.

"אני רוצה להדגיש שיש שני עקרונות שהם אינם ניתנים לוויכוח: נתון אחד- אין שום היתר לעבור לא על איסור דאורייתא ולא על איסור דרבנן גם בשעת דחק, לא עוברים על איסורים. אין היתר לאיזושהי פעולה שהשולחן ערוך אוסר, והיא הופכת להיות מותרת כי המציאות פרובלמטית" מסביר הרב באופן נחרץ. "נתון שני- מרבית המקוואות, אם לא כולן, מפוקחות מכותרות ונקיות. ולכן ברמה העקרונית אין שום בעיה שנשים תלכנה למקווה, כמובן שיש להקפיד על כללי החיטוי והניקיון. ההוראות של משרד הבריאות הן מאוד ברורות בעניין, לכן לא אמורה להיות מניעה".

הרב ממשי בפנייה לנשים שחוששות מהדבקה: "נכון, רצוי שנשים תעשינה את ההכנות לטבילה בבית כדי שלא ישתהו זמן רב במקווה. להביא את הציוד שלהן מהבית, כדי שלא יהיה מגע עם נשים אחרות במקווה. אין סיבה לחשוש ולהטיל דופי במקוואות, אם יש מקומות שנדרשים בדיקה אז שיבדקו אותם. אין סיבה להגיד משהו גורף נגד המקוואות, הן ראויות ומפוקחות ואפשר לטבול בהם".

מה בדבר המקווה נשים שנסגר על ידי משרד הבריאות באפרת? זה יוצר חשש

"זו הוא מקרה של מקווה בודד, יש עוד מאות מקוואות בארץ, אבל זהו מקרה אחד ואין בעקבות המקרה הזה להטיל דופי ביתר המקוואות. באותו המקרה נתגלה שם בעיה אז באמת צרי לסגור אותו ועכשיו יחטאו אותו. אסור שנכנס להיסטריה בנושא הזה, זה מקרה יחיד כל היתר מדובר במקומות מפוקחים". 

הרב חוזר ומדגיש כי מצוות הטבילה היא חשובה ואין לבטלה: "טהרת המשפחה היא מיסודי הקיום של המשפחה היהודית במשך דורות, וגם כשהיה קשה ופעמים רבות היה קשה, בנות ישראל הקפידו על המצווה הזו הקפדה יתרה. אין סיבה לשנות את זה".  לדעת הרב משרד הבריאות צריך לבוא אל המקוואות ולסייע בפיקוח עליהן: "צריך שמשרד הבריאות יפקח ביתר שאת על המקוואות בימים אלה, ולוודא שהרגישויות המוצדקות של הנשים תשמרנה. אנו נקרא למשרד לבוא יותר ולפקח יותר ולראות שהוראות המשרד אכן מבוצעות, לוודא שגם הבלניות יודעות ומקיימות את ההנחיות בלי לעגל פינות. מעבר לזה אין בעיה בטבילה במקווה".

מה יהיה במקרה ובו תהיה הוראה לעוצר ולאנשים יהיה איסור לצאת מהבית האם עדיין יהיה ובה לצאת ולטבול?

"אני מקווה שלא נגיע לזה, במידה ונגיע- דיה לצרה בשעתה".        

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן