סטרוק: נתניהו אחראי למה שמתרחש בהר הבית

ועדת הפנים של הכנסת דנה בהצעת החוק של פייגלין וסטרוק, שעסקה בהר העתיקות בהר הבית. פייגלין: "הר הבית הוא היסוד של קיומנו, חוסר הנגישות הביטחונית מביא להזנחה מקצועית וארכיאולוגית בהר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/13 13:34 כא בטבת התשעד

סטרוק: נתניהו אחראי למה שמתרחש בהר הבית
המטה למען המקדש, צילום: המטה למען המקדש

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום (ג‘) בהצעה לסדר היום של ח"כ אורית סטרוק, ח"כ משה פייגלין וח"כ חיליק בר, שעסקה בהרס העתיקות בהר הבית. בין היתר מדובר באכסון לקוי ביותר של קורות עץ עתיקות שמתוארכות סביב תקופת בית המקדש הראשון וכן בערימות של עפר ושרידים ארכיאולוגים שמוטלות בהר הבית כאבן שאין לה הופכין. כל זאת בעקבות מאבק בין הוועדים והרשויות השונות שעוסקות בהצלת עתיקות, מאבק זה כולל גם את המשטרה והוואקף המוסלמי, וכבר נידון בבג"ץ. את הדיון ניהל ח"כ דוד צור.

בפתח הדיון דיבר ח"כ פייגלין על חשיבותו ההיסטורית, הרגשית והארכיאולוגית של הר הבית. "בכל מקום שלא תזיז אבן בירושלים תמצא את עצמך באתר ארכיאולוגי", טען ח"כ פייגלין, "אבל הר הבית הוא האימא של הארכיאולוגיה, שכן הוא היסוד של קיומנו. השורשים שלנו טמונים בו". בהמשך הדיון, הוסיף ח"כ פייגלין כי בעיניו אין ספק שההזנחה המקצועית והארכיאולוגית בהר, נובעת בראש ובראשונה מחוסר הנגישות הרגשית להר הבית שגוררת בעקבותיה גם חוסר נגישות ביטחונית.

ח"כ סטרוק סיפרה כי כתושבת העיר חברון היא יודעת כי במערת המכפלה לא ניתן לתקוע מסמר בקיר בלי דיון ארכיאולוגי מעמיק, ותמהה כיצד בהר הבית - האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר, לדבריה, תיתכן הפקרות כזו. "אפילו את קורות ביתנו לא היינו מפקירים כך", אמרה ח"כ סטרוק בלהט.

מנהל מרחב ירושלים של רשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, הגיב לדבריהם של חברי הכנסת באומרו כי "כל בקשותינו לבקר ולפקח בהר הבית נענות תמיד בחיוב. כל בקשה לביצוע פעולה כלשהי בהר עוברת תמיד דרך רשות העתיקות ומי שמאשר אותה בסופו של דבר היא וועדת השרים לענייני המקומות הקדושים". לעומת זאת, את דבריו סיים ד"ר ברוך באמירה לפיה לרשות העתיקות אין אחריות על הניהול בהר הבית וכי "יתכן שיש בהר הבית דברים שנעשים בלא ידיעתנו". את דבריו של ד"ר ברוך חיזק ניצב משנה אבי ביטון, מפקד מרחב דוד, שהדגיש כי רשות העתיקות נכנסים לכל מקום בהר, באישור המשטרה. בנוסף העיד נצ"מ ביטון כי "בכל מה שנוגע לפיקוח על העתיקות בהר הבית מצבנו טוב מאי פעם".

עו"ד ישראל כספי ואריה (לייבו) ליבנה, נציגי הועד הציבורי למניעת הרס עתיקות, הסכימו שהמצב בהר הבית כיום הוא הטוב ביותר מזה שנים, אך הוסיפו כי בהחלט לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה וכי "היחס הנוכחי לשרידי עברנו מהווה בושה לכולנו". בסיום הדיון העלו נציגי הוועד יחד עם ח"כ סטרוק וח"כ פייגלין נושא נוסף הקשור להרס העתיקות בהר הבית והוא החיסיון שהוטל על דו"ח מבקר המדינה שדן בעניין זה. חיסיון זה הוטל, לטענתם, על מנת למנוע מבוכה שלטונית שתיגרם מהביקורת הבוטה על הרס העתיקות ועל חוסר המשילות של מדינת ישראל בהר הבית, זאת בנוסף לפגיעה הצפויה ביחסיה הבינלאומיים של מדינת ישראל. ח"כ סטרוק סיכמה את טענותיה בנושא זה באומרה: "יש כתובת אחת למה שקורה בהר הבית והיא ראש הממשלה בלבד".

את הדיון חתם ח"כ צור שדן בחשיבותו של הר הבית וברגישותו הרבה של המקום, שגרמה, לדבריו, לכך שוועדת הפנים מפקחת באופן הדוק על המתרחש בהר הבית ואף עתידה לבקר בהר בקרוב. כמו כן הודיע ח"כ צור כי הוועדה תפנה לראש הממשלה ולוועדת השרים הממונה, וזאת על מנת לבקש את טיפולם בכל הנוגע לטיפול הארכיאולוגי ההולם לעצים העתיקים וליתר הממצאים הארכיאולוגים. לסיום הציע ח"כ צור כי וועדת הפנים תתכנס בהקדם ותדון בנוגע לחיסיון שהוטל על דו"ח המבקר בעניין זה.