הרב יעקב אריאל: ההלכה אוסרת לאדם פרטי להיכנס לאוברדרפט

הרב אריאל המשיך ואמר כי "אדם פרטי אינו יכול להיכנס לאוברדרפט בבנק כדי לעשות טיפול שיניים. אנשים פרטיים שרוצים להיכנס לאוברדרפט צריכים לפנות לרב שינחה אותם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/06/14 10:09 יט בסיון התשעד

הרב יעקב אריאל: ההלכה אוסרת לאדם פרטי להיכנס לאוברדרפט
אלירן אביטל, צילום: אלירן אביטל

"ההלכה אוסרת לאדם פרטי להיכנס לאוברדרפט", כך קובע הרב יעקב אריאל בכנס בסוגיות כלכלה והלכה ביוזמת מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה שנערך ביום ראשון.

"אדם פרטי אינו יכול להיכנס לאוברדרפט בבנק כדי לעשות טיפול שיניים, וכל דבר בשביל עצמו, כיוון שהיתר עסקה לא תופס וזו לא עסקה שנעשתה עם הבנק. היתר עסקה מיועד לעסקים ולא לאדם פרטי. אנשים פרטיים שרוצים להיכנס לאוברדרפט צריכים לפנות לרב שינחה אותם כיצד לעשות זאת", הבהיר הרב ויצא בקריאה ציבורית להעביר את ההשקעות לאפיקי השקעות מפוקחים הלכתית.

לאחרונה התבטא הרב אריאל בנושאים חברתיים והתייחס גם למחאה החברתית. "חייבת לקום תנועה חברתית דתית שתוביל מחאה החברתית", אמר הרב אריאל באירוע השקה לספר חדש של הסתדרות הפועל המזרחי. עוד חשף כי בזמן המחאה החברתית פעל על מנת שתלמידו יצטרפו למאבק. במחאה כזכור, רוב הציונות הדתית התנגדה למהלך בטענה כי מדובר במהלך של השמאל במסווה של מחאה חברתית. "בתקופת המחאה החברתית הפצרתי בתלמידי הישיבה להצטרף לאוהלים ולמאבק. גם אני ביקרתי שם", אמר הרב אריאל והוסיף: "צר לי שזה התנהל על ידי החילונים דווקא ולא על ידינו".

הרב הראשי דוד לאו דיבר גם הוא בכנס, לאחר הפתיחה בברכתו של חוקר מכון כת"ר הרב יצחק בזק, והתייחס לנושא פערי השכר במשק הישראלי. "כשמדובר בחברה פרטית אין בעיה לגובה השכר, אך כשמדובר בחברה ציבורית יש הצדקה לתת שכר גבוה במיוחד רק כאשר מדובר באדם בעל כישורים יוצאים מן הכלל. אם לא מדובר באדם שכזה, אין להעניק שכר מופרז מעבר לשאר העובדים בחברה".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ ניסן סלומינסקי התייחס אף הוא לנושא החברות הציבוריות ואמר: "המחיר שמקבלים אותם אלה זו שערורייה שאין כדוגמתה, היא מביאה לבעיה חברתית של פערים ולשחיתות. צריכה להתקיים במדינה תחושה של פיקוח , צריך להשגיח שכל העובדים יקבלו שכר הוגן שלא יצור פערי שכר עצומים. יכול להיות שלא תהיה ברירה ונצטרך לתת תקרה כדי למנוע את הדבר הזה. הועדים הגדולים זה אם כל חטאת, הם מקבלים בלי סוף גם בעמלות, בשכר ובתנאים, למעשה ההסתדרות דואגת להם".

ראש מכון כת"ר, הרב שלמה אישון: "כאשר מדברים על חברה פרטית ישנה אחריות למנהל חברה על עובדיו: אדם צריך להרוויח שכר שבאמצעותו יוכל לפרנס את משפחתו, ואם זה אינו המצב אסור על פי ההלכה לעובד הבכיר לקחת שכר עליו לתת משכרו להם. רק אם יש להם שכר מינימאלי המאפשר קיום בכבוד יוכל הוא לקחת כמה שירצה. בחברה ציבורית יש להסתכל על בעלי המניות והאינטרסים שלהם".