"תפגע בחיילים ובכוחות הביטחון": היועמ"שית נגד חוק החסינות של עוצמה יהודית

גלי בהרב-מיארה מתנגדת לחוק החסינות לכוחות הביטחון שמקדם חבר הכנסת צביקה פוגל, יושב ראש הוועדה לביטחון לאומי | לטענת היועמ"שית, ההצעה תפגע בהגנה על חיילי צה"ל וכוחות הביטחון: "החסינות כפי שמוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 08:51 יט באדר התשפג

"תפגע בחיילים ובכוחות הביטחון": היועמ"שית נגד חוק החסינות של עוצמה יהודית
היועמ"שית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק החסינות של מפלגת "עוצמה יהודית" מגיע לכנסת, והיום (א') צפויים חברי ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בו. מטרת החוק היא לקבוע כי לאנשי כוחות הביטחון תהיה חסינות בשל פעולות שביצעו במסגרת מילוי תפקידם, והיום (א') מתפרסם כי היועצת המשפטית לממשלה נגד ההצעה.

היועמ"שית: "הצעת חוק זו אינה הכלי המתאים"

לפי פרסום של ירון אברהם, בהרב-מיארה הבהירה לשרים כי קידום הצעת החוק תפגע בהגנה על חיילי צה"ל וכוחות הביטחון ותחשוף אותם להליכים פליליים בין לאומיים. את הצעת החוק הגיש יושב ראש הוועדה לביטחון לאומי, תא"ל במילואים צביקה פוגל

"החסינות כפי שמוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון, ומביאה בכך לפגיעה בזכויות האדם ובאינטרסים חיוניים אחרים", כותבת היועמ"שית בחוות דעתה. "הצעת חוק זו אינה הכלי המתאים לשמירה על אינטרסים חשובים אלו, והיא סוטה מהעמדה של ממשלת ישראל שאימצה את הדו''ח ליישום המלצות ועדת טירקל".

היא המשיכה בחריפות: "הטלת חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל, ועלולות להיות לה משמעות מרחיקת לכת על אופן פעולתו של המשטר בישראל, ביחסים שבין הפרט לבין נציגיו המובהקים של השלטון, קרי - גורמי הביטחון לובשי המדים. ההצעה מייצרת אף סיכון לאנשי כוחות הביטחון עצמם, שיהיו חשופים לחקירה ולהעמדה לדין פלילי בחו''ל וכן לסיכון משמעותי יותר לחייהם ולשלמות גופם במסגרת פעילותם המבצעית".

"תקווה שאנשי כוחות הביטחון לא ייצטרכו לעשות שימוש בחסינות"

נזכיר כי על פי הצעת החוק, איש כוחות הביטחון לא יישא באחריות פלילית, לא ייחקר כחשוד ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית בשל פעולה שביצע או פקודה שנתן במסגרת מילוי תפקידו בפעילות מבצעית וכחלק ממנה או לשם עיכוב או מניעה של ביצוע מעשה טרור, כולו או חלקו.

בדברי ההסבר לחוק שמקודם על ידי חבר הכנסת צביקה פוגל נכתב: "חיילי צה"ל הופכים להיות משותקים בביצוע משימותיהם מפחד אימת הדין, "נוכח האמור, כדי לאפשר לכוחות הביטחון לבצע את משימותיהם ללא חשש מאימת הדין, באופן שלא יסכנו את עצמם ואת חבריהם, הצעת חוק זו נועדה להעניק לכוחות הביטחון חסינות בפני כל פעולה משפטית על פעולות שבוצעו במהלך פעילות מבצעית או פעילות נגד מעשה טרור. החסינות תוענק רק ללוחמים ולמפקדים מאנשי כוחות הביטחון שהיו מעורבים באירוע מבצעי או אירוע טרור, ואינה כוללת חסינות כאשר מתעורר חשד לעבירות כגון: גניבה, ביזה, השחתת ציוד, לקיחת שוחד, התעללות, השפלות ואלימות כלפי עוברי אורח בלתי מעורבים".

"כמו כן", נכתב עוד בהצעה, "החסינות תחול על איש כוחות ביטחון המעורב באירוע כאמור, אך תהיה ניתנת להסרה על ידי ועדה לבחינת הסרת החסינות, ששר הביטחון ימנה את חבריה, ותפקידה יהיה לבחון בקשות להסרת החסינות במקרים בהם התעורר חשד כי איש כוחות הביטחון פעל בחוסר תום לב או בזדון. כמו כן, תוקם ועדת ערר שאליה ניתן יהיה לערור על החלטות שהתקבלו בוועדה לבחינת הסרת החסינות. כך למעשה יבוצע איזון ראוי בין הרצון להעניק גיבוי לכוחות הביטחון בהתמודדותם המבצעית המורכבת, ובין חשש מניצול ההסדר הקיים בהצעת החוק לשם ביצוע מעשים פסולים. אף על פי כן, קיימת תקווה שאנשי כוחות הביטחון לא ייצטרכו לעשות שימוש בחסינות שהצעת החוק נועדה להעניק להם, ושימים שקטים יבואו על מדינת ישראל".