הידברות בדרך לפשרה: מתווה חדש הוצג לנשיא, מקורבי לוין מברכים

הרפורמה המשפטית מתקדמת, ומאחורי הקלעים מתארגנת קבוצה שהציגה מתווה חדש שמעורר אופטימיות | לפי המתווה, הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה ועילת הסבירות לא תבוטל אך לא תשמש לפסילת מינויים | כל הסעיפים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/23 20:51 יד באדר התשפג

הידברות בדרך לפשרה: מתווה חדש הוצג לנשיא, מקורבי לוין מברכים
לוין ונתניהו | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתווה פרידמו-אלבשן: הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין ושל יושב ראש ועדת חוקה הציתה גל מחאות נרחב ברחבי הארץ, והערב (ג') מתברר כי הוצג מתווה שיוכל להוות את פריצת הדרך המיוחלת. לפי פרסום של עמית סגל,  פרופ' יובל אלבשן, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, איש ההיי-טק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד הגישו אתמול (ב') מתווה חדש לנשיא המדינה.

פרטי המתווה

לפי סגל, הרביעייה הציעה כי הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה. לגביי עילת הסבירות נכתב בהצעה כי הפיקוח השיפוטי על רשויות המנהל יימשך גם בעילה הקיימת של סבירות וכי עילת הסבירות לא תשמש לפסילת מינויים בממשלה ובכנסת, וכן מינויים שאושרו על ידי הכנסת.

פרופסור יובל אלבשן

פרופסור יובל אלבשן | צילום: Yossi Zamir/Flash 90

על פי סגל, מקורבים לשר המשפטים היו אופטימיים בנוגע אליו ומסרו כי זו "פריצת דרך". במתווה שהוגש לנשיא המדינה הרצוג, הוצע כי חוקי יסוד יאושרו לאחר ארבע קריאות ברוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות ובמקרה שחוק יסוד יתקבל בתמיכה של פחות מ-70 ח"כים בכנסת אחת - הקריאה הרביעית תתקיים בכנסת הבאה.

הרצוג אתמול: "יש הסכמות"

נזכיר כי אמש (ב') כחלק ממאמצי קידום ההידברות בנוגע לרפורמה המשפטית, נפגש נשיא המדינה הרצוג עם כמאה ראשי רשויות והצהיר כי יש התקדמות במגעים. "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה" אמר הנשיא לנוכחים.

עוד מתוך ההצעה: ביקורת שיפוטית על חוקים שאינם חוקי יסוד תוגבל לבית המשפט העליון במליאתו ותוכרע ברוב של שלושה רבעים מחברי הוועדה, שהם 11 שופטים לפחות מתוך 15. בנוגע לפסקת ההתגברות נכתב במתווה כי הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק שבוטל או שונה בידי בית המשפט העליון רק ברוב של 65 חברי כנסת. החתומים על המתווה כתבו בהצעתם כי משרת היועצים המשפטיים "אינה משרת אמון" וכי חוות דעתם של היועצים המשפטיים אינה מחייבת את הממשלה.