השלב הראשון של הרפורמה מתקרב: נקבע הלו"ז להכנת החוקים

ברקע מאמצי הנשיא להגיע להבנות בין הממשלה ומתנגדי הרפורמה, הקואליציה ממשיכה לשלב האחרון בחקיקת החוקים הראשונים של הרפורמה. בוועדת חוקה מתכננים שבוע עמוס במטרה להכין את החוקים לקריאה שניה ושלישית

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/23 12:18 יד באדר התשפג

השלב הראשון של הרפורמה מתקרב: נקבע הלו"ז להכנת החוקים
שמחה רוטמן, לו"ז צפוף לוועדה, צילום: Erik Marmor/Flash90

הרפורמה מעבר לפינה: בימים האחרונים, מתרבים המאמצים מצד נשיא המדינה להביא לפשרה בכל הנוגע לרפורמה במערכת המשפט. אך בעוד נציגי שני הצדדים מפילים את האשמה בחוסר ההידברות אחד על השני, בקואליציה עושים צעד גדול לקראת חקיקת השלב הראשון של הרפורמה.

שבוע של דיונים בוועדת חוקה

כזכור, השלב הראשון כולל את החוקים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים ואת אי היכולת של בג"צ לפסול חוקי יסוד. שני החוקים כבר עברו בקריאה ראשונה בכנסת, מה שלטעת האופוזיציה מונע את תחילת נסיונות ההידברות. בקואליציה מנגד נערכים כבר לחקיקה הסופית של החוקים ובשבוע הבא יחלו דיונים מרתוניים בוועדת חוקה בהכנת החוקים לקריאה שניה ושלישית.

הדיונים יערכו בימים א' עד ד' בשבוע הבא והדיונים בוועדת החוקה יוקדשו כולם לקידום החוקים למעט דיון ביום שלישי שיעסוק גם בנושא האזנות הסתר לשנת 2021 ודו"ח משרד המשפטים בנושא הפעלת הרוגלות על-ידי משטרת ישראל (פרשת ה – NSO).

וועת חוקה בכנסת

וועת חוקה בכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הנשיא הכחיש את המתווה, שביעות רצון אצל רוטמן ולוין

כזכור, הבוקר פורסם דיווח על מתווה הנשיא המלא, דבר שהוכחש מצד בית הנשיא. שר המשפטים לוין ויו"ר וועדת חוקה הגיבו גם הם לפרסומים ואמרו: "אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ'מתווה הנשיא' אינו על דעתו או מטעמו", כתבו השניים בהודעה משותפת מטעמם. "מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי", הבהירו.

הנשיא הרצוג

הנשיא הרצוג צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לוין ורוטמן הזכירו כי הנשיא אמר בנאומו כי יעשה כל מאמץ להביא את הצדדים להסכמות. "בירכנו ועודנו מברכים על מאמציו אלה של הנשיא, והקדשנו, ביחד ולחוד, שעות וימים כדי להידבר עם כל גורם שהראה נכונות לנהל שיח רציני בעניין. בנוסף ידוע לנו כי גופים רבים, היו מעורבים בניסיון להגיע למתווה מוסכם, בבית הנשיא ומחוצה לו".