5 סיבות למה בנט יצביע בעד חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה

יו"ר ימינה נמצא בדעיכה בקרב מצעיו הימנים, אך תמיכה בחוק של הציונות הדתית משלם לו לא משנה לאיזה עתיד פוליטי ישראל תלך. בין אם ילך לממשלה תחת נתניהו, ממשלת שינוי או בחירות חמישיות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/04/21 09:07 יח באייר התשפא

5 סיבות למה בנט יצביע בעד חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה
נפתלי בנט. יתמוך בהסדרה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מספר חודשים לאחר שעבר בקריאה טרומית בכנסת, ביום שני הקרוב יתבקשו חברי הכנסת לדון בחוק ׳מרקם חיים׳ להסדרת ההתיישבות הצעירה. מי שמקדם את הצעת החוק הם יו״ר "הציונות הדתית", ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ ויו״ר סיעת הציונות הדתית, בכנסת ח״כ אורית סטרוק. הצעת חוק שכזו עשויה להעמיד במבחן את האידאולוגיה הימינית של נפתלי בנט וגדעון סער האם יצביעו בעד הצעת החוק על אף הניסיונות להקים ממשלת שינוי.

אך אם בנט בוחן היטב את המשמעויות הפוליטיות של ההצבעה הזו, כמעט בכל תרחיש שלא יהיה בין ממשלת ימין, ממשלת שינוי או אפילו בחירות חמישיות לבנט משתלם להצביע בעד, מכמה סיבות:

1. לפני הכל הסיבה הברורה ביותר, נפתלי הוא איש ימין, וככזה הוא באמת מאמין כי הסדרת ההתיישבות הצעירה זהו המעשה הנכון. בנט הקפיד לאורך השנים להזכיר את הסדרת ההתיישבות היה שותף מלא בכל הקשור לקידום ההסדרה בזירה הפוליטית והוא חתום בעצמו על תמיכה בחוק. בנט אף דאג לבקר את נתניהו בזמן ביקורו במאהל ההתיישבות הצעירה, וטען נגדו שכבר 12 שנים הוא לא דאג להסדרה. אזי תמיכה כזו היא קודם כל מסיבות אידאולוגיות.

2. אך מעבר לאידאולוגיה, נפתלי בנט נמצא בנקודה בה הימניות שלו נמצאת במבחן, והוא רוצה לשמר אותה. אם הוא יצטרף לממשלת ימין הוא יכנס כשווה בין שווים, איש ימין ערכי שגם בשעת מבחן נאמן לערכיו. אם ינסו לבקר אותו שהוא פחות ימיני הוא ידאג להזכיר שבין הקמת ממשלת שינוי לבין מימוש ערכיו הוא בחר בערכים והצביע בעד הסדרת ההתיישבות. הנאומים של בנט כבר מוכנים: "הציעו לי להיות ראש ממשלה, אך ויתרתי על כבודי כי ארץ ישראל ועם ישראל חשובים לי יותר".

3. הביקורת העיקרית של נפתלי בנט אם יצטרף לממשלת שינוי, זו תהיה ממשלה עם רוב של השמאל. אלא שצעד אידאולוגי ימני מצד בנט יביא לצעדים אידאולוגים מצד השמאל ואם נדייק מפלגת מרצ. במפלגתו של ניצן הורוביץ לא יתפשרו באידאולוגיה שלהם וכל צעד ימני שממשלת השינוי תנסה לקדם היא תצביע נגד ולא תהיה חלק ממשמעת קואליציונית. הצבעה כבר ביום שני של בנט עשוי להוביל לכך שמרצ יודיעו כי הם לא מוכנים לשבת יחד עם בנט באותה ממשלה, ובכך יחסי הכוחות בממשלת שינוי מתמתנים. יציאה של מרצ תדרוש מלפיד למצוא מפלגה חדשה לקואליציה, שתהיה חרדית ככל הנראה ובכך יחסי הכוחות בממשלת השינוי יהיו: 27 מנדטים ימנים לפחות, 24 שמאל, 8 מרכז, 4 ערבים.

4. גם אם מרצ יישארו חלק מהקואליציה, ולא יפרשו, בנט מוכיח שחור על גבי לבן כי הוא צודק שהוא ימשיך להכתיב מדיניות ימין בממשלת השינוי. אמנם לא תתמוך בחוק, ולפיד יסכים כי בנושא תהיה הצבעה חופשית. במקרה כזה בנט יוכיח לימנים באופוזיציה כי הוא ממשיך באידאולוגיה שלו ויעביר את הכדור אליהם האם מהאופוזיציה הם עדיין נאמנים לערכים שלהם. על סמוטריץ' והציונות הדתית אפשר תמיד לסמוך אידאולוגית ולא משנה אם הם בקואליציה או באופוזיציה על חוק ההסדרה הם יצביעו בכל מקרה.

5. אפשרות נוספת שהצבעה בעד החוק תוביל לכך שמממשלת השינוי תתפרק עוד לפני שנבנתה, וישראל תצא לבחירות חמישיות. בנט שנמצא כעת בדעיכה בקרב מצביעיו הימנים האידאולוגים יגיע בתור אחד שלא זנח את ערכיו. בנט יצא לבחירות שוב כאיש ימין מצד אחד שלא מוותר על מה שחשוב לו, אך גם איש כלל ישראל. בנט ידגיש כי הוא שוחח עם כלל הצדדים, ושהוא לא מחרים אף אחד, וכך גם אם ירד במספר המנדטים הוא יישאר לשון המאזניים. ואם מישהו יגיד אבל שוחחת עם לפיד הוא יגיד שהוא לא מצא שם פרטנר, וגם בזמן הוא מבחן הוא עמד על דבריו ושהוא אדם שמילה שלו היא מילה.